Letošní rok je velmi bohatý na velké hry, a tak není divu, že některé kousky od menších vývojářů lehce zapadnou. Jednou takovou nenápadnou zlatou rybkou je RPG Sea of Stars. To si sice bere notnou dávku inspirace z JRPG titulů, jako je například Chrono Trigger, a vzhledem připomíná Octopath Traveler 2, ale tahle rybička je doopravdy výjimečná.

Příběh vás nenechá na chvíli vydechnout, skrývá mnoho překvapení a smát se budete na každém rohu. Sledovat vývoj vašich dobrodruhů bude zábavné a snadno se vcítíte do jejich kůže. Při potyčkách nezažijete klasické nudné vybírání schopností, ale dočkáte se napínavého systému při kterém bude potřeba kombinovat aktivní i pasivní útoky, u kterých bude záležet na vašem načasování. Vítejte v moři hvězd, kde nic není tím, čím se zdá být a vše je obestřené mlhou nevědomosti.

BYLO NEBYLO, BYL JEDEN VELKÝ OREL

Hned jak vstoupíte do světa Sea of Stars, tak se vydáváte na dobrodružnou výpravu s válečníky slunovratu Zalem a Valerou. Zale je schopný ovládat sluneční magii, zatímco Valere je jeho protipólem a ovládá měsíční kouzla. Jejich úděl je prostý. Vymýtit děsivá monstra dwellery ze světa a nastolit vytoužený mír.

Cesta k němu je daleko strastiplnější, než se zdá. Úvod vás sice pomalu, ale příjemně vtáhne do děje, naučí vás základní bojové techniky a nechá vás experimentovat se schopnostmi. Na vaši pouť se přidá i váš nejlepší kamarád Garl, jenž vystupuje pod titulem bojový kuchař! A ano, stane se nepostradatelnou součástí vaší party.

Společně se vydáváte na cestu za záchranou světa. A rozhodně vás čeká dobrodružný příběh, který se rychle změní v napínavý závod s časem, při němž zažijete hned několik zvratů. Díky tomu se z lineárního děje stane jízda jako na horské dráze.

Na cestu vás pečlivě připravoval ředitel Moraine a je to právě on, kdo vám ukáže jak děsivá monstra zničit při zatmění. Nejdříve je ale potřeba najít postavu Elder Mista, který vám vysvětlí jak v tomto světě funguje magie a samozřejmě předat proroctví. Na své pouti zjistíte, kdo je Spáč, proč jsou větrné tunely tak moc důležité a objevíte krásy města Brisk, podmořského světa i života v oblacích. Zároveň budete zjišťovat, jak je přátelství velmi křehká věc, a co vše budete muset obětovat pro záchranu světa.

Ten je tvořen za pomoci pixel-artu a jelikož se jedná o izometrickou hru, budete na vše shlížet z vrchu. Prostředí je hezky barevné a animace nejsou ošizené. Tedy, možná si občas budete říkat, jestli animátoři nezapomněli postavičkám dodělat jednu půlku. Párkrát se totiž stane, že jsou zbraně připnuté na jiném boku nebo je slepé oko na špatné straně tváře. Ale takových drobností si brzo přestanete všímat. Postavičky nemají jen pár základních animací, ale je tu velká sbírka emocí, akcí, speciálních útoků, pohybů i mechanik. O to více je fascinující, že i po dvaceti hodinách hraní se dokáže objevit něco nového.

Některá místa na vás možná budou působit docela povědomě. Sea of Stars je totiž prequel ke hře The Messenger od stejného studia, tedy Sabotage. Pokud jste tedy měli tu čest a hráli jste tuhle akční plošinovku, tak vás samotný svět velmi mile překvapí. Kromě kolikrát až absurdně vtipných názvů zde najdete nepřátelské příšery i místa propůjčená ze zmíněné hry. Nostalgická vlna vás neudeří jednou ani dvakrát, ale pomalu na každém kroku. Atmosféra je navíc perfektně nasazená, a když k tomu přidáme hrátky se dnem a nocí, tak se jedná o velmi zajímavý zážitek. To oceníte hlavně při řešení environmentálních hádanek.

Jestli ale tahle hra dělá něco správně, tak je to tempo. Tedy poté, co překonáte poměrně dost vleklý úvod. Zajímá vás hlavní příběh a nepotřebujete dělat vedlejší úkoly? Směle do toho. Postup hrou, navyšování úrovní i obchodování je tak skvěle udělané, že se nedostanete do situace, abyste byli příliš slabí na další lokaci. Ale pokud patříte mezi ty hráče, kteří rádi prolezou každý kout, tak se rozhodně nudit nebudete. Na volné a klidné tempo tu je více než dost aktivit.

