Magazín · Reportáže · v neděli 7. 9. 2025 12:34
Co předvedli Češi na Gamescomu? Navštívili jsme stánky Warhorse Studios, Bohemia Interactive a Wargamingu
Sponzor Gamescomu je herní židle TIGO značky Smarty.cz
Čeští herní tvůrci měli na letošním Gamescomu opravdu výrazné zastoupení. Při návštěvě německé výstavy v Kolíně nad Rýnem jsme si proto mohli z první ruky poslechnout, co přesně tuzemské firmy připravují. Studio Warhorse konkrétně chystá druhé placené DLC pro Kingdom Come: Deliverance 2. Rozšíření Legacy of the Forge, které se zaměří na renovaci a rozšíření kovárny v Kutné hoře, mohl celý svět spatřit už během zahajovacího večera Opening Night Live, a to zásluhou prvního teaseru. Ten byl ovšem tak krátký, že nám toho o podstatě nového dodatečného obsahu moc neřekl. Komunikační ředitel Tobias Stolz-Zwilling byl naštěstí sdílnější. Mimo jiné prozradil, že DLC je určené například pro hráče, kteří mají ve hře moc peněz. Vážně.
Zdroj: THQ NordicViděli jsme v akci Tides of Tomorrow, kombinaci Dishonored, Mirror's Edge a Road 96
„Dva největší feedbacky lidí prozatím byly, že chtějí něco vlastnit, prostě nějaký hrad nebo něco, což není úplně jednoduché, není to úplně možné; a že chtějí něco, aby mohli investovat nějaké peníze. Aby se zbavili těch prachů, co nasyslili nebo nakradli, takže tohle to spojuje. Dostanete právo provozovat kovárnu, ve které váš nevlastní otec Martin pracoval, když byl mladý. Je to docela cool, trošku emocionální DLC.“
Nečekejte ale, že Legacy of the Forge projdete za pár hodin. A že se bude točit jen okolo kovářství. „Je to možná největší DLCčko. Ještě si nejsme úplně jistí, jestli to třetí třeba nebude větší, ale rozhodně je to tak 15, 20 hodin. Bude to pořádný kus, protože to vlastně vůbec není o tom kovářství. Je to fakt o tom, že musíte spravovat vlastní kovárnu. Ten velký cíl je zaprvé zase spojit staré kolegy, kamarády vašeho otce a dokončit, co oni tehdy chtěli zvládnout, což je spravit kutnohorský orloj. Který ve hře, jak možná víte, nefunguje. Ale jestli si to DLC zahrajete, dostanete tu bandu zpátky a trošku vystřízlivějí, tak se na to vrhnou, spolu zvládnete spravit ten orloj a pak bude fungovat i ve hře.“
Staří kamarádi Jindřichova otce dokonce mohou mít vliv na hratelnost a dostupnou výbavu. Budou vám generovat další příjem a platnéři můžete donést nalezený recept, aby vám vykoval speciální zbroj. Nové rozšíření obsahuje také unikátní meče, sekery a další předměty, ačkoliv na úplně nové typy zbraní nedojde. Určitě ale dojde na pořádnou porci aktivit a questů, stejně jako na dnes už tradiční humor studia Warhorse. „Prostě je to humorné, jako to bylo vždycky, a my si na tom zakládáme celý koncept té hry. Eventuelně budete mít dokonce nového mazlíčka, kterého můžete naučit sprostá slovíčka.“ Jen počítejte s tím, že pokud Jindra nebude mít dostatečnou prestiž, nikdo nehne ani prstem. Protože kutnohorská kovářská gilda zrovna neplýtvá důvěrou ve schopnosti našeho mladého hrdiny.
Prestiž získáte plněním úkolů, které se vám v průběhu hraní DLC na mapě objeví. Z větší části by mělo jít o náhodné aktivity a hrst z nich se každý den obmění. Může jít třeba o hraní kostek s jiným členem gildy, přijmutí úkolu něco ukovat, ale i unikátnější, příběhové záležitosti. Sami jsme si mohli vyzkoušet vtipný quest, ve kterém nás jedna žena poprosila, abychom manželovi vytrhli bolavý zub. Museli jsme ho tedy najít zašitého na půdě, a jakmile nás spatřil, začal ze strachu o svůj zub utíkat. Takže jsme ho museli nahánět přes celou Kutnou horu, dokud nedošlo na bitku, při níž jsme se mu o zub tak nějak postarali. Takových úkolů a situací má prý nastat docela dost, takže ani o vedlejší aktivity a jejich zábavnost by neměla být nouze. I tak jednoduchou věc, jako je hraní kostek, následně doprovázel dialog a pokec s naším soupeřem tak nějak o životě.
