Minulý týden jsme měli možnost se podívat na první gameplay trailer k jedné z nejvíce kontroverzních her tohoto tisíciletí. I když se hra na první pohled může zdát jako klasická taktická střílečka, pozadí vzniku tohoto projektu provází silné emoce téměř po celém světě. Pojďme tak na chvíli zapomenout na zajímavý faktor s procedurálně generovanými oblastmi, líbivou grafiku či emotivní příběhy amerických vojáků, o čem si můžete přečíst v našem předchozím článku, dneska zkusíme najít důvod, proč je tato hra tak kontroverzní.

V první řadě se ale pojďme podívat, kam nás hra Six Days in Fallujah zavede. Jak už název napovídá, budeme se pohybovat v iráckém městě Fallúdža. Tato obec byla během války v Iráku mezi roky 2003 a 2011 dlouhou dobu v držení amerických vojáků a stala se dějištěm hned dvou velkých amerických operací. Ve zmíněné hře se zúčastníme až druhého konfliktu nazvaného Druhá bitva o Fallúdžu v listopadu/novembri roku 2004.

Přečtěte si také: Six Days in Fallujah se bude s každým průchodem trochu měnit

Američané tuhle operaci dosud považují za největší bitvu v městském prostředí od bojů v roce 1968 ve vietnamském městě Hue. Americká námořní pěchota zde ztratila 95 mužů a 500 jich bylo zraněno. Tato operace se však mezinárodně považuje přinejmenším za podezřelou. Během této akce totiž zemřelo až 1200 povstalců, zároveň však byla zničena velká část infrastruktury města, a hlavně byly zabity stovky civilistů. Příčinou toho také bylo využití bílého fosforu při bombardování, který je známý pro svou toxicitu. 

Původně byl projekt se jménem Six Days in Fallujah představen již v roce 2009. Tehdy za ním stálo studio Atomic Games a vydavatel Konami, konflikt a rány z něj však byly velmi čerstvé a na hru se snesla vlna kritiky, proto se Konami rozhodlo od projektu odstoupit, a tak byl na dlouhou dobu zrušen. V roce 2011 dokonce zbankrotoval i původní držitel značky, studio Atomic Games, a zdálo se tak, že do Fallúdži v roli mariňáka se asi nepodíváme. Nakonec je všechno jinak a značky se chopilo studio Highwire Games s původním cílem přinést hráčům reálný pohled na události a utrpení, které tento konflikt přinesl.

„NĚKDY JE JEDINÝM ZPŮSOBEM, JAK POCHOPIT, CO JE PRAVDA, ZAŽÍT REALITU NA VLASTNÍ KŮŽI. VÁLKA JE PLNÁ NEJISTOTY A TVRDÝCH ROZHODNUTÍ, KTERÁ NELZE POCHOPIT SLEDOVÁNÍM TOHO, JAK NĚKDO V TELEVIZI NEBO NA FILMOVÉM PLÁTNĚ TYTO VOLBY DĚLÁ ZA VÁS. VIDEOHRY MOHOU KAŽDÉMU Z NÁS POMOCI POROZUMĚT SKUTEČNÝM UDÁLOSTEM ZPŮSOBEM, JAKÝ JINÁ MÉDIA NEUMÍ.“

SERŽANT MARIŇÁKŮ EDDIE GARCIA

Konečně se dostáváme ke zmíněnému traileru z minulého týdne. Ten měl šanci potvrdit slova vývojářů o tvorbě hratelného dokumentu, který se nám má snažit přímo a bez přetvářky ukázat hrůzy války, které Druhá bitva o Fallúdžu za sebou zanechala. Magazín IGN se zeptal několika vývojářů a kritiků, kteří pocházejí z arabského nebo iráckého prostředí a ti potvrdili své obavy, že hra spíše přinese přinejlepším neúmyslnou nebo přinejhorším velmi úmyslnou americkou vojenskou propagandu.

Trailer ukázal silné marketingové zaměření vydavatelství Victura na americké síly, které napadly Fallúdžu a buď minimalizoval, nebo často dokonce vyloučil příběhy iráckých civilistů. Navíc by hra mohla podpořit rasistické generalizování muslimských obyvatel nejen v herním průmyslu. Trailer z minulého týdne však tyto obavy spíše potvrdil, než vyvrátil. To, co jsme totiž měli možnost vidět, byl pohled téměř čistě z americké strany, bez žádné sebereflexe o nekorektních amerických činech.

