Magazín · Preview · ve středu 4. 6. 2025 17:38
Vyzkoušeli jsme si metroidvanii MIO: Memories in Orbit
Před necelým rokem byla na Nintendo Direct představena indie metroidvania MIO: Memories in Orbit, která primárně zaujala svým vizuálem. Kombinace skicového artstylu zahrnující vesmírnou loď prolezlou vegetací působí krásně. A přidejte si k tomu, že hrajete za robůtka, který k pohybu a souboji používá něco, co připomíná vlasy. Jde opravdu o unikátní vizuál, díky kterému jsem si chtěl hru minimálně vyzkoušet. Naštěstí jsme dostali předběžný přístup a mohli jsme odehrát úvodní dvě až tři hodiny. Aniž bych jakkoliv předbíhal, tak můžu s klidem na duši říct, že MIO není jen líbezná hra. Nabízí toho několikanásobně více.
V této 2D metroidvanii se jakožto robůtek Pearls probudíte na vesmírné lodi Vessel, která je propletena nejrůznějšími rostlinami či má některé útroby úplně zamrzlé. Jediný život tvoří nejrůznější roboti, i když jejich počty jsou téměř minimální. Jste jakýsi záchranný protokol, který musí udělat vše pro to, aby se loď neodpojila od zbývajících systémů a nezničila se. Přičemž několikrát vstoupíte přímo do systému lodi, či do svého vlastního systému, abyste se naučili nové pohyby nebo pokročili dále ve svém úkolu obnovy lodi.
Pokud přejdeme přímo k prozkoumávání a souboji, tak největší inspirací je rozhodně Hollow Knight, či starší Castlevania. Hlavně pokud mluvíme o možnostech útoků. Ten máte pouze jeden. Zprvu se nemůžete ani bránit nebo odrážet útoky. Vše působí naprosto osekaně, dokud neporazíte prvního bosse, čímž se vám začnou odemykat nové schopnosti a vlastnosti. Ať už jde o možnost si konečně zobrazit mapu, vylepšovat Pearls, nebo schopnost se přitáhnout. Což takhle na papíře nemusí znít jako kdoví jak odlišně oproti jiným titulům. Jde ale o to, jak k tomu všemu hra přistupuje, což mě velmi zaujalo.
Na lodi na vás útočí roboti. Minimálně to jsou jediní nepřátelé v úvodu hry. Z nich získáváte součástky, které místy najdete i na občasných hromadách. Ty jsou vaše ultimátní platidlo na všechno. Chcete se vyléčit? Opravte za šrot menší opravnou stanici a následně se za další šrot se můžete vyléčit. Chcete si odemknout mapu? Doslova nalijte šrot do podivného bazénu uprostřed lokace, kterou stráží jakási robotí housenka obalená šálou, jež jen krypticky mluví o tom, jak by vám ráda ukázala svět svýma očima. Dokonce i následná vylepšení si u obchodníka koupíte za šroty, případně za větší kus šrotu. Vše se tak točí kolem tohoto jednoho platidla, které po smrti ztratíte a již nemůžete sebrat, jako by tomu bylo například u duší v souls hrách. Už v úvodu vás tak hra nutí přemýšlet, jestli se vyléčíte, nebo budete riskovat, abyste si mohli vylepšit robůtka. Nebo případně směníte šrot za jakousi tajemnou věc, o které pořádně nic nevíte.
V úvodu máte i na výběr několik směrů, kam můžete jít. Ale nebojte se, že byste něco minuli, protože se budete vracet. I když výtahem vyjedete do jednoho ze tří pater, tak stejně se dostanete zpátky na místo odkud jste přišli. Vše je propojeno a postupným odemykáním zkratek si akorát zrychlujete opakovaný průchod lokací. Pokud se vydáte do horních pater, stejně se dříve nebo později dostanete do úplných útrob lodi. Ať už protože narazíte na ledovou skluzavku, nebo jen budete hnáni svou vlastní zvědavostí. Tím, že nejde o lineární mapu, tak budete neustále nacházet další odbočky, nebo se po odemknutí nových schopností rádi vrátíte, abyste prozkoumali další tajemná místa.
Líbí se mi, jak mystično, které vyvolává pomalu se rozpadající loď, hudební stránka či jak roboti k vám krypticky promlouvají, dokázala MIO přenést i do hratelnosti. I když jsem do hry vstupoval s tím, že nejspíše půjde o další metroidvanii, tak hned úvod mě přesvědčil o opaku. S tím, že pokud tohle mystično chcete posílit, tak můžete velmi jednoduše. Krom vylepšení totiž můžete nalézt, případně nakupovat augmenty. Každý má určitou hodnotu s tím, že najednou můžete mít jen omezené množství. Některé mají například hodnotu 10, jiné 20. Ale váš robůtek Pearls může mít aktivované o maximální hodnotě 25. Můžete si například vybrat možnost vidět svoje životy, nebo životy nepřátel. Ale pokud doopravdy nechcete tušit, jak na tom jste, tak si je můžete vyměnit za například silnější útok nebo jeden dodatečný život navíc. Který teda neuvidíte, ale můžete mít lepší pocit. Hlavně se nimi můžete vybavit jen na jednom místě. Přímo ve středu, pod robotem s mapou, se nachází druhý, který vás zkrátka a jednoduše obejme. Což je pro mnohé hráče určitě čistě surrealistická představa. Ale slouží to jako váš úložný bod a šance si tyto augmenty vyměnit.
Přečtěte si také: Trailer nás zve na Summer Game Fest, prezentaci plnou novinek
Bohužel v úvodu nebylo, nečekaně, možno si vyzkoušet více útoků či narazit na zajímavější nepřátele. Až na základní robůtky, kteří po vás střílí nebo rychle vystartují proti vám, není moc na co narazit. Pak tu jsou dva souboje s bossy, kteří jsou spíše jen zkouška, jak moc zvládáte základní mechaniky, jako je skok a útok. Zajímavé je, že pokud vás porazí a vy se k nim vrátíte, tak mají už méně životů. Je možné, že tomu tak je jen na začátku. Ale nedivil bych se, kdyby to pro některé začínající hráče bylo velké plus.
MIO: Memories in Orbit vyjde letos na PC a současné i minulé generace konzolí. Je velmi pravděpodobné, že se brzy dočkáme i přesného data vydání. Nejspíše na Summer Game Fest. Pokud vás zaujala grafika na styl skic či samotný svět, rozhodně doporučuju hru sledovat. Úvod mě o to více navnadil na vydání celé hry, na kterou rozhodně zpracujeme recenzi, takže nezapomeňte nám dát odběr, aby vám neunikla. Jste fanoušci metroidvanií a vyzkoušeli byste si MIO? Dejte nám vědět do komentářů.