Jeden z nejlepších motocyklových jezdců všech dob je Ital. Nejznámější závodní okruhy jsou také v Itálii. A tak je logické, že nejlepší závodní hru, kde hlavní roli hrají silniční motocykly, by měli dělat taky Italové. Studio Milestone, které už se pěknou řádku let zabývá právě hrami, kde figurují tyto jednostopé uřvané stroje, proto přináší další ročník MotoGP. I když to teď bude znít trochu divně, je letošní díl s číslovkou 22 pořád stejný, ale zároveň úplně jiný než předchozí díly. Nasaďte páteřáky, helmy a pojďte se podívat, proč tomu tak je.

KARIÉRA SE ZMĚN NEDOČKALA

Hned v úvodu je možnost vytvořit si vlastního jezdce. Přiznám se, že patřím do skupiny hráčů, která chce mít vždy svou postavu co nejpřesněji podobnou sobě. Ať už je to RPG či sportovní hra, vždy mám pak o trochu lepší pocit, že jsem více součástí děje.

V MotoGP 22 je editor postavy poněkud strohý. Helm, motocyklů a jejich barevných variací je dost. Rukavic a bot je ale málo a grafické úpravy například tváře nebo vlasů se tu také nedočkáte. Jasně, jste motocyklový závodník, co má na sobě celou dobu helmu a od vytváření postaviček tu máme třeba The Sims. Je to ale prostě škoda

Po vytvoření postavy a odjetí tutoriálu, který vám na základě vašich dovedností doporučí zapnout či vypnout všelijaké asistenty (od brždění, řazení, až po zobrazení ideální stopy), se můžete vrhnout rovnou do kariérního režimu. Naskočit tak můžete rovnou do nejsilnější kubatury MotoGP a porovnat síly s nejznámějšími jezdci nebo si zkusit zažít začátky všech závodníků v kategoriích Moto 3 a Moto 2.

Pro nové hráče bude režim kariéry celkem zajímavý. Kromě ježdění a sbírání bodů do tabulky si otestujete i své manažerské schopnosti. Budete muset svým zaměstnancům správně přidělit práci na výzkumu, abyste pak mohli z vyzkoumaných bodů vylepšovat svou stáj. Je tedy jen na vás, zda chcete investovat spíše do vylepšení motoru, aerodynamiky, rámu motocyklu, či elektroniky. Na trati je pak vylepšení celkem znát.

Jestliže se rozhodnete kariéru začít v nejslabší třídě Moto 3, nemusíte se bát, že ji budete jezdit navždycky. Od ostatních týmů vám mohou přijít nabídky a vy tak můžete svévolně přestupovat mezi jednotlivými kubaturami a stájemi. Jinak se ale novinek nedočkáte. Jedinou změnou je pochopitelně aktualizovaná soupiska jezdců, týmů a okruhů. Vyzkoušet tak můžete například i indonéskou Mandaliku.

NÁVRAT DO MINULOSTI

Největším lákadlem nového ročníku je režim s názvem NINE Season 2009. Jak už název vypovídá, jedná se o historický režim, ve kterém si vyzkoušíte různé výzvy a připomenete si nejvýznamnější okamžiky sezóny 2009. To vše v kůži jezdců, jako jsou Valentino Rossi, Casey Stoner nebo třeba Nicky Hayden.

Nejde však pouze to vybrat si jezdece a odjezdit šampionát. Každým závodem vás provede krátký dokument a dostanete seznam výzev, přičemž některé jsou povinné a některé volitelné. Většinou jde tak o to předjet určitého jezdece nebo vyhrát s dostatečným náskokem. Zmiňovaný dokument, jenž vás celým režimem provází, je opravdu excelentní. I naprostý laik v oblasti motorsportu pochopí, jak významná sezóna 2009 byla. Z krátkých filmečků jde dokonale vycítit i rivalita mezi jezdci. A když vám hra dá vzpomenout na tragicky zesnulého Nickyho Haydena a Marca Simoncelliho, možná vám ukápne i slzička. Nás Čechy obzvlášť potěší možnost zajezdit si na brněnském okruhu, který z kalendáře světového šampionátu zmizel.

