Já vím, já vím, recenzi přinášíme poměrně pozdě. Možná za to může fakt, že jsem se chtěl vyhnout komentářům „If CzechCloud sees this we won ZULUL“, nebo jen přišlo zkouškové. Ale všichni víme, kde je pravda. Každopádně Below Zero je pokračování milované survival hry, u které si zpočátku nikdo neříkal, že bude další velkou věcí. Jak je ale na tom pokračování? Protože fanoušci čekali doopravdy velké věci… v malém bazénku.

Hra se k vám zachová jako k malému dítěti, když ho učí rodiče plavat – hodí vás bez jakýchkoliv informací do vody. Doslova. Pokud jste nehráli původní díl, tak budete extrémně zmatení a po pár minutách budete jen dumat, kam jít co těžit, nebo co ideálně vyrobit jako první. A protože jsem já sám nehrál jedničku, tak jsem hru dohrál později než nejmenovaný ukřičený streamer. A to mě docela zamrzelo. Pokud tedy budete hrát Below Zero, doporučuji u toho mít Wikipedii, mapu a ideálně i nějaké video, které vám poradí, co a jak. Sice si tak zkrátíte herní dobu, ale pouze o momenty frustrace. V tomhle vám doporučuji se usídlit poblíž Tučnínů, protože Tučně je asi jedna z nejroztomilejších věcí, na které v životě narazíte. Existují i jiné survival hry, kde nemáte tutoriál, ale například Minecraft to řeší pomocí achievementů, které vás dokáží nasměrovat správným směrem.

Jakmile se ale probojujete přes začátek hry a již budete vědět, kde najdete jaký minerál nebo co musíte udělat dál, tak se vám otevře nádherný pestrobarevný svět plný Čumíků, kytek, jež vás dokáží zahřát, nebo vodních opiček, které bych nejradši všechny pozabíjel, protože mi akorát pokaždé kradou vybavení a při jejich nahánění umírám! Ano, jsou tu sice mohutné příšery nebo bojujete s kyslíkem a na souši s teplotou. Pro mě ale největší hrozbou jsou opičky. Tak jsem velmi ocenil, když jsem jim vykrádal hnízda. Nejen v těch totiž najdete části nejrůznějších zařízení. Po naskenování určitého počtu se vám odemkne plán pro výrobu. Vše následně vyrábíte na vaší základně. Ať už jde o vylepšení postavy, jídlo nebo součástky pro větší předměty. Musím tak pochválit provázanost průzkumu a výroby. Díky tomu máte tendenci se neustále zlepšovat, prozkoumávat nebezpečnější a nebezpečnější lokace, jen abyste získali diamant na to tvrzené sklo nebo získali součástky z potopené lodě.

Samotná mapa je zmenšená, ale obsahuje i tak velké množství biomů. Jen oproti prvnímu dílu zde nenajdeme tolik nebezpečných zvířat, což je na jednu stranu škoda. Pokud tak máte seatruck, tak se beze strachu dostanete hluboko a ani se nemusíte ohlížet. Faktor z jedničky, kdy jste museli více taktizovat u průzkumu, tak téměř vymizel. Hra to vyrovnává pestrobarevnější flórou a celkově biomy s většími detaily

Obdobně detailní může být i vaše základna. Jejím stavěním a vybavováním jsem trávil nejvíce času. Od vyhledávání minerálů přes generátor až po repráky a plakáty v ložnici. Oproti prvnímu dílu přibylo jen pár drobných úprav, ale stejně tak jako byla tato část zajímavá minule, tak je i teď. Je doopravdy radost se vracet ne do místa, kde máte venku hromadu malinkatých beden, ale do obrovské základny, kam si v klidu připlavete ve svém obarveném seatrucku, posloucháte super hudbu a máte kvanta místa na uložení předmětů.

V neposlední řadě se musíme podívat na příběh, kterému je věnován větší prostor, ale tak nějak divně, protože zde máte segmenty, kdy hodinu v kuse mluvíte s Maidou, o které jsme mohli již slyšet v prvním díle, nebo naháníte artefakty předešlé civilizace. Pak tu jsou ale segmenty, kdy se několik hodin v kuse jen ženete za součástkami, abyste mohli pokročit dále. Hra tak neumí správně dávkovat průzkum s doopravdy zajímavým příběhem, který krásně dotváří svět, jenž nám byl v jedničce představen. Až na tento aspekt nemám příběhu co vytknout, protože jsem si užil jak vtipnou inteligenci v mé hlavě, tak zprvu chladnou Marguerit Maidu.

Pro tuhle recenzi jsem v podstatě odehrál dvě hry. První Subnauticu, abych zjistil, jak a co funguje, a Below Zero, které v mnohém posouvá hranice stanovené prvním dílem. Na druhou stranu ale učinilo pár rozhodnutí, která z herního designu moc nedávají smysl a několik fanoušků je odsoudilo. Nehráli jste první díl? Nevadí, stačí jen strávit pár desítek minut brouzdáním na internetu. Příběh vás chytí tak jako tak a samotný průzkum a stavění vás udrží hned na několik hodin. Jo a nesmíme zapomenout na Tučně – ti jsou zkrátka dokonalí.