Pár měsíců před vydáním hry je bohužel běžné, že vývojáři jsou vystaveni mnohem většímu tlaku a jsou nuceni pracovat přesčas a o víkendech, aby se vše do vydání stihlo. V posledních letech se s takzvaným crunchem snaží společnosti bojovat, dopřávají svým zaměstnancům oddych a v kancelářích nabízejí relaxační místnosti, kde je například stolní fotbálek. Samozřejmostí se pomalu stala nabídka čerstvého jídla a ovoce, zatímco jinde si mohou vývojáři dopřávat saunu a další netradiční způsoby odpočinku v pracovní době.

Říkáte si, že byste si to s nimi vyměnili? To by s vámi pravděpodobně mnoho z nich nesouhlasilo. Mezi nimi by podle aktuální zprávy byli zaměstnanci amerického studia Naughty Dog, kde dokončují očekávané akční dobrodružství The Last of Us Part II pro PS4. V Naughty Dog mají pracovat ve velkém stresu a ve velkém tempu.

Dobře informovaný Jason Schreier z Kotaku (již mnohokrát přinesl zajímavé zprávy, které se později potvrdily) hovořil se 13 současnými a několika bývalými zaměstnanci Naughty Dog. Ti pod anonymitou uvádějí, že odklad z února na duben nepomohl. Crunch nezmizel, neustoupil, nýbrž pokračuje dál a s ním i šílené tempo vývoje.

Na začátku svého dlouhého vyprávění přináší Kotaku jednu nepěknou zajímavost. Jedné páteční noci minulého měsíce pracovali v Naughty Dog někteří vývojáři, když uslyšeli ránu. Ze stropu spadla velká kovová trubka a přistála hned vedle jejich stolů. Pokud by spadla o několik metrů blíž, mohly být důsledky strašné. Stalo se to kolem deváté večer a stavební dělníci bezohledně předpokládali, že v kanceláři nikdo není. Majitelé budovy vyhodili tento stavební tým, najali nový a nainstalovali nová bezpečnostní opatření, aby zajistili, že k takové nehodě už nedojde. Pro některé zaměstnance Naughty Dog to ale bylo znamení o nezdravé kultuře.

Podle zprávy se některým vývojářům The Last of Us Part II po odkladu ulevilo, protože v té době byla ve studiu panika. Kreativní ředitel Neil Druckmann při oznámení odkladu o dva měsíce uvedl, že si vzali více času z důvodu, že hra nesplňovala kvality Naughty Dog. Dnes jsme se ale dozvěděli, že už měsíc po oznámení únorového data vydání The Last of Us Part II oznámilo vedení Naughty Dog zaměstnancům, že musejí hru o tři měsíce odložit, do 29. 5. 2020. Nikdo neví, proč k tomuto zpoždění došlo tak brzy po veřejném oznámení, ale bylo jasné, že to znamená další tři měsíce crunche.

Pro některé to byla fantastická zpráva. Obávali se, že pokud budou muset stihnout vydání v únoru, tak The Last of Us Part II bude obsahovat chyby. Tři měsíce navíc znamenaly obrovský rozdíl. Ale pro ty, co byli unaveni ponocováním v kanceláři a víkendovou prací, zpoždění znamenalo jen více času v práci. Šéfové Naughty Dog veřejně tvrdili, že hodlají zachovat dynamiku týmu, což také vyžadovali po zaměstnancích, kteří museli držet nastolené tempo. Z toho vyplývá, že crunch při vývoji The Last of Us Part II panoval několik měsíců před odkladem a panoval i poté.

„Hra je opravdu dobrá, ale na úkor lidí,“ řekl jeden ze zaměstnanců Naughty Dog. „Snaží se být ohleduplní, nabídnou vám jídlo, přestávky a motivují vás,“ vysvětlil zase bývalý vývojář Naughty Dog. „Současně ale musíte pracovat za všech okolností,“ dodal. Způsobeno je to také tím, že jeden člověk je závislý na jiném. Nikdo prý nechce odejít domů v šest nebo v sedm večer, když všichni ostatní plánují zůstat do půlnoci. Nikdo nechce být tím jediným, který zůstane v sobotu doma, zatímco jiní se snaží, aby každý pramen vlasů Ellie vypadal perfektně.

Další zaměstnanec si je jist tím, že to takto nemůže pokračovat u každé hry, protože je to neudržitelné. „V určitém okamžiku si uvědomíte, že to prostě nejde vydržet, protože stárnete a nemáte dostatek energie, abyste pracovali každou noc.“ V době crunche údajně mnozí pracují více než 12 hodin denně i o víkendech.

