Kdo sleduje dění v herní komunitě, tak mu rozhodně neunikl velmi úspěšný start titulu Palworld. Ačkoliv se jedná teprve o předběžný přístup, tihle Pokémoni pro dospělé fungují až moc dobře. A není se čemu divit. Spousta současných hráčů tvrdí, že se jedná o něco, po čem fanouškovská základna kolem Pokémonů touží už minimálně 10 let. A Palworld to doopravdy posunul o úroveň dále.

Jenže to je právě ten problém. Pokud jste viděli ukázky a veškeré dění na sociálních sítích, tak víte, že to až tak jednoduché není. V Palworldu existují různá monstra (těm říkáme Palmíci nebo Palové), která si můžete ochočit, zotročit si je k práci nebo jim dát zbraně a nařídit jim vraždění ostatních Palů v okolí. Má to jen jeden háček. Nepřipadají vám lehce povědomí? Lamball, Foxparks, Fuack, Sparkit, Nox nebo nejnápadnější Grintale. Minimálně v jednom Palovi lze zahlédnout podobnost se známými Pokémony, jako jsou Vulpix, Eeve, Pikachu nebo Galarian Meowth. Pokud vám právě šrotuje v hlavě, jak je tohle možné, tak jste tady správně. 

Plagiátorství, umělá inteligence a vykradení. To vše jsou témata, která se kolem Palworldu v poslední době řeší a řešit budou. Jak už bylo řečeno, Palworld doopravdy velmi připomíná Pokémony.

MOHOU BÝT TVŮRCI PALWORLDU ZAŽALOVANÝ?

Ať už svým principem, nebo vzhledem. Proč tedy Nintendo, potažmo Game Freak, nevytáhlo do boje? Zkrátka nemůžou. A to díky základnímu tématu kapesních monster. Jen sami zkuste zapátrat v paměti a vybavit si, kolik vás napadne seriálů a her, kdy máte společníky v kapse a následně s nimi vytáhnete do boje. Pokémoni jsou jedna franšíza, ale co takoví Digimoni, Monster Sanctuary, Temtem nebo Ni no Kuni? Také je nikdo nežaluje.

V Palworld se neobjevuje nic konkrétního, na co by Nintendo vlastnilo autorská práva. Inspirace je sice viditelná, ale je natolik parodická, zvláště ve chvílích, kdy kapesní monstrum nosí samopal nebo slouží jako granát či raketa, že Nintendo zatím stěží může napadnout studio Pocketpair, stojící za Palworldem, z nezákonného kopírování. Žádný Ash, žádné pokébally, žádný Pikachu, žádná žaloba.

A přitom se Nintendo skutečně snaží najít něco, co by se dotklo jejich duševního vlastnictví, co se týče Pokémon světa.

Netrvalo dlouho a nezávislí modeři do Palworld vytvořili modely, které vzhledově kopírují postavy, jež plně nahrazují Palmíky za monstra z Pokémonů. Vzhledem k tomu, že takto nebyli vyobrazení jen Pokémoni, ale rovněž hlavní postava seriálu Ash Ketchum, a první Boss z Palworld byl nahrazen známou rakeťačkou Jessie, tak se tento mod ohřál na světle světa zhruba dva dny. Moc nechápu, co tvůrce modu čekal, ale i samotné studio Pocketpair se distancovalo od této modifikace co nejdále a znatelně dalo najevo, že s ním nemají nic společného a ani jej nepodporují. Nintendo je v tomhle ohledu striktní a hlídá si opravdu vzhled každého písmenka.

Což dokazuje i nedávná kauza ohledně titulu PokeZoo. O tom, že se jednalo o typickou hru na mobil z reklam, se raději ani nebavíme. Ale už samotné logo této hry bylo napadnutelné mnoha směry. V podstatě byla použitá polovina loga Pokémonů a pokéball spolu s Gengarem v logu už je jen plácnutím lva po zadku. Zde máme krásný příklad toho, když si někdo nedává pozor na copyright. Díky těmto přešlapům studio Pocketpair ví, na co se Nintendu nesahá!

JAK JE TO S AI

Další nepříjemná kauza, se kterou byl Palworld spojován, je využití umělé inteligence pro vytvoření hry. Ať se nám to líbí, nebo ne, tahle technologie jde dopředu. Využil toho ale i Palworld?

Hlavní myšlenka, proč si údajně studio Pocketpair pomáhalo umělou inteligencí, vzešla hlavně díky tomu, že již v minulosti na ní studio jednu hru založenou mělo – v AI: Art Impostor jste sabotovali obrázky právě skrze umělou inteligenci. Sice se nejedná o žádný pádný důkaz, ale i tak se nedivíme, proč je tady takový rozkol v názorech. Samotný fakt, že ředitel společnosti Takuro Mizobe v několika příspěvcích na platformě X (Twitteru) pomalu oslavuje umělou inteligenci, celé situaci nepomáhá.

