Čekání na nový díl populárního Farming Simulatoru se netypicky protáhlo na dlouhé tři roky. Ve studiu Giants Software si vzali více času, ale je rok vývoje navíc znát? Letošní ročník zemědělského simulátoru rozhodně přináší hromadu nového obsahu, ovšem zapomíná na základy. Ty už začínají být dosti ztrouchnivělé.

UŽ TAK OBSÁHLÝ ZÁŽITEK ROZŠIŘUJE ČIROK, VÍNO A OLIVY

Farming Simulator 22 se chlubí celou řadou novinek. Bez debat jde o nejobsáhlejší zemědělský zážitek, který vám umožní pěstovat na polích nejrůznější plodiny. Ke klasickému zemědělství s orbou, hnojením, setím a sklizní pšenice, ječmene, kukuřice, trávy a podobně se přidává čirok. Pokud tuhle plodinu neznáte, tak je populární zejména v Americe. Když vás přestane tohle všechno bavit, opět si můžete ušpinit ruce v lesích, pokácet stromy a odvést je na pilu ke zpracování.

Jednou z hlavních novinek je výsadba vinné révy a olivovníků. Ta probíhá skrz stavební režim, který je inspirován typickými budovatelskými strategiemi. V něm můžete kupovat nejrůznější budovy a umisťovat je na svůj pozemek. V případě velkých budov je ale jejich umístění složitější z důvodu špatné kamery.

Víno a olivy nejsou nic převratného. Zkrátka další eventualita k tomu, čím se můžete v této hře zabavit. Z našeho pohledu ale tahle činnost dokáže nabourat stereotyp, k němuž v simulátoru pochopitelně dochází.

VÝROBNÍ ŘETĚZCE JSOU SKUTEČNOU VÝZVOU

Tou nejvýraznější novinkou z pohledu obsahu jsou výrobní řetězce. Vypěstované plodiny už nemusíte jen prodávat, nýbrž z nich můžete vyrobit lahodné pokrmy, které za výhodnější cenu prodáte v jednom z místních obchůdků. Abyste upekli chleba, musíte si koupit mlýn, z pšenice umlít mouku a tu na paletách dopravit do pekárny. Celé to zabere mnoho času, ale práce se vyplatí.

Pokud vám to přijde složité, tak věřte, že je to nic ve srovnání s dortem, jenž vyžaduje mnohem více ingrediencí. V jeho případě musíte mít skleníky s jahodami, kravín s krávami kvůli mléku, vajíčka od slepic, máslo, cukr a v neposlední řadě mouku. To je úkol pro nefalšované farmáře, kteří se žádné výzvy nezaleknou. Skleníky sice vyžadují pouze vodu a jsou dobrým zdrojem příjmů, ale aby se dařilo krávám, produkovaly mléko a hnůj, tak se řádně zapotíte a musíte předem myslet na přípravu krmiva.

JARO, LÉTO, PODZIM A ZIMA

Dalším zpestřením farmaření je změna ročního období, kterou dobře znají hráči devatenáctek na počítači díky velmi šikovné komunitě, zatímco na konzolích jde o úplnou novinku. Vývojáři se při představení hry dušovali, že jejich sezónní mód je propracovanější, bohužel má nedostatky.

Změna ročního období je na oko lahodící, výrazně se mění atmosféra trojice dostupných map. Na jaře zelenají listy stromů, během léta všechno kvete, na podzim vás ozáří pěkná oranžová barva s romantickými západy a východy slunce a v zimě dorazí sníh. Potíž je v tom, že přechody nejsou dynamické. Zkrátka se stanou a do očí vás tato změna praští velmi nepříjemně. Několikrát se nám stalo, že změna nadešla až později během dne a herní svět se proměnil z minuty na minutu poté, co jsme opustili menu. Fujky.

Stejně tak se nám nelíbí sníh. Ten místy je a místy není. Co je ale horší, tak stroje nezanechávají v bílé peřině stopy. Sníh je zkrátka obyčejnou texturou, jen je někdy hlubší. Navíc prohrnování a posypová sůl nemá na místní komunikace žádný vliv. Tato činnost se projeví pouze na vašich pozemcích. Alespoň, že sníh ovlivňuje řízení jednotlivých vozidel, ty se smýkají a hůře brzdí. To je také jediná větší změna v chování strojů od předchozích dílů.

Pokud se vám nebudou změny ročního období zamlouvat a nechcete se řídit kalendářem, který určuje, kdy máte co sázet a sklízet, tak tohle lze vypnout. Stejně tak si ale můžete nastavit, kolik dnů má měsíc trvat.