Každé NPC ve hře má co říct, po mapě je rozmístěno mnoho truhel i sběratelské předměty. Vedlejší questy nepůsobí stereotypně a každý má své vlastní kouzlo, při kterém se zaručeně pobavíte. Přece jenom, proč se například nestát doručovatelem zpráv mezi dvěma obrazy? Navíc se sem tam při důležitých momentech objeví i nějaký ten animovaný filmeček, který dokáže atmosféru ještě více umocnit.

Prostředí mají v sobě ukryté nejen skryté významy, ale i hádanky, které váš průchod krásně zpestří. Co uvítáte jsou různé mosty, provazy, žebříčky a další způsoby, jak projít jednotlivými pasážemi. Díky tomu je průzkum o dost zábavnější a můžete se pohybovat nejen do výšky, ale i objevovat místa, která nejsou na první pohled zcela zjevná.

Při procházení různorodých lokací najdete nejen nové postavy, ale získáte si i nové přátele. Mezi ně patří například velmi zábavná pirátská partička. Nejenom, že je to banda absolutních podivínů, u kterých si budete každou chvíli lámat hlavu nad tím, co to právě provedli nebo řekli, ale i když společně moc času nestrávíte, to, kde všude je potkáte, je občas zarážející.

JDEME BOJOVAT

Důležitou součástí hry je samozřejmě soubojový systém. Jedná se o klasický tahový souboj, kdy ve většině případů máte vaše tři postavy na bojovém poli. Následné střídání útoků mezi vaší výpravou a nepřátelskou skupinou záleží na počtu tahů. Nepřátelské příšery mají nad sebou jednoduché hodinky, které ukazují počet tahů do jejich akce. Většinou má aspoň jedna nepřátelská jednotka možnost speciálního útoku. Ten je potřeba eliminovat nebo aspoň oslabit skrze použití správného typu vašich útoků. Pokud se vám to nepovede, tak se připravte na pořádnou ťafku do vašeho zdraví postav.

Nic vám ale nebrání v pestrém kombinování schopností. Sestavení party není pevně dané a členy můžete během boje, pokud na vás vyšla řada, všelijak vyměňovat. Každá postava má navíc svůj typ útoku a zároveň i elementární útoky, které se dají posílit speciální energií. Tu budete získávat mezi tahy při základních útocích. Kromě fyzických jednoduchých útoků můžete využít i Seraï jedovaté dýky, Valereniny měsíční schopnosti nebo Zaleův sluneční výpad. Ve hře je toho samozřejmě více, ale je potřeba vše postupně objevit a naučit se.

Některé útoky jsou navíc okořeněné o interakce. Nelze je tedy jednoduše seslat a nechat být. Tyhle útoky získávají na síle skrze vaše načasování. Například Valere má schopnost jménem Moonberang. Srpek měsíce, jenž se odrazí od nepřítele, letí zpět na Valere a pošle ho na další příšeru. Přesně v tenhle moment je potřeba do srpku udeřit, skrze vaší akci a odrazit ho na dalšího nepřítele. Tyhle schopnosti fungují na principu quick-time eventů, kdy ve správný moment musíte zmáčknout správné tlačítko v jednom tahu. Pokud budete dostatečně šikovní, můžete tenhle zrychlující se srpek odrážet tak dlouho, než všechny zabijete.

Během boje se nabíjí i další energie, kterou využijete na kombinované nebo speciální útoky. Ty oceníte v momentech, kdy se naučíte, co proti komu použít. Někteří nepřátelé jsou slabí proti Slunci, jiní proti Měsíci. Dalším nevadí ostré útoky mečem, ale taková pořádná rána papiňákem už s ledajakou potvorou otřese. Tedy pokud se zrovna nejedná o tankovou jednotku. Tam vám spíš pomůže nějaké to kouzlo, jelikož takové postavy jsou schopné kompletně vykrýt váš fyzický útok.