Pokud bychom měli vzít některé modely Palů a dát je vedle Pokémonů, najdeme zde doopravdy až děsivou podobnost. To evokuje využití například DALL-E. Tento typ umělé inteligence se učí na dostupných materiálech a zároveň jej dokážete obohatit vámi přidanými obrázky. Není tedy teoreticky vzato vůbec problém vzít Galarijského Meowtha a zkombinovat ho s Espeonem. Co by z toho vzniklo? Pravděpodobně zvířátko velmi podobné palíkovi Grintale…

Zajímavé ovšem je, že reakce lidí ohledně údajně použité umělé inteligence se dělí na dva tábory. Přičemž tábor, který obhajuje její využití, je mnohem větší než ten, který ji haní. V našich očích by studio Pocketpair za použití umělé inteligence nekleslo, protože koneckonců vytvořilo něco, co baví nemalé množství lidí.

JAKÝ JE PALWORLD DOOPRAVDY

Ze všech podobných survival her je Palworld nejpodobnější hře ARK. Přežíváte na několika rozlehlých poloostrovech, na kterých jsou místo dinosaurů jiné stvůry k ochočení, a stejně jako v ARKu je začátek pomalejší. Napřed se rozhlížíte a zjišťujete, co byste mohli nebo chtěli dělat. Užíváte si každé maličkosti, kterou získáte, objevíte či vybojujete. Po nějaké době vám přijde ale řada činností otravná a začnete přemýšlet o automatizaci. Vyšší úrovně vaší osady budou chtít stále lepší vybavení, které je náročné na sběr surovin. A tady přichází čas na naše malé kamarády.

Velice brzy si všimnete, že každý Palmík dokáže provádět specifickou práci, kterou se pak nemusíte zaobírat vy. Někteří dokáží sekat dřevo, jiná monstra umí zase těžit kamení nebo se starat o zahradu a zajišťovat vám i sobě dostatek jídla. Podle jejich dovednosti si na začátku určíte, koho přiřadíte k dané činnosti, která Palmíky bez pochyby náramně baví! Jakmile ovládnete domácí ekonomiku a logistiku, budete hnáni k průzkumu světa. Ten je velmi rozsáhlý a z mnoha pozic vám výhled na okolí udělá radost. Bodejť by ne, když Palworld využívá Unreal Engine 5. Bohužel já osobně bych vzhledem k tomu, jak ohebný a modifikovatelný UE5 je, ocenil trochu více flóry a pestřejšího života. Často narazíte na prázdná místa, která působí smutně. Potkáte skupinu zvířátek, pak prázdno, nějaké křovíčko, ze kterého vezmete bobule, pak zase prázdno, posekáte strom a zase plocha v podstatě s ničím. Vzhledem ke kreslené, až pohádkové grafice bych ocenil více světýlek a různých pestřejších kytek. I kdyby mě měly třeba sníst. Pokud je ovšem váš prvotní cíl potkávat Palmíky, tak nějakou absenci pohádkové vegetace oželíte. Protože alespoň příšerek je mnoho a na každém rohu narazíte na určitý druh, který budete chtít vlastnit.

V různých zákoutích narazíte i na speciální elitní Paly. Ti se vyznačují tím, že svítí, jsou větší než jiní nebo mají dokonce lepší vlastnosti. Celkových úlovků se po světě nachází 111 a postupně budou přibývat.

MICROSOFT VS. STEAM

Palworld si můžete pořídit skrze Microsoft Store, přičemž doporučuji využít Game Pass, ve kterém hru najdete, a můžete si jej zakoupit i na Steamu. Tyto dvě verze jsou bohužel zatím nekompatibilní. Microsoft je obecně bojácnější, co se týká používání serverů třetích stran. To má za následek, že verzi Palworld hranou skrze služby Xboxu můžete projíždět jako co-op hru se třemi dalšími kamarády, přičemž herní relaci musí založit a udržovat hlavní hráč, který musí být stále online, aby ostatní mohli hrát s ním. Pokud máte titul koupený přes Steam, jste schopni se připojit na servery, na kterých může hrát až 32 lidí

Přečtěte si také: Tvůrci Pokémonů obětí kybernetického útoku: Informace o hrách i kódové označení Switche 2

A jak jsem už výše zmínil, Palword jde ve stopách Arku. Takže jde poznat, že hra je přizpůsobená pro desítky hráčů v jedné relaci. Samozřejmě nejste nějak omezeni, když budete chtít hrát v menším počtu. Ale jedná se o skutečnost, která donutila mnohé hráče dát přednost Steam verzi. Na tu jsou i rychleji aplikovány opravy chyb a přání hráčů. Na Steamu si hru zakoupilo tolik lidí, že Palword překonal nejeden rekord.

