Už je to delší dobu, co Indie vývojáři dokážou hráče nadchnout často více, než velká studia. A lidé ze SuperGiant Games nám opět dokázali, že není třeba velkých financí. Stačí když výsledný titul bude kvalitní a díky tomu bude všemi opěvován. Ač jde o hru, která je tu s námi už od prosince 2018, protože byla v předběžném přístupu, tak plnohodnotného vydání se dočkala až tento rok v druhé polovině září.

Nebude tu asi žádný hráč, který by o SuperGiant Games ještě neslyšel. Ať už jde o jejich první a osobně si myslím nejznámější hru Bastion, či neméně dobrý Transistor. Tentokrát se ovšem z RPG titulů poprvé vrhli do rogue-like stylu. A to v téměř dokonalém pojetí.

PŘÍBĚH ŘECKÉ MYTOLOGIE

Hádes vás vtáhne do příběhu z řecké mytologie. A jak název napovídá, podíváme se do podsvětí. Ve hře ovšem nebudete hrát za Háda, ale za jeho syna, Zagrea. Čím je starší, podsvětí mu začíná být malé a chtěl by se podívat na Zemi. Otec je ale výhradně proti a tak si svoji vstupenku na denní světlo budete muset vybojovat. Na této strastiplné cestě vám bude dopomáhat jedna z až šesti zbraní a různá vylepšení od bohů. Po cestě za svobodou se potkáte celkem s devíti Bohy. Například s Diem, Poseidonem nebo samotnou bohyní lásky Aphrodite. Bohové o existenci Zagrea neměli zdání do doby, než se rozhodl utéct z podsvětí. Proto když se o něm doslechli, chtějí se s ním seznámit a na jeho cestě ven mu pomoci. 

ZRCADLO JAKO VÁŠ ODRAZOVÝ MŮSTEK

Kdo by nevěděl, co znamená rogue-like žánr, tak jde o to, že každý průchod hrou je jedinečný a mapa je náhodně generovaná. Jakmile zemřete, přijdete o veškerý postup. Zde by se tedy hodilo dodat, že Hades je ještě podžánr rogue-lite. To znamená, že když umřete, tak sice přijdete o veškerý postup a vylepšení od bohů, co po cestě posbíráte. Ovšem v průběhu narazíte na věci, které vám i po smrti zůstanou a tím posouvají vaše šance na zdolání podsvětí a poražení všech překážek.  

Jedna z nejdůležitějších věcí, co vám i po smrti zůstane, je krystal tmy. Tímto krystalem si vylepšujete svoje schopnosti v zrcadle ve své komnatě. Dále tu máme klíče. Ty slouží k odemykání dalších políček v zrcadle a k odemčení nových zbraní. Drahokamy si zase vylepšujete podsvětí. Nektar slouží jako dárek pro postavy jak z podsvětí, tak i pro bohy. Díky nim prohlubujete mezi postavami přátelství. Pak je tu ještě pár věcí, ale nebudu vám prozrazovat vše, přece jenom ať si to nevědomí užije každý sám. 

Herní mapa je rozdělena do čtyř úrovní s tím, že na konci každé se utkáte s hlavním strážcem daného patra. Ovšem jak již bylo zmíněno, jak a s čím se dostanete přes každou úroveň, záleží jen na vás, ale vlastně více na náhodě. Nejčastěji se setkáte s tím, že z dané místnosti vedou další dvě cesty. Stejně je to i s tím, od jakého boha budete nacházet vylepšení. Zde bych vytknul jednu věc, ač je každý průchod jedinečný, všechny místnosti jsou předem připravené. Takže když půjdete pár průchodů za sebou, budete si říkat neustále, zde už jsem byl. I když v jiném pořadí. 

Ovšem nemusíte se bát, že by každý průchod působil stejně. Už jen díky tomu, že zde máme vylepšení od devíti bohů, minimálně dvanáct různých možností od každého s tím, že nějaké můžete i kombinovat do dvojice a tím získat spojené vylepšení zajištuje, že se vám nikdy nepovedou posbírat stejná vylepšení, jako v minulém pokusu. Hratelnost je díky tomu pokaždé rozdílná a žádný průchod podsvětím nebude stejný. 

SMRT MÁ SMYSL

Naopak, co musím pochválit, je způsob, jak se vypráví příběh. Smrt má smysl. A to doslova. Pokaždé, co umřete, vždy se objevíte zpátky ve velké hale podsvětí, ale i zde je spousta bohů i vedlejších postav, s kterými můžete vést dialog a zjišťovat, proč vás otec nechce nechat jít na Zemi. Přestože se příběh vypráví skrz dialogová okna, každá postava má svůj vlastní dabing, který je často vtipný. Ovšem abyste se dozvěděli více, musíte znovu umřít. Pokud ale nejste vyloženě fanoušek příběhů, všechny dialogy můžete buď rychle přeskákat, nebo se i většině úplně vyhnout a vrhat se jen do boje, o nejrychlejší únik. Nejvíce ale mou pozornost upoutal klidný hlas vypravěče, který je zde přiznaný a Zagreus na něj velice často reaguje

Grafický kabátek je prostě dokonalý, drží se toho, co už jsme viděli u jejich jiných titulů. Ručně malovaný každý objekt, ve hře působí velice kontrastně a vše je naprosto přehledné. A ač v souboji budete lítat ze strany na stranu, dokážete se pořád orientovat, kde momentálně jste. Herní atmosféru k tomu dotváří velice povedený soundtrack, ač zde není až na jednu skladbu žádná zpívaná, takže asi nerozšíří váš seznam na běžné poslouchání. Hře dodává potřebné tempo, ale i poznáte, kdy máte chvilku klid. 

Co se týče hratelnosti, jedním z faktorů, čím ji můžete ovlivnit, je volba zbraně. Ve hře máte na výběr ze šesti zbraní, ale každá z nich má ještě možnost čtyř různých vylepšení pro určitý druh boje, podle toho, zda používáte hlavní útok, speciální útok nebo kousek duše. Přesto všechno s každou zbraní budete v místnosti skákat zleva doprava a zběsile klikat, co vám zrovna přijde pod prst.

VÝZVA NA KAŽDÉM KROKU

Váš cíl je tedy jasný, dostat se na denní světlo z podsvětí. Po cestě narazíte na hromadu nepřátel, budete plnit výzvy, za něž obdržíte odměnu, a můžete třeba i rybařit. A když se vám konečně povede utéct z podsvětí, vlastně to nic neznamená, protože jak zjistíte záhy, abyste hru dohráli, nebude stačit jen jeden průchod. O to, aby ale další průchody nepůsobily stejně, se stará takzvaný pakt trestu, ve kterém si zvyšujete obtížnost. Od toho, kdy budete časově omezen, na větší poškození od pastí, až silnější protivníky. Možností, jak si zvýšit obtížnost, je hodně. A zaručuje to výzvu a jiný průchod, než jste byli zvyklí. 

Od SuperGiant Games se nám dostalo snad nejlépe zpracované rogue-like hry na dlouhé hodiny, možností, co ve hře všechno můžete dělat, je nepřeberné množství, příběh je nám krásně prokládán po každém pokusu o útěk a vše do sebe krásně zapadá. Audiovizuální pojetí je opět dokonalé, až na absenci zpívaných skladeb. Na druhou stranu, k této hře to není potřeba. Přesto všechno titul lehce kazí málo lokací a neustále se opakující místnosti. Hades si od nás tedy odnáší doporučení devět bodů z deseti.