V úterý svět obletěla zpráva o uzavření studií Arkane Austin, Tango Gameworks a Alpha Dog Games. Od té doby se na internet dostávají další podrobnosti. Zdvižené obočí novinářů, hráčů i vývojářů vyvolalo prohlášení Matta Bootyho. Šéf Xbox Game Studios pouhý den po tomto oznámení prohlásil, že potřebují menší hry, které společnosti zajistí prestiž a ocenění.

Booty to řekl zaměstnancům ZeniMax Media, mateřská společnost Bethesdy, kam spadala zrušená studia. Nikomu tak nejde na rozum, proč se Microsoft zbavil Tango Gameworks. Japonské studio vytvořilo Hi-Fi Rush. Tato rytmická akce se stala příjemným překvapením loňského roku, byla chválena za svou inovativnost a šarm. Její výtvarný styl evokoval hyperstylizované hry z éry PS2 a pouhé čtyři měsíce po vydání se počet hráčů přehoupl přes tři miliony.

Microsoft nikdy nesdělil, kolik kusů se prodalo. Nicméně, Aaron Greenberg v roli viceprezidenta her Xboxu před časem prohlásil, že Hi-Fi Rush je pro ně a jejich hráče průlomovým hitem ve všech klíčových měřeních a očekáváních.

Chtěli snad v Tango Gameworks jít jinou cestou a vrátit se k survival hororům, když vytvořili sérii The Evil Within? Odpověď je zřejmě ne. Podle informací Bloombergu připravovali pokračování Hi-Fi Rush a všichni ve studiu byli v šoku, když se dozvěděli o konci.

Šok zažili také v Arkane Austin, kde se vedle opravy a vylepšení Redfallu (hra měla obdržet offline režim a DLC) snažili předložit ke schválení singleplayerový projekt vracející je k immersive sim, tedy ke stylu úspěšného Dishonored, případně Prey. Oba týmy chtěly najmout nové členy, aby mohly pracovat na nových projektech.

Booty uzavření studií přičítá nutnosti přerozdělit zdroje tak, aby efektivněji podporovaly menší počet projektů. Takto mají mít lepší možnost investovat do portfolia svých her a nových značek. Jill Braff, šéfka ZeniMaxu, zdůraznila nutnost soustředit se na menší počet projektů, aby byla zajištěna udržitelnost divize v kontextu rychlého růstu a stále se zvyšujícího objemu práce.

Říká se, že Microsoft donutil ZeniMax ke konsolidaci a v ZeniMaxu se rozhodli zrušit studia, která předkládala nové projekty a snažila se najmout nové zaměstnance.

Microsoft získal nad Xboxem větší kontrolu

V rozhodnutí konsolidovat ZeniMax mohl hrát roli Game Pass. Navzdory akvizicím ZeniMaxu a Activisionu Blizzard se růst služby stabilizoval a nezaznamenává očekávaný nárůst předplatitelů. To mělo vyvolat obavy o dlouhodobou životaschopnost tohoto modelu.

Díky nedávnému spojení s vydavatelem Call of Duty a Diabla se sice Xboxu zvýšila prodejní čísla, ale základní růst příjmů z her nadále stagnuje, případně dokonce klesá. Kvůli tomu začala společnost zkoumat alternativní zdroje příjmů a vydávat některé své hry na konkurenčních platformách (Sea of Thieves, Hi-Fi Rush, Grounded a Pentiment). V této strategii má Microsoft dle analytiků pokračovat.

Objevují se ještě zvěsti o dalším šetření v herní divizi Microsoftu a také o diskuzích, zda bude Call of Duty v den vydání dostupné v Game Passu. Na jednu stranu má divize Xboxu díky Activisionu Blizzard zajímavé a velice oblíbené hry. Na stranu druhou získal Microsoft větší kontrolu nad Xboxem, což může ovlivnit plány Phila Spencera.

Co můžeme čekat? Microsoft měl producentům, testerům kvality a dalším zaměstnancům ZeniMaxu nabídnout možnost dohodnout se na dobrovolném odchodu. Jiní zaměstnanci v divizi Xbox byli informování, že se chystají další škrty. V únoru Microsoft propustil 1 900 lidí, mj. z Xbox Game Studios, Bethesdy i Activisionu Blizzard.