Dlouhé a únavné marketingové kampaně možná střídá nová éra. Společnost Bethesda Softworks si ověřila, že vydat hru okamžitě po oznámení funguje skvěle, a podle všeho se tento model stane součástí její DNA.

Shadow drop je moment, kdy vydavatel hru oznámí a druhým dechem dodá „a stahovat můžete právě teď“. Pro nás hráče je tohle příjemné překvapení, které někdy nečekáme, jindy se o něm dlouho spekuluje.

Bethesdě jakožto vydavateli se tento riskantní tah vyplatil už víckrát: především s rytmickou akcí Hi-Fi Rush v roce 2023 a letos s návratem legendy v podobě The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered. Úspěch těchto titulů naznačuje, že nešlo o náhodu, ale o nový směr. Bez předchozího oznámení, vždy při zahájení QuakeConu, vyšly také nové verze klasických stříleček od id Software a Raven Software, pod nimiž je podepsané především studio Nightdive, konkrétně Quake, Quake 2, Doom + Doom 2 a letos Heretic + Hexen.

Podle Toma Mustainea z Bethesdy není příklon k okamžitému vydávání jen reakcí na trh, ale dlouhodobým přáním samotného šéfa vývojářského studia Bethesda Game Studios, zodpovědného především za Fallout a The Elder Scrolls. V rozhovoru pro GamesRadar Mustaine prozradil, že Todd Howard chtěl tento formát vyzkoušet už roky.

„Todd po takových 'shadow dropech' toužil dlouho. Je prostě úžasné moci říct: 'Tady to je, běžte si to hned teď zahrát.' Ta hodnota pro hráče i pro nás je obrovská,“ vysvětluje Mustaine.

Místo měsíců slibů a trailerů studio okamžitě ovládne internetový prostor. „Bylo fantastické sledovat, jak jsme ten den ovládli diskuze a dali lidem přesně to, co chtěli, vteřinu poté, co jsme o tom poprvé promluvili,“ dodává vývojář. Hra se tak stane okamžitým tématem číslo jedna a udrží si pozornost i v následujících týdnech, aniž by studio utrácelo miliony za předlouhou kampaň.

Co přijde dál, to Mustaine samozřejmě neprozradil, prý to netuší. Sám Todd Howard ale nedávno naznačil, že prostřednictvím shadow dropu může klidně vyjít i The Elder Scrolls VI. Ačkoliv je to očekávaná velká hra, která nejspíš potřebuje klasický marketing, nicméně díky předplatnému Game Pass je možné všechno. Z našeho pohledu se ale shadow dropy hodí více na menší tituly a remastery. Třeba stejně vyjde moderní předělávka Falloutu 3, o které se v zákulisí hojně mluví. A kdo ví, jestli se při příštím QuakeConu zase nevrátí nějaká kultovní střílečka.