K dispozici jsou i obranné a léčitelské schopnosti, ale pokud zrovna nemáte žádnou po ruce, zkuste se podívat do vašeho batůžku. Tam s velkou pravděpodobnosti leží nějaká zapomenutá jídla. Ta si budete moci sami připravovat pěkně u táboráku a v krajním případě je doopravdy oceníte. Po soubojích získáte několik bodů zkušenosti a bez zbytečného grindu můžete zvesela postupovat ve vylepšování úrovní. Při každém vylepšení můžete zvolit, jaké dodatečné bonusové atributy dané postavě přiřadíte. Je zcela na vás, zda přidáte jeden bod many, více životů, útok nebo obranu proti magii, ale když to vezmu kolem a kolem, je to skoro jedno. Žádným výběrem neuděláte chybu. Naštěstí vše nezávisí na zkušenostech, ale i na výzbroji a oblečení. Ty vám dají bonus k útoku, obraně nebo vám dovolí získat speciální vlastnost. Některé prsteny vám dokonce umožní obnovovat si životy útočením či odhalí slabá místa.

Pokud byste se náhodou ocitli v situaci, kdy jsou na vás jednotlivé souboje až moc těžké, nebo naopak moc lehké, tak samotná hra nabízí velmi užitečnou mechaniku amuletů. Ty vám dovolí upravovat pravidla a například zlehčovat souboje tím, že si po každém souboji obnovíte veškeré zdraví. Nebo naopak, pokud toužíte po větší výzvě, klidně si řekněte o dvojnásobné poškození a méně zkušeností. Zkrátka v různorodosti se meze nekladou.

Při průzkumu mapy můžete narazit na pár obyvatel tohoto světa, prohodíte mezi sebou pár vět, získáte úkol nebo občas seberete obilí, bramboru či bobuli pro pozdější uvaření. Následně se poperete s nějakou partou zlounů, zarybaříte si, pokecáte v hospodě či si můžete zatancovat, účastnit se kvízů nebo zagamblit u kola štěstí a vyhrát partičku ve Wheels, strategické minihře. Mezitím objevíte pár nových schopností, jež vám umožní posouvat kameny, natáčet lampy a získáte předměty pro snazší přeskočení propastí. Díky těmto mechanikám můžete řešit environmentální hádanky a chvílemi je potřeba oprostit se od klasického přemýšlení, jelikož některé hádanky fungují docela netradičně. Nudit se tu rozhodně nebudete.

Obrovskou součástí hry je i zvukový doprovod. Neexistuje zde žádný dabing, jen zvuky prostředí a doprovodná hudba. Ale to stačí. Konverzace totiž probíhají v textových bublinách a jsou doplněné o obličeje postav, které vyjadřují emoce. Některé hudební sekvence si vzal na starosti Yasunori Mitsuda známý díky Chrono Triggeru a jedná se o skvostné kousky. Každá hudba na pozadí perfektně pasuje k prostředí i situaci. Nabudí vás a jen těžko budete rytmus dostávat z hlavy ven. Vaše pirátská parta je navíc cháska talentovaných hudebníků, kteří vám velmi rádi zahrajou na cestu. Mimochodem, s piráty si budete moci popovídat, ale jelikož každý hraje na svůj specifický nástroj, tak ho musí schovat. A přesně to se promítne i do hudby. Jedna hudební vrstva prostě bude chybět, a ačkoliv se jedná o drobnost, je to jedna z těch chvil, které hru dělají tak moc unikátní.

Ve chvíli, kdy se ponoříte do příběhu, nebudete vnímat čas kolem vás. Ačkoliv jsou vývojáři součástí doopravdy malinkatého studia, povedlo se jim na plné čáře překonat například oceňovaný titul Octopath Traveler 2. Příběh nádherně plyne, je nadupaný situacemi, které nebudete čekat, a to vše je okořeněno o mnoho vedlejších aktivit, jež jsou unikátní svým zpracováním a vtipem.

Souboje jsou zábavné a nabízí mnoho prostoru pro experimentování. Hádanky zasazené do prostředí skvělé rozbíjí stereotypnost a krátké filmečky těsně předtím, než vypukne obří boj s bossem, jsou vítanou změnou od běžného naběhnutí do bitvy. Zajímavým místem, které rozhodně doporučuji navštívit, jsou Starověké krypty. Najdete zde duše a poslední přání všech, kteří podpořili vznik tohoto skvostu. Pokud tedy budete mít volnou chvilku, doporučuji se zde projít, jelikož občas se doopravdy pobavíte nad neotřelým humorem.

Ať už milujete klasický retro vzhled nebo jen toužíte po pořádném, nevšedním a nadupaném RPG, tak přesně pro vás je Sea of Stars. Zároveň je to nádherná ukázka toho, že na dobrou, ne-li výbornou hru, nepotřebujete obrovskou milionovou společnost, ale především vášeň a lásku k vývoji. Pokud tedy máte přibližně 30 hodin času a chcete se zasmát, navštivte tento okouzlující svět.