Podobně jako Přibyslavice v prvním díle se přitom kutnohorská kovárna v tom druhém stane vaším novým domovem. Měnit budete moci její vzhled zvenčí, rekonstruovat zahradu, kam se nastěhují pomocníci, a hlavně vylepšovat interiér. O novou postel, skříně, stoly… Kromě toho, že lepší předměty vyžadují větší finanční investici a vyšší prestiž, také nabízejí lepší bonusy. Můžete si postavit třeba stůl pro lučištníka, který vám dovolí na určitou dobu zvýšit poškození zbraněmi na dálku. Díky posteli zase za každou hodinu spánku získáte nějaký bonus k určitým perkům. Z toho, co jsme viděli, jde vesměs o relativně malé bonusy. Ale rozhodně potěší.
A jak už je zvykem, placené DLC doprovodí bezplatná aktualizace, která by měla například zlepšit pocit ze samotného kovářství. Nový patch toho ale nabídne mnohem víc. „Jako vždycky s DLCčkem přijde i něco zadarmo. Takže tentokrát bude samozřejmě zase nějaký patch, ale bude i předělaný foto mód, takže lidi si s ním zase můžou hrát. Máme adaptivní HUD, takže HUD se vypne a zapne, protože některým lidem prostě vadí, že na obrazovce jsou ty věci. Takže ty zmizí.“
V Bohemia Interactive zase připravují vesmírné dobrodružství Cosmo Tales, v němž se hráči ujmou role teenagera za volantem mluvícího kosmobilu. Počkat, cože? Možná to zní šíleně, ale přece jen jde svým způsobem o nástupce Ylands, jak nám prozradil šéf vývoje Zdeněk Kvasnica: „Idea byla navázat na hru Ylands, využít to nejlepší, co Ylands měly, a vytvořit nový zážitek pro hráče. Celou tu technologii, kterou jsme předtím vyvinuli, i s enginem, který jsme na to použili, jsme nějakým způsobem rozebrali a řekli si, co nás baví, nebaví, a na základě toho vznikly první ideje pro Cosmo Tales.“
Tvůrci přitom lákají na pestrou hratelnost, jež zahrnuje přecházení mezi dimenzemi s vlastními mikropříběhy, které jsou inspirované světem komiksů. A také vesmírné souboje. Navzdory tomu ale o Cosmo Tales nelze mluvit jako o násilné hře. Na násilí má Bohemka Armu, DayZ nebo Vigor, takže v tomto případě autoři cílí spíše na děti a jejich rodiče. Zkrátka na celou rodinu. „Rozhodli jsme se prozkoumat jiné světy, jiné hráče a jiné nálady a tohle nám přijde jako extrémně zajímavý svět, kdy se naopak trošku pouštíme mimo to násilí, v uvozovkách. Chceme se spíš podívat do nějakého pohádkového světa a vykládat příběhy, které mají přesah trošku někde jinde.“
Děti dokonce pomáhají s testováním, i když nejspíš není těžké si představit, jak něco takového probíhá. „Hodně pankáčsky. Zatím to probíhá tak, že vezmu dodávku, naložím tam počítače ze studia, odjedu na základní školu, tam počítače vyložíme, zapojíme, naženeme děti, ty si to na dvě hodiny zahrajou, řeknou nám, že jsme úplní hňupové, že nám to nefunguje a že prostě tohle je baví a zbytek je nebaví, ať to předěláme, sbalíme počítače a odjedeme zpátky do studia. A to děláme furt dokola. Ale je skvělé, že ty děti mají fakt chuť sdílet jakékoliv ať už dobré, nebo špatné zážitky, a myslím si, že to, kde je hra teď, je jen díky tomu, že nám děti pomohly.“
Starší hráči pak možná poznají, že model ústředního kosmobilu je inspirovaný proslulou Škodou 1203. Původně jsme ale mohli vesmírem létat v jiné ikoně. „Prvotní idea byla, že budeme jezdit v tatrovce. Protože to byla taková ta hračka, kterou jsme všichni měli jako malí, když jsme v tom jezdili na dvorku, na takovém tom plastovém modýlku tatrovky, takže to jsme chtěli. Tvůrci ale zjistili, že Tatra je moc těžkopádná, a tak začali hledat mezi jinými auty, se kterými se v Československu v 70. a 80. letech běžně jezdilo. Zároveň od začátku chtěli nějakou dodávku. „Ta dvanácettrojka byla pro mě ikonické auto, byla to ambulance, byla to Veřejná bezpečnost, měl jsem ji jako autíčko na hraní a myslím si, že to vzniklo tak nějak organicky, že jsme si řekli: ‚baví nás ten tvar, chceme ho využít,‘ tudíž jsme se tím hodně inspirovali a hlavní hrdina tak vypadá.“
Studio Bohemia Interactive se ovšem na Gamescomu prezentovalo nejen jako vývojář, ale i jako vydavatel. V rámci svého vydavatelského programu Bohemia Incubator uvede na trh třeba sandboxové survivalové RPG Everwind od polského studia Enjoy. Původně se jmenovalo SkyVerse, takže nám techničtí herní designéři Igor Wituła a Łukasz Jagielski museli prozradit, proč se vůbec název hry změnil.
