Se startem nové éry fotbalové série od Electronic Arts, která přišla o licenci Mezinárodní federace fotbalových asociací, se přímo nabízí revoluce. Odvážili se tvůrci změnit zajetý koncept a přijít s něčím opravdu nečekaným, nebo je to jen další FIFA, akorát pod jiným názvem? Nebudu vás napínat. Hraje se to jako FIFA a je to prostě FIFA. I přesto pod povrchem najdeme několik zajímavých novinek posouvající zážitek z čutáni. Pojďme si vše rozebrat.

TĚŽKÁ OBRANA, JEDNODUCHÝ ÚTOK

První velkou novinkou napříč celou hrou je rychlost. Vše se zpomalilo a my dostáváme větší kontrolu nad fotbalisty a možnost přesněji přihrávat. Přesto je akce dynamická a plynulá. Zejména s nejlepšími hráči na světě, kteří dostali do vínku herní styly vyzdvihující jejich přednosti a odlišující je od ostatních. Dalo by se říct, že každý je nyní unikátní. Například norské útočné eso Erling Haaland z Manchesteru City umí vystřelit dělovou ránu a přes jeho váhu je těžké ho odstavit od míče. Jeho kolega Kevin De Bruyne je naopak machr přes přihrávky, zatímco přes obránce Virgila van Dijka z Liverpoolu je složité projít, natož nad ním vyhrát v hlavičkovém souboji. Nemluvě o různých rychlících, kteří když šlápnou do pedálu, je téměř nemožné je dohnat. Zejména když při bránění uděláte chybu. Stačí totiž jen lehké zaváhání a dostanete svou defenzívu do velkého maléru, který v mnoha případech skončí gólem. Připadalo mi, že obránci nejsou tak agilní jako ve FIFĚ 23 a když nezachytíte pohyb soupeře hned, tak nemáte de facto šanci. Stejně tak je náročnější obrat ho o míč. Hra je nadále více zaměřená na útočení a padá více gólu. To i kvůli kiksům brankářů. Ty jsou stále časté, nejednou dokážou zkazit zážitek a pořádně vám zavařit. Je otázkou, zda je to kvůli nevypilované umělé inteligenci. Klidně to může být záměr vývojářů.

Připravit se musíte také na nevyzpytatelnou umělou inteligenci. Na stejné nastavení je v jednom zápase drsnější a já proti ní odehraji vyrovnaný zápas, zatímco v dalším vyhraji klidně o pět branek. Někteří by řekli, že nepředvídatelnost a taková překvapení k fotbalu zkrátka patří, ale od hry přece jen očekáváme něco jiného.

Zamrzí to, protože díky novým stylům a technologii HyperMotion V působí EA Sports FC 24 reálněji. Vývojáři totiž využili utkání Ligy mistrů mužů a žen a nejvyšší ligy v Anglii a ve Španělsku, aby vše nasnímali přímo na hřišti a zachytili pohyby hráčů, míče i opotřebení trávníků. Tohle se jim skvěle povedlo přenést do hry a patří jim za to potlesk ve stoje. Fotbal působí reálnějším dojmem, má vztahující atmosféru a hráči sledující skutečné zápasy budou hned vědět, jak silné stránky svých virtuálních svěřenců využít. Stejně tak si budete užívat atmosféru jednotlivých utkání, kdy stadion bouří. Přispívají k tomu detailnější statistiky jako třeba pokusů střel na branku, které se ukazují přímo na hrací ploše, informace o druhém týmu před zápasem, třesoucí se branky z dělových ran, fanoušci, jež ženou svůj tým kupředu, nebo kamera. Ta se kupříkladu přepne do role rozhodčího při přípravě přímého volného kopu a udělení žluté nebo červené karty.

Když k tomu připočteme zvuky, tak EA Sports FC 24 je parník před eFootballem od Konami. Nová verze kdysi slavného PESka působí dost bídně, má divné animace, ještě podivnější obličeje, pohyb fotbalistů je trhavý a ke všemu má nedostatek licencí. EA tenhle souboj vyhrává na plné čáře a je úplně jedno, že eFootball je free-to-play, zatímco jeho protějšek za plnou cenu.

VĚTŠÍ KOMPETENCE MANAŽERA

To bychom měli hlavní novinky z pohledu hratelnosti. Další změny najdeme v kariéře manažera, kde svému týmu určíte jednu ze sedmi taktických vizí. Může to být rychlá hra po křídlech, nadále populární Tiki-Taka i beton ve vápně. V návaznosti na fotbalový styl vybíráte asistenty trenéra na jednotlivé posty a postupem sezóny určujete tréninkové plány pro své hráče. Tady je první problém, kdy mě asistenti často vybízeli k úpravě tréninkového plánu. Když jsem ho změnil, tak zase upozorňovali, abych ho neměnil tak často. Inu, nikomu se člověk nezavděčí. Alespoň, že na první pohled byly vidět změny v trénování hráče. Například Thiago měl problém s kondicí. Když jsem mu naordinoval trénink zaměřený na energii, tak se v zápase tak brzy neunavil a zvládnul tohoto více.

Jinak je to ale taková klasika. Žádný příběh tady nečekejte. Jde pouze o to splnit cíle stanovené majiteli vybraného klubu a stát se legendou. Pochopitelně můžete nakupovat a prodávat hráče, skautovat mladé talenty, pečovat o ně ve své akademii a také se stát trenérem národního týmu. Co mi kazilo celkový zážitek, tak byly velmi odbyté tiskové konference před očekávaným zápasem. Jsou bez dabingu a já dostával pořád stejné otázky, na které byly na výběr vždy stejné odpovědi. Alespoň, že ty mají vliv na mužstvo a konkrétní hráče. Dle vaší odpovědi pozitivní, nebo negativní vliv na morálku.