Vývojáři popisují práci ve studiu jako dvojsečný meč. Na jedné straně mají příležitost vytvářet fantastické hry a spolupracovat s kolegy, kteří patří k nejlepším v oboru. Na druhou stranu je doba crunche extrémně tvrdá a může se podepsat na zdraví, vztazích i soukromí. Jinými slovy, je to místo, které může být současně nejlepším i nejhorším pracovištěm na světě.

„Je to fantastické, kreativní prostředí,“ prohlásil jeden vývojář The Last of Us Part II. „Ale nemůžeš jít domů,“ dodal vzápětí. Za vším máme hledat perfekcionismus, kdy hry musí být skvělé. Perfekcionismus byl vidět i u série Uncharted nebo skvělém The Last of Us z roku 2013. Tyto značky jsou v herním světě považovány za jedny z nejlepších a většina tvrdí, že mají realistickou grafiku, pečlivě vytvořené detaily a v neposlední řadě zajímavé příběhy.

Jeden vývojář si myslí, že krize v Naughty Dog je z důvodu toho, že se všichni snaží a věnují jednotlivému obsahu a funkcím hry tolik hodin, kolik je jen možné, aby hry byly skvělé. Dle jeho slov mohou zaměstnanci Naughty Dog pracovat přesčas libovolně a většinou se snaží vše o 10 procent vylepšit, aby to vypadalo ještě lépe než předtím.

Ne každý sdílí názor některých svých kolegů výše. Někteří jsou toho názoru, že pracovní atmosféra není špatná. K tomu jsou dobře placeni a po skončení vývoje hry si mohou vzít na delší dobu volno. Navíc se podílejí na hře, která může být skutečně úspěšná a získat nějaké to ocenění. I z toho důvodu Naughty Dog hledají zaměstnance, kterým nevadí tento styl práce. Hledají jedince s motivací, kteří dají hře své srdce a svou duši. Jinými slovy workoholiky, kterým nevadí několik měsíců pracovat přesčas a vyměnit práci za rodinný/soukromý život.

Pracovní podmínky v jednotlivých studiích jsou důvodem, proč často píšeme o odchodech vývojářů. Každý stárne, zakládá rodinu, má děti. Většina se shoduje, že tuhle práci nelze dělat věčně. Dokonce odcházejí i vynikající vývojáři, kteří patří mezi nejlepší v oboru. Zkrátka potřebují volno, často proto, že jsou vyhořelí. V takovém případě si dají několik let pauzu, případně založí vlastní studio. V Naughty Dog se to děje celkem často, Kotaku připomíná, že v roce 2016 po Uncharted 4 ze studia odešlo 14 z 20 designérů (ne těch hlavních), tedy 70 procent. Přitom by si měli jednotlivá studia své zkušené zaměstnance držet - odchod zkušeného vývojáře a příchod méně zkušeného znamená klidně i týdny zaučování. Navíc se rozpadne tým, který si rozuměl, všichni se znali a navzájem si pomáhali.

Podle dnešního článku se zdá, že další zaměstnanci jsou rozhodnuti opustit Naughty Dog. Učinit tak chtějí po vydání hry a bonusech z prodeje. To je obvykle šest měsíců po vydání. Jak se zdá, cyklus odchodů a příchodů nových tváří bude pokračovat...

Ostatně, po vydání Uncharted 4 hlavní tvůrci otevřeně mluvili o situaci, které museli před dokončením nejnovějšího dobrodružství Nathana Drakea čelit. Dokonce v polovině vývoje došlo k jeho restartu, což vedlo k odchodu veteránky Amy Hennig a vývoj převzali šéfové The Last of Us - Neil Druckmann a Bruce Strale. Rychle museli přepsat scénář a zajistit, aby všichni ve studiu co nejdříve pracovali, protože na dokončení měli méně než dva roky. V té době se dušovali, že chtějí zabránit dalšímu crunchi. Jak se zdá, nepovedlo se jim to.

Abychom nepsali pouze o Naughty Dog, tak v poslední době se mluvilo i o horších pracovních podmínkách v polském CD Projektu RED, kde na září připravují Cyberpunk 2077. Crunch se nevyhnul ani firmám jako je Rockstar, NetherRealm nebo Epic Games. Na druhou stranu nové studio Telltale Games bylo založeno s cílem vytvořit pracovní prostředí bez krize, zatímco Nintendo veřejně prohlásilo, že hry nevydává do doby, než jsou připraveny. Japonská společnost je ochotna hry odložit, aby chránila zdraví svých zaměstnanců.

The Last of Us Part II vyjde 29. 5. 2020 na PlayStation 4 s českými titulky.