„Hlavně kvůli právním záležitostem. V několika zemích jsme měli problémy, takže to bereme jako novou příležitost. Věříme, že předchozí název SkyVerse nebyl dost dobrý, takže se stalo tohle a tohle a my si řekli: ‚proč ne, možná je to něco nového‘, a tak se zrodil [název] Everwind. Myslíme si, že lépe pasuje k naší hře. Rozhodně se nám líbí víc, takže pro nás je to dobrá změna.“
Důležitější než název je ale očividná podobnost s Minecraftem. Polští tvůrci se však hodlají odlišit větším zaměřením na RPG prvky, vývoj postavy, pokročilý soubojový systém s magií a odemykáním nových schopností nebo průzkum prostředí. Za nás hra do jisté míry evokuje The Elder Scrolls V: Skyrim, třeba svými souboji a designem dungeonů. Ty i samotné okolí, ve kterém budeme stoupat do vzduchu, jsou sice postavené z kostek, ale to jednoduše umožňuje hráčům přizpůsobit si herní svět podle svého. Chybět nebude ani příběh. „Ano, hra má příběhové pozadí, není to úplný sandbox, v němž si můžete dělat, co chcete. Ale příběh bude zcela volitelný. Jestli chcete, můžete klidně zkoumat celý svět, aniž byste řešili děj. Pouze podporuje hru.“
Svérázným prvkem je také možnost postavit si vlastní vzducholoď a s ní cestovat po herním světě. Není problém létat s obyčejnou plošinou ani s celým barákem. „Myslím, že je to nejunikátnější část Everwindu, zvlášť když máme svět, který tvoří levitující ostrovy. Některé mechanismy a systémy jsou navíc určené právě pro vzducholoď a můžete je použít k tomu, aby byla rychlejší nebo vystoupala výš, v zásadě udržují loď v chodu. Kokpit, balóny, motory – jakmile je umístíte, změní chování plavidla, aby bylo rychlejší, pomalejší, doletělo výš nebo níž… Je to zkrátka hráčův domov.“
Snad si to budeme moci vyzkoušet v demoverzi, která by se měla objevit na Steamu ještě letos. Skoro určitě ale v demu potkáme kapybary, protože ty jsou v souvislosti s Everwindem všudypřítomné. A není za tím vůbec nic složitého. „Je to zkrátka úžasné zvíře. Máme ho vážně rádi a rozhodli jsme se, že bude hlavním zvířetem ve hře. Prostě ho máme rádi a rozhodli se, že to tak bude.“ S tímhle sympatickým zvířátkem to ale může být někdy těžké, protože herní vývoj rovná se spousta bugů. A na jeden z nich nejspíš vývojáři hned tak nezapomenou: „Jsem ve vzduchu a najednou vidím, že vedle vzducholodě poletuje kapybara. Něco se buglo a kapybary začaly létat po světě.“
Bohemka a Warhorse pochopitelně nejsou jediné české firmy, na které bylo možné na Gamescomu narazit. Navštívili jsme také stánek Wargamingu, jenž má v České republice pobočku, abychom si zahráli World of Tanks: Heat. Hra oproti originálu neklade takový důraz na realističnost. Vozidla působí svižnějším dojmem, zápasy jsou rychlejší a důležitou roli v nich hrají i řidiči, kteří přinášejí tankům své speciální schopnosti. Přímo na hráčích je také to, jakým způsobem své tanky vylepší a zda budou dávat přednost spíše agilnějšímu nebo například odolnějšímu vehiklu.
Rozhodně to vypadá, že se Wargaming snaží jít vstříc širšímu publiku a otevřít tankistický svět příznivcům arkádovějších her. Bližší dojmy vám však nabídneme v samostatném videu zaměřeném na tvorbu Wargamingu, které pro vás připravujeme. Těšit se samozřejmě můžete i na další reportáže z Gamescomu.
Odpovědi vývojářů byly pro potřeby tohoto textu upraveny z hlediska gramatiky, větné stavby a/nebo anglicismů, pozn. redakce.




