Stěhování je pro mnohé z nás noční můra zabalená do krabic. Někdo je dokonce toho názoru, že je snad lepší vyhořet než se stěhovat. Když se ale jedná o stěhování skrze kooperativní, humorně laděnou hru Moving Out 2, může se z noční můry stát zábavná závislost. Je čas naložit pár sedaček, vyrvat elektroniku ze zdí a ups, rozflákat i pár oken. Nevadí, to doroste. Já jsem Annie a pojďte se se mnou nechat zaměstnat do stěhovací společnosti F.A.R.T.

Moving Out 2 bych přirovnala třeba k Overcooked. Jedná se o animovanou, humornou a v tomto případě i logickou hru, která počítá s tím, že si ji zahrajete v multiplayeru s kamarády. Jak už jste mohli z popisu v úvodu zaznamenat, seriózní a realistickou simulaci od této hry rozhodně nečekejte, byť se tak může občas tvářit.

VÝCVIK STĚHOVÁKA

Hned ze začátku se od svého nového zaměstnavatele dozvídáte, že vaši stěhovací licenci pohltily plameny a je potřeba ji obnovit, což vás přivede do tutoriálu. Kromě samotného stěhování a třídění věcí se také musíte naučit předměty správně házet na cíl. Chce to trochu skillu, ale dost vám to usnadní práci a neobejdete se bez toho. Náznak prvních logických úkolů vás donutí doslova profackovat pár předmětů a tím si otevřít cestu dál. Mimochodem, postava stěhováka, za kterou hrajete, je na vozíčku a dokonce umí s vozíkem i skákat. Zvládne i výskok s hodem na cíl. Je to prostě týpek. Ale vraťme se k práci.

STĚHOVÁK A HLÍDAČ SLEPIC V JEDNOM

Začínáme vykonávat běžnou práci stěhováka. Přivezu, odvezu, nadzvednu, odtáhnu, nahážu, vyhážu, rozbiju. Klasika, to známe. Teda až na to vytrhávání elektroniky, respektive jejich kabelů ze zdí. To radši doma nezkoušejte. Po pár přestěhovaných domech, kde všechno dopadlo k naprosté spokojenosti zákazníků, si váš šéf všimne vaší zručnosti. Což je problém, protože dostanete přidáno. A teď nemyslím platově. Vaše situace se změní a vy začnete ještě k tomu všemu hlídat sousedům zvěř. Zkrátka přibudou vám najednou nové mise se zvířátky, evidentně za odměnu. Radost vás ale záhy přejde, když zjistíte, jaká je to dřina. Vy je totiž budete muset všechna roztřídit do ohrad a uhlídat, aby neutíkala. Proti vám v nepřátelské linii budou všude možně na zemi ležet hrábě a lopaty, které někdo neuklidil, a vy si jimi opakovaně označkujete obličej. Zkouškou trpělivosti bude uhlídání slepic, jelikož mají křídla a nebojí se je použít. Sotva jich pár naženete do ohrady, tak ty další jsou opět na svobodě.

Tohle je ta část hry, kdy se to ve mně začalo trochu lámat. Na jednu stranu mě zajímalo, co bude dál, ale na druhou stranu je tak frustrující zvládnout ty slepice, že jsem uvažovala o tom to vypnout. Bohužel jde ale o povinnou část hry, jako každé jiné mise. Dokud totiž nesplníte vše, co se vám otevřelo, neotevře se nic nového. Musíte to prostě zdolat. Ale nepanikařte, jakmile tyto mise překonáte, můžete roli hlídače opustit.

TAJEMNÉ PORTÁLY DO JINÝCH SVĚTŮ

Pokud si ale myslíte, že je to celé pouze o stěhování a největší dobrodružství na vás čeká v podobě úkolů typu protáhni dvoumetrovou postel šedesátkovými dveřmi, tak to jste vedle. Hra má totiž poměrně zajímavý spád díky svému příběhu, respektive jedné konkrétní události, kdy najdete něco ve skladišti, zapojíte to a otevře se tajemný portál. To způsobí otevření dalších portálů v městečku a zpestří vám to náplň práce. Nově se totiž těmito portály začnete vydávat do tří dalších světů a čelit opravdovým výzvám. Při každém posunutí se na novou úroveň nebo při splnění všech doposud odemknutých misí se vám tedy zpřístupní v každém portálu nějaké nové mise.

SNACKMORE – SVĚT TVOŘENÝ SLADKOSTMI

Asi největší kulturní šok vám způsobí svět plný sladkostí. Vaše dodávka se promění v improvizované plavidlo a vy si to pofrčíte čokoládovým oceánem rovnou za koblihami a bonbony. Vypadá to tu opravdu sladce, no ne? K dokonalosti tu chybí už jen zpívající umpalumpové.

Mezi nové mechaniky, které se objeví s návštěvou sladké země, se zařadí bourání stěn karamelkami. O jejich síle ví své nejeden majitel zubní plomby, a tak není divu, že boří stěny jako by nic. Pak tu máme třeba pojízdné pásy na přepravování předmětů, což je vážně super – hoďte všechno na pás a jedeme!

A po práci se v tomto světě nejspíše chodíte bavit střelbou na lízátka. Nevím, jak jinak si vyložit, že najednou máte misi s touto náplní, kde v podstatě neplníte svou pracovní úlohu stěhováka. Nabijete bonbon a pošlete to tam mezi pohybující se lízátka. Kdo trefí kometu, má to za tři body! Možná jsem jen nešikovná, ale nabít si bonbonem střílnu mi teda dalo zabrat víc, než trefit kometu. Ale je to příjemná změna k odreagování.

