Tradiční zářijový Apple Keynote, který proběhl v úterý, i letos přinesl řadu zajímavých oznámení nejen pro fanoušky jablečného giganta. Pochopitelně nechybělo odhalení další generace oblíbených iPhonů, přičemž vylepšení se netočila pouze kolem fotoaparátů a designu, ale soustředila se i na hardware. Nejvíc to šlo opět znát u dražších modelů iPhone 15 Pro a iPhone 15 Pro Max, z nichž se Apple snaží udělat seriózní zařízení pro hraní moderních AAA her.

Dva prémiovější iPhony dostaly kromě titanového těla a akčního tlačítka také zbrusu nový čipset označený jako A17 Pro. Ten je založen na 3nm výrobním procesu společnosti TSMC, která přináší posun v hrubém výkonu i energetické efektivitě. Přestože se dle oficiálních materiálů Applu dočkáváme méně průlomového procesorového výkonu, schopnosti grafického jádra byly posunuty na zcela odlišnou úroveň.

Grafické jádro je nyní o 20 % rychlejší, což je pěkný posun, ale rozhodně se nejedná o nic dechberoucího (tím spíš, když má nové GPU o 20 % více jader). Když jsem ale hovořil o novém levelu, měl jsem na mysli především podporu pro hardwarově akcelerovaný ray-tracing. Zatímco dříve si Apple s touto technologií byl schopen poradit pouze softwarově, s hardwarovým řešením je výsledná rychlost práce s ray-tracingem až 4x vyšší.

Dobrá otázka je, k čemu je SoC s takovými schopnostmi zrovna v iPhonech. Smartphony se obvykle nepoužívají k designérským pracím a mobilní hry obvykle nebývají bůhvíjak náročné (až na výjimky typu Genshin Impact). Apple tedy musel novou technologii uvést do praxe, a to způsobem, který mne osobně velmi překvapil.

Na iPhonu 15 Pro si budete moci zahrát tituly Resident Evil Village, Resident Evil 4 Remake, Death Stranding a Assassin's Creed Mirage. Kromě posledního zmíněného titulu budou všechny hry dostupné ještě letos, na nový počin ze světa Assassin's Creed pak budoucí majitelé iPhonu 15 Pro/Pro Max budou muset počkat do roku 2024.

S doplňujícími informacemi přišel portál IGN, který měl možnost vyzkoušet si nové Apple produkty přímo v Cupertinu. Ve své zprávě také potvrzuje, že Resident Evil Village je možné hrát při stabilních 30 snímcích za sekundu. Bohužel, informace o rozlišení nebo konkrétním použitém nastavení prozrazeny nebyly. IGN však uvádí, že vizuálně hra vypadala „působivě“.

Nativní verze zmíněných AAA her bude možné po zakoupení pro iPhone 15 Pro hrát také na dalších zařízeních od Applu (iPadech nebo Macích). Podmínkou však je, že musí disponovat čipem M1 nebo novějším.

Pokud vás zajímají bližší podrobnosti o iPhonech 15 Pro a Pro Max, doporučujeme vám přečíst si tento článek, který jsme si pro vás připravili přímo během Apple Keynote. Zajímají-li vás všechny novinky z akce, můžeme vás odkázat na náš souhrn, kde stručně popisujeme vše nejdůležitější.