Během necelých dvou dnů se s počtem 1 200 000 hráčů vyšplhal na první místo a předběhl tím Counter-Strike, a to s náskokem dvou set tisíc. Necelý týden stačil na to, aby se Palworld dostal na první místo nejaktivnějších her na Steamu v posledních pěti letech. Na internetu jsme mohli vidět reakce, jejichž autoři si stáli za tím, že do týdne začnou čísla klesat. Ale opak je pravdou. Nyní je aktivních hráčů okolo dvou milionů. A to zdůrazňuji, že v číslech není započítaná aktivita těch, kteří hrají skrze Game Pass.

STUDIO POCKETPAIR A JEHO TVORBA

Studio nyní musí slavit, a i když mají krom radosti i práce nad hlavu, stále se snaží komunikovat s hráči a zlepšovat, co se dá. Což mnozí zvláště v dnešní době oceňují. A vzhledem k tomu, že velikost studia čítá méně než 50 lidí, tak odvedlo opravdu sakra velký kus práce. Pocketpair má za sebou už pár titulů. Zdaleka ne tak zvučných jako Palworld, ale všechny s poměrně pěkným hodnocením. A kromě kladného hodnocení mají její hry společný ještě jeden ukazatel. A to silnou inspiraci v kombinaci jiných úspěšných her.

Před Palworldem studio vydalo hru se jménem Craftopia, která byla viditelně inspirována Zeldou a automatizací, kterou se proslavilo hlavně české Factorio. Craftopia ale nebyla něco, co by udělalo díru na herním trhu. Pár stovek lidí si titul zahrálo s chutí, ale ani z 1 % se nepřiblížil úspěchům aktuálního Palworldu. Dalším titulem studia byl Overdungeon. Jednalo se o karetní hru v dobách, kdy se s podobnými kousky roztrhl pytel, ale rovněž to nebylo nic převratného.

Nezapomeňme na již dříve zmíněný AI: Art Impostor, který svým zajímavým zpracováním rovněž přilákal pár stovek hráčů. Vyšel v roce 2022, ve kterém jako dobrá reklama sloužilo samotné slovo Impostor.

A už teď má Pocketpair nachystanou hru, která připomíná Hollow Knighta s názvem Never Grave a její demo je možno nyní zkusit na Steamu. Zajímavé je, že to je poprvé, kdy jsou uvedení jako vydavatelé, ale vývojářem je studio nesoucí název Frontside 180, o kterém se toho zatím moc neví. Tato změna proběhla teprve před týdnem. Můžeme tedy spekulovat nad tím, že se Pocketpair začalo rozšiřovat nebo předalo štafetu metroidvaniových her dále.

A SLOVO NA ZÁVĚR OD SPOLEČNOSTI PETA

Na to, o jak malé studio se jedná, taktika „Upravme, co je IN” nakonec se hrou Palworld vyšla a jedná se opravdu o hit. Palworld se stal během prvních dnů velice oblíbený jak mezi streamery, tak mezi YouTubery. Zábavných situací, které jsme mohli zažít jako hráči či sledující, je už teď opravdu hodně. 

Bohužel tam, kde se nachází pozitivní pozornost, samozřejmě přichází i ta negativní. Stačil ani ne týden, aby si některé organizace zase přihřály polívčičku na něčem, co je slavné. Třeba PETA, která si plete digitální svět s tím reálným. A co vlastně neherní organizaci opět tak vadí? No, překvapivě to není to, že střílíte tučňáčka z kanonu. Jí totiž vadí, že by v některých lidech mohlo porcování svých ulovených monster vzbuzovat chuť na reálné steaky.

Vzhledem k tomu, že PETA aktuálně bojuje proti někomu, kdo prohlásil, že dal zvířátkům zbraně, protože Američani mají zbraně moc rádi, si nemyslíme, že by tenhle za mě zbytečný pláč byl vyslyšen. 

Palworld je krásným důkazem, že když si někdo stojí za svým a snaží se vyslyšet přání většiny, tak dostane zaslouženou odměnu. Týden neustálého hraní je za námi a jsme rádi, že můžeme říci, že hráči stále přibývají a Nintendo ani jiné firmy si nenašly nic, čím Palworld sesadit. Držíme palce, aby se studio Pocketpair úspěšně rozrůstalo, vývojářům vydržela píle a zvládli zajistit, aby se miliony hráčů mohly těšit i nadále.