OPRAVDU REÁLNÁ SIMULACE

V této části recenze by měli zpozornět hlavně ti, kteří jsou v sérii naprostými nováčky. MotoGP je totiž svým jízdním modelem velmi blízko realitě. I při nastavení nejnižší úrovně a aktivaci všech asistentů je třeba se připravit na stovky pádů. Potrvá vám totiž několik desítek závodů, než se naučíte ve správný moment brzdit, naklánět a následně plynule vyjíždět ze zatáček. Když už začnete konečně mít pocit, že svůj stroj máte pod kontrolou a počet pádů klesne na tři za kolo, přijde déšť a vy se tak učíte vše od znova. Díky bohu, že je tu možnost vracet čas.

Kromě počasí je potřeba dávat si pozor na správné vybalancování nastavení motocyklu, a i když hra vám většinu nastaví sama, není na škodu si nějaké prvky manuálně přenastavit tak, jak vám to vyhovuje. Společně s povětrnostními podmínkami mají na váš jízdní styl vliv i soupeři. Je potřeba zvolit správnou strategii a dávat si pozor. I když umělá inteligence občas udělala –⁠⁠⁠ pro mně nevysvětlitelné – šílenosti, poznal jsem po několika závodech, jak se který jezdec chová. Například Marc Marquez mě chtěl snad při každém souboji na rovince shodit.

Na realističnosti jízdnímu modelu přidávají i adaptivní spouště – díky kterým můžete opravdu pomalu a plynule projet vlásenkou – a také haptická odezva. Ta vám umožní cítit každý kamínek, a pokud jen lehce vyjedete z trati, dá vám to ve dvousetkilometrové rychlosti pěkně sežrat. Jestliže tak máte možnost pořídit si hru na PlayStation 5, rozhodně neváhejte.

MULTIPLAYER

Kromě zmiňované kariéry a historického režimu NINE nabízí hra pochopitelně i režim pro více hráčů. Online multiplayer přináší cross-play. Ten je bohužel vázán na danou platformu, na které hrajete. Jestliže tak hrajete na konzoli PlayStation, můžete se utkat online s hráči jak na PS4, tak i na PS5. S majiteli Xboxů a počítačů si ale jako uživatel PlayStationu nezahrajete.

Osobní dojmy z online multiplayeru vám bohužel nepředám. I když mi hra v lobby našla několik závodů, nemohl jsem se do nich ani přes desítky pokusů připojit. Když jsem se pak pokusil založit závod já, nikdo se do něj nikdy nepřipojil. Odkázán jsem tak byl na starý dobrý split-screen, který se do hry po několika letech opět vrací.

SMÍŠENÉ POCITY Z AUDIOVIZUÁLU

Po grafické stránce se MotoGP 22 dočkalo jen několika málo úprav. O něco lépe vypadají motorky i jezdci samotní. Práci si vývojáři dali i s detaily jako například s fotbalovým stadionem v Kataru, který je z dálky vidět při průjezdu jednou ze zatáček na místním okruhu. Jinak je ale zpracování okolí celkem bída. Tráva, fanoušci i tribuny vypadají snad na chlup stejně jako v MotoGP 17. Jde samozřejmě o drobnosti. Celkový zážitek to ale prostě kazí.

Zapracovat by studio Milestone mělo i animacích. Nemůžu se ubránit pocitu, že pády na motorce by zvládli udělat mnohem lépe. A věřte mi, protože já padal hodně. Opravdu hodně. Hudba v menu se mi za celou dobu hraní neoposlouchala a zvuky motorek byly přesně takové, jaké mají být.

INVESTICE DO HRY SE VYPLATÍ

Nové MotoGP byste rozhodně neměli minout, jestliže jste fanoušci motorsportu. Pro nové i zkušené hráče se zde nabízí obsah, do kterého se zkrátka vyplatí investovat. Grafická prezentace hry a kariérní režim, které jsou téměř totožné z předchozími díly, ale sráží celkový dojem prudce dolů. Proto musím nový díl této motocyklové ságy doporučit na sedm bodů z celkových deseti.