PROČ ŘEŠIT BLBOSTI JAKO NADĚJNÝ TALENT?

Více pozornosti by si zasloužila také kariéra hráče. Ta před nadějného talenta, kterého si buď vytvoříte, nebo využijete některého ze známých fotbalistů, staví až nereálné cíle. Vztahují se například k počtu gólu střelených nůžkami. Když nedáte tři za sezónu, můžete zapomenout na přestup do svého vysněného týmu. Jindy vám kvůli nesplnění nějaké blbůstky nemusí prodloužit smlouvu.

Potom je tady nakupování věcí, abych si vylepšil své dovednosti. Kdy se mi například po nákupu trampolíny zlepší výskok, taneční kurzy zajistí lepší rovnováhu a špičkové kolo přispěje k lepší vytrvalosti. Také se ale můžete stát sponzorem autobusové dopravy a pořídit manažerskou lóži. Ano, lidově se tomu říká, že někomu lezete do zadku

Celkově by se dalo říct, že nad svou kariérou máte potřebnou kontrolu a ku prospěchu je agent, který vám po zvolení vysněného klubu poradí, jak dosáhnout na novou smlouvu. Po několika hodinách jsem si ale říkal, že by to chtělo nějaký příběh po vzoru Alexe Huntera z FIFY 17.

VOLTA A TO OSTATNÍ

Potom je tady pouliční fotbal, který je takovou vzpomínkou na FIFA Street. Volta je upozaděna a slouží spíše jako zpestření, kdy se chcete odreagovat od běžného fotbalu. Doporučuji ji zejména s kamarády. S ostatními hráči chybí souhra a ani se jim nechce vám moc nahrávat. Výsledkem v mých pokusech bylo, že jsem pobíhal po hřišti a snažil se získat míč, abych ho jako blbec nahrál spoluhráči. Ten mi ale později nenahrál. Plusem pro vývojáře je zajímavé prostředí ve Voltě a cross-play, který spojuje PS5, Xbox Series X/S a PC také v Klubech. Hráči na minulé generaci konzolí si musí vystačit spolu.

V Klubech najdete ligové sezóny a boje o postup do vyšší divize. Každá sezóna vrcholí fází play-off s pevně stanoveným počtem zápasů. Kluby fungují bez velkých problémů a jsou obohaceny o speciální styly jednotlivých fotbalistů.

Nejen noví virtuální fotbalisté mohou vzít zavděk tréninkové centrum pro procvičení základů a učení se nových fint, aby překvapili svého soupeře. To je potřeba hlavně v online zápasech.

ULTIMATE TEAM NADÁLE HRAJE PRIM

To hlavní přichází v milovaném i nenáviděném Ultimate Teamu. Na něj vývojáři kladli největší důraz, což je vzhledem k jeho popularitě pochopitelné. Nejviditelnější novinkou je i pro ty, co pravidelně nekopou do virtuálního míče, spojení světa mužského a ženského fotbalu. V EA si od toho slibovali nové možnosti pro budování týmů, byť zaznívají spíše názory o tom, že hráči ženy ve svém týmu nechtějí a karet se zbavují. Někteří si také myslí, že EA takto snižuje pravděpodobnost otevření balíčku s kartou vysněného hráče. Pravdou je, že ženy jsou součástí balíčků velmi často.

Pokud dáte ženám ve svém týmu šanci, tak se hodí zejména pro rychlé otočení hry. Fotbalistky jsou sice oproti mužům křehčí a hůře brání, naopak ovšem bývají rychlejší a hbitější. Vhodným příkladem je Australanka Sam Kerrová. Útočnice anglické Chelsea je velmi rychlá a dokáže i skvěle vystřelit.

Pokud vám dříve vadilo, že jste nemohli použít svého oblíbeného hráče, protože byl příliš slabý, tak tenhle problém mají vyřešit evoluce. Ty vám umožní plněním úkolů zvyšovat úroveň hráčů ve svém klubu. Většina cílů se točí kolem odehrání určitého počtu zápasů na stanovenou úroveň. Čím je ale hráč lepší, tím jsou výzvy těžší. Například pro druhé vylepšení obránce Chiellinia jsem musel vyhrát tři zápasy o alespoň dva góly. Ze začátku jsou evoluce docela efektivní, časem jsou ale stále delší, a to už je lepší se poohlédnout jinde a kartu prodat či vyměnit.

Když evoluci podlehnete, je to další grindování v Ultimate Team, které se zdá nekonečné. Téměř nekonečný je rovněž zástup hráčů. Ačkoliv se EA vzdala licence FIFA, tak nepřišla o možnost využít jména a podobizny fotbalistů nebo jednotlivé týmy a ligy. Výsledkem je více než 19 000 plně licencovaných hráčů, 700 týmů, 30 lig a přes 100 stadionů napříč celou hrou.

Bohužel je v Ultimate Team nadále kladen obrovský důraz na monetizaci. Pokud do EA Sports FC 24 neinvestuje ani korunu, budete se dlouho trápit s většinou neznámými hráči a budete mít problém se souhrou. Neuškodilo by, kdyby vydavatel z této nepěkné tradice ustoupil. To by ho ovšem musel někdo nejprve donutit…

Kolem a kolem je to jen další FIFA, ve které vývojáři opatrně provádějí menší kroky v evoluci. Je to ale škoda. Měli ideální šanci do toho více sáhnout a potěšit své oddané hráče. Grafiku na úrovni, pěkné zvuky se vcelku standardním soundtrackem, minimálně na PlayStationu 5 bezproblémová optimalizace a přehlednější uživatelské rozhraní je společně s dalšími změnami, co jsem zmínil, málo k nějakým větším oslavám. Tak snad příště.