Pojďme si vypíchnout několik bodů, které jsou u arabské a muslimské komunitě takovým trnem v oku. V první řadě jde o to, že vývojáři svoji hru nazývají dokumentem, který má představit situaci takovou, jaká skutečně byla. Problémem je ale hned několik faktů. Co jsme mohli vidět ve videu, tak zde byli všichni Iráčané prezentováni pouze jako nepřítel, který tu je jen pro to, abyste ho zastřelili. Podle dotázaných vývojářů jsou iráčtí nepřátelé nejjednodušším cílem, jelikož jeho zastřelení nemusí žádný americký voják nijak zpochybňovat. Tuhle myšlenku podporují i slova Sgt. Kylea v traileru, kde v podkapitole s názvem The Fatal Funnel prohlásí: „Ten, kdo jde první, má vždycky pravdu. Tihle vojáci čelí největšímu strachu.“ Pokud si tato slova dáte do souvislosti s počtem mrtvých civilistů, může to znít od vývojářů jako obrana či zdůvodnění těchto úmrtí.

Přečtěte si také: Kalendář hráče: Nejzajímavější hry dubna

Ničemu ani nepomáhá dojemný příběh seržanta Kylea o dni, kdy jeho potomek slavil své první narozeniny a on se snažil za žádnou cenu nezemřít. Ačkoliv je tato pasáž velice emotivní a upřímná, opět je zaměřená pouze na americkou stranu pohledu na tento konflikt. Nedělá nic ani pro kontextualizaci politických rozhodnutí, která poslala Sgt. Kylea k Fallúdži. Nenabízí ani vyprávění příběhů obyvatel Fallúdže, jejichž rodinný život mohl být ovlivněn podobnými nebo mnohem horšími způsoby.

Na závěr se ke slovu dostanou i anonymní veteráni ze strany iráckých obyvatel. Z jejich slov je patrné, že jim byl umožněn odchod z Fallúdži, přesto řada z nich tuhle možnost například z vlasteneckých důvodů odmítla. Opět tu však chybí širší kontext celého příběhu. Z počátku totiž Američané nebyli ochotni pouštět z města žádné muže starší 15 let. Což mohlo řadu rodin vést k tomu, že raději zůstaly v nebezpečném městě, ale všichni pohromadě. Ze slov anonymních obyvatel Fallúdži to však zní, že americké síly nemohou za to, že obyvatelé ve městě zůstali.

„AMERICKÁ MÉDIA MAJÍ OBROVSKOU NEOCHOTU, BEZ OHLEDU NA TO, O JAKOU FORMU MÉDIÍ JDE, VYKRESLIT AMERICKÉ VOJÁKY JAKO ANTAGONISTY NEBO PADOUCHY, COŽ JSME V TOMTO PŘÍPADĚ BYLI.“

AMERICKÝ VOJENSKÝ VETERÁN JOHN PHIPPS

V šestiminutové upoutávce je méně než minuta věnována irácké perspektivě a je zaměřena na jediné téma: jeden z možných důvodů, proč více civilistů neopustilo Fallúdži. Navíc FAQ na stránkách hry uvádí, že vývojáři mluvili s více než 100 námořníky a vojáky, kteří se ve Fallúdži účastnili bojů a pouze s 26 Iráčany (některými již v roce 2008). Tahle statistika také nevyvolává velikou důvěru v to, že jejich příběhy budou ve hře hrát důležitou roli.

Přestože vydavatel strávil čas a energii propagací „dokumentárního“ stylu vyprávění hry, záběry z minulého týdne se nakonec zaměřily na designové mechaniky a život amerického vojáka ve Fallúdži jako základní body jejího marketingu. Jedná se samozřejmě pouze o šestiminutový kousek herního traileru a neukazuje to, čím Six Days in Fallujah bude. To, co jsme však měli možnost vidět, akorát zvýšilo obavy lidí, kteří tuhle hru pro zobrazování neúplných faktů kritizují.

Doufejme, že vývojáři mají připravené zajímavé příběhy z irácké strany. Jinak by se sice mohlo jednat o titul se zajímavými herními mechanikami, své sliby o autenticitě a zobrazení reálných skutečností by však pravděpodobně nesplnil.

Six Days in Fallujah vyjde koncem letošního roku pro PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.