CHYTŘEJŠÍ UMĚLÁ INTELIGENCE?

Naplnění potenciálu marně hledáme u „vylepšené“ umělé inteligence, která ani tentokrát moc rozumu nepobrala. Pracovník se stále špatně otáčí na poli, přejíždí plodiny a má nadále problém s překážkami, které často nedokáže objet. Moc nepomáhá ani poloautonomní pracovník, jemuž zadáváte práci přes speciální menu. Proces zadávání úkolu je složitý a chaotický. Když už se vám povede, aby pracovník s vozidlem odjel na určené místo, vykonával práci v terénu nebo doručil zboží na konkrétní místo, tak se může někde zaseknout. Zejména o okolní dopravu. Tu lze naštěstí vypnout. Alespoň jeden plusový bod, když už nezná předpisy a vjede vám do cesty z vedlejší silnice.

Taková umělá inteligence je problém pro hráče, kteří hrají sami v singleplayeru. Farming Simulator 22, stejně jako předešlé díly, je lepší hrát s dalšími hráči. Multiplayer je zkrátka s touto sérií spjat a celá komunita s otevřenou náručí u nového dílu přivítala podporu cross-play. Ta zajišťuje, že se mezi sebou spojí hráči na počítači i konzolích PlayStation a Xbox, aby společně pracovali na polích a dělali vše, co je v tomto titulu baví. Pozor si jen musí dávat na modifikace, aby byly dostupné na všech platformách, a dostupné sloty na konzolích. Ty byly razantně navýšeny – z 1299 slotů je jich 2749 na PS4 a Xboxu One a 5155 na next-genu. To otevírá dveře používání více modů, což vítáme.

LEPŠÍ GRAFIKA A SKVĚLÉ ZVUKY NENAHRADÍ JINÉ NEŠVARY

Ve Farming Simulatoru 22 se posunula grafika. Všechny traktory, kombajny, řezačky, vleky, postřikovače, sečky, kultivátory… jsou licencované a byla jim věnována náležitá péče. Příznivci této techniky se budou kochat jednotlivými detaily, kdy se vše hýbe tak, jak má. S tím jdou ruku v ruce nové zvuky, které jsou jednoduše řečeno úžasné. Konečně poznáte, kdy je motor traktoru ve vyšší otáčkách. Atmosféru pak dokreslují zvuky vybavení, kupříkladu zavření korby vleku.

Do toho se přidávají lepší textury na polích, budovách a dalších věcech ve hře. Tohle zlepšení ale nejde tak daleko a právě zde vidíme největší kámen úrazu a důvod, proč hráči předešlého, tři roky starého dílu na ten letošní nejvíce nadávají. Vývojáři vylepšili svůj engine, posunuli spoustu věcí kupředu, ale nadále zapomínají na dynamický terén. Ten skvěle zpracovala off-road simulace SnowRunner a umí ho i Professional Farmer: Cattle and Crops, který vytvářejí bývalí fanoušci Farming Simulatoru. Je opravdu škoda, že kola těžkých strojů se neboří do bahna, na poli nevznikají louže atd. Přitom tohle byla jedna z věcí, kterou jsme tak nějak od nového dílu Farming Simulatoru očekávali, když si tvůrci vzali rok navíc pro vývoj. Tak snad se dočkáme příště.

Možná by bylo lepší, kdyby se místo rozrůstání už tak rozsáhlého obsahu věnovali těmto věcem, na které početná komunita často poukazuje. Takhle máme ve hře tři odlišné mapy, dvě zbrusu nové a předělávku alpského prostředí z expanze pro Farming Simulator 19. Malebná evropská krajina inspirovaná Francií je na pěstování vína a oliv ideální, zatímco ta americká nabízí rozsáhlá pole a rovné silnice, ale raději bychom místo nových činností, včetně sběru kamení, a dalšího obsahu uvítali vylepšení základů hry.

Místo revoluce tak přichází jen mírné vylepšení, které je na konzolích většího rázu, ale na počítačích díky šikovné komunitě modderů o takové terno nejde. Přesto všechno považujeme Farming Simulator 22 za povedenější hru a zejména skvělý základ pro další vylepšování a obohacování skrz modifikace. A chyby, které v titulu jsou, ty časem vývojáři opraví.

Pokud jste s Farming Simulatorem neměli ještě tu čest, připravte se na to, že budete dlouho tápat a nebudete vědět, co pořádně dělat a jak co funguje. Z nějakého nepochopitelného důvodu totiž ve hře není tutoriál s výukou jednotlivých činností. Místo toho v menu najdete pár stránek textu a na oficiálních stránkách postupně se rozrůstající tutoriál ve formě textu a obrázků.