V posledních dnech, během kterých se nám značná část herního průmyslu snažila prostřednictvím různých akcí vynahradit zrušení slavné výstavy E3, jsme viděli řadu her, které se nám zalíbily. Viděli jsme ale i tituly, jejichž prezentace nás spíše vyděsila, a jedním z nich je nepochybně Dragon Age: The Veilguard od Electronic Arts a BioWare. Trailer ukázaný během akce Xbox Games Showcase totiž podobně jako starší uniklé záběry z hraní připomíná všechno, jen ne Dragon Age.

Je pravda, že s výjimkou příběhového pozadí světa Thedasu a charakteru postav je napříč celou ságou jen máloco vysloveně konzistentní. A to nejen v případě starších her, tedy dílů Dragon Age: Prameny (2009), Dragon Age 2 (2010) a Dragon Age: Inquisition (2014), ale i knih, komiksů a dalších médií. Jako kdyby měl každý produkt se značkou Dragon Age svou vlastní tvář, která je v mnoha směrech a ve srovnání s předchůdci odlišná. To, co jsme viděli v neděli večer, ale na mnohé fanoušky přece jen zapůsobilo až příliš odlišným dojmem. I my jsme po několika letech čekání a po všech těch zkazkách o náročném a zmatečném vývoji, jenž vyvrcholil úplnou změnou podtitulu, čekali něco jiného.

Úvodní rozčarování se ovšem nyní tvůrci snaží napravit s vydáním přibližně 20 minut oficiálních záběrů z hraní, potažmo z úvodu hry. A světe div se, Dragon Age: The Veilguard díky nim vypadá o poznání lépe. Ve městě Minrathous, v němž nová ukázka začíná, je totiž k vidění nejen dost temná a depresivní atmosféra nebo náznak totality, ale i množství démonů z Úniku nebo dobře známé zpracování dialogových voleb. Ty mohou mít vliv i na vaše společníky a na to, jaký k vám mají vztah.

Důležitý je také soubojový systém, který je zase o něco akčnější a dynamičtější než posledně. Příznivce starších dílů by dokonce mohly potěšit letmé ukázky taktické obrazovky s výběrem schopností a možnosti pozastavení boje, ačkoliv prozatím očividně tvůrci nechtější vytvářet dojem, že by nás čekala kdovíjak taktická hra. Časy strávené s Dragon Age: Prameny, kdy byla značka prezentována jako primárně počítačová záležitost určená v první řadě pro myš a klávesnici, jsou zkrátka definitivně pryč. To nám připomíná i moderní grafické zpracování, které zajišťuje engine Frostbite.

Ačkoliv BioWare upozorňuje, že byly záběry sestříhány a upraveny, mohou vyvolávat vzpomínky na úvod Mass Effectu 3 z roku 2012. I zde je nám prezentována dost lineární a velkolepá pasáž plná akce. Dokonce nechybí ani dočasný společník, jen to tentokrát není admirál Anderson, ale dobře známý trpaslík Varric Tethras. Aktuálně ale vše nasvědčuje tomu, že Varric vás nebude moci na rozdíl od Dragon Age 2 a Dragon Age: Inquisition provázet po celou hru. Další přítomní společníci, konkrétně průzkumnice Hardingová a soukromá vyšetřovatelka Neve Gallus, by ale měli být k dispozici trvale.

Mimochodem, hráčova postava, která má tentokrát výchozí označení Rook, může být člověk, elf, trpaslík nebo příslušník rasy Qunari. Na Discordu pak tvůrci z BioWare prozradili, že při tvorbě postavy si budete moci upravit vašeho Inkizitora (nebo vaši Inkvizitorku) z Dragon Age: Inquisition a učinit několik klíčových rozhodnutí, jež mají dopad na to, jak začne The Veilguard. To skoro zní, jako kdyby nám vývojáři hodlali nabídnout možnost importu uložených pozic z předchozího dílu, ačkoliv výslovné potvrzení návratu této funkce, která bývala velkou předností starších her od BioWare, tu zatím nemáme.

Dragon Age: The Veilguard vyjde letos na podzim ve verzi pro PC (Steam, EA Desktop, Epic Games Store), PlayStation 5 a Xbox Series X|S.