Nebo taky chytáte žravou bedničkou padající dobroty. A pak je tu ještě něco s padajícími míčky, které je potřeba správně nabarvit a roztřídit. Je to zábavné, ale že bych v tom chtěla lovit rekordy, to asi ne.

MIDDLE FOLKMORE – KOUZELNÝ SVĚT

Další svět je ve stylu fantasy a přichází s magickými prvky. Asi nejvíc mě bavily portály. Myslím tím teď magické portály, které jsou v misích. Mají různé barvy a symboly a vedou na různá místa. Vaši cestu si tak musíte důkladně naplánovat a také načasovat, protože někdy se ty portály proměňují a najednou vedou jinam než původně. Jinak je tu mnoho důmyslných logických úloh s otočnými mechanismy zasazenými třeba do magických věží.

V některých domech se doslova dějí divné věci. V jednom jsou začarované dveře, kterými se dá procházet pouze jedním směrem. Jako stěhovák se s tím musíte smířit a hledat způsoby, jak se z toho bludiště dostat ven a ideálně i s nábytkem.

A nesmím zapomenout na vláčky. Naložíme nábytek a jedeme ho vykládat do levitujícího domu. Třídění magických lektvarů a krystalů sice není typická práce pro stěhováka, ale kšeft je kšeft, a tak se dáte i do těchto aktivit. Někdy magii potřebujete nahradit třeba těmi vláčky anebo důmyslnými kladkostroji.

PACKTROPOLIS CITY – MĚSTO BUDOUCNOSTI

Třetím portálem projdete do budoucnosti. Levitující domy, které jsou díky skleněným stěnám plné slunce, působí čistě, moderně a ekologicky. I přesto se ale setkáte s častými emisemi a znečištěným vzduchem, což vám práci značně ztíží – budete si muset okolí opakovaně profukovat takovým malým přístrojem. Mechaniky hry obohatí roboti a různé spínače.

NÁPADITOST POTLAČUJÍCÍ STEREOTYPNOST

Jmenované typy misí (stěhování, vykládání, třídění) a mechaniky jsou jen vybrané a není to zdaleka vše, co hra nabízí. Chtěla jsem vám ukázat, že v této hře je tolik různorodých a nápaditých aktivit, že nudit se ani nestihnete. Dokonce jsem se nachytala, že v roli stěhováka sedím u počítače deset hodin v kuse a pořád mě hra nepřestává překvapovat. Ta spádovost je tam poměrně rychlá. Než vás omrzí klasické stěhování, už jste v jiném světě a děláte něco jiného. Postupným plněním úkolů se vám zvyšuje úroveň a otevírají se další lokace (mise).

Znovuhratelnost je samozřejmě možná, protože můžete chtít překonávat časové limity nebo hledat skryté místnosti či poklady. Své postavy si totiž můžete přizpůsobit – stačí hrát a hledat kostýmové krabičky, jimiž si odemykáte skiny. Někdy se jen tak povalují ve světě a jindy je prostě musíte odhalit. Jsou poměrně pěkné a vždy najdete tři varianty jednoho skinu, ale na tom sbírání skinů to až tak nestojí. Pokud bych se do hry měla vracet, tak kvůli nárazové zábavě s přáteli.

OBTÍŽNOST A ČASOVÉ LIMITY

Co se týče obtížnosti, tak ta je přiměřená a vše se dá zvládnout na první pokus, výjimečně na druhý. Jsou tam nastavené časové limity plnění úkolů, přičemž jejich plněním nestrávíte více než 10 minut, ale pokud je pro vás odpočet stresující anebo hru hrajete s pomalejšími a nezkušenými spoluhráči, lze si ho vypnout. Připravíte se sice o výzvy, ale zachováte si duševní zdraví, když třeba hrajete s dětmi.

IDEÁLNÍ TITUL NA PŘÍLEŽITOSTNOU ZÁBAVU S PŘÁTELI

Moving Out 2 vnímám jako hru v poměrně dobrém technickém stavu – je plynulá, neseká se, má rychlé načítání a za celou dobu hraní jsem nenašla žádný bug ani glitch. Vše fungovalo perfektně. Nevyzkoušela jsem ale multiplayer, protože jsem hru hrála před oficiálním vydáním, takže v tomto ohledu nedokážu ohodnotit technický stav multiplayeru a ani společné hraní ve skupině.

Hledala jsem něco negativního, co bych mohla hře vytknout, ale na nic zásadního jsem nepřišla. Ano, vlastně bych měla zmínit ten zlomový moment, kdy se z vás stane farmář a vy chystáte slepice společně se srdečními záchvaty. Kdyby tam těch misí bylo víc než dvě po sobě, tak by to pro hru bylo dle mého názoru fatální. Příběh samotný až takovou roli nehraje. Je tam a já o něm v této době, tedy před vydáním hry, nemůžu moc mluvit, ale Moving Out 2 nehrajeme pro příběh, ať už je jakýkoliv, ale spíš pro ty mise, logické hádanky a kooperativní hraní, což je velmi dobře pojaté.

Ani hudba a zvuk nejsou žádným propadákem, ale prostě jen vhodně doplňují atmosféru. Hudební podkres dle mého názoru poměrně vkusný. Hra sama o sobě je prostě chytlavá, plná humoru, překypující originálními a zábavnými úkoly. Je to prostě smršť akce a je návyková. Je škoda, že nemá editor pro vytváření vlastních misí. Dokážu si představit, že by hráčská komunita vymyslela mnoho dalších zajímavých herních výzev.

Z dlouhodobého hlediska je to dobrý casual titul na odpolední hraní s přáteli nebo dětmi, a pokud přesně něco takového hledáte, pak by určitě hra Moving Out 2 neměla uniknout vaší pozornosti.