Když se diskutovalo o zdražení her ze šedesáti na sedmdesát dolarů, tak bývalý šéf PlayStationu upozorňoval, že součástný model AAA her je neudržitelný. Podle Shawna Laydena se herní průmysl v roce 2020 nacházel na svém vrcholu a náklady s každou generací konzolí se zdvojnásobují.

Za 25letou kariéru bývalého vysoce postaveného zaměstnance Sony se tedy náklady na hry zvýšily desetkrát, ovšem prodejní cena her zůstala stejná. Jeho slova o neudržitelnosti podporují informace o nákladech na současné hry PlayStationu, které přesahující 200 milionů dolarů: The Last of Us Part 2 mělo stát 220 milionů dolarů, 212 milionů Horizon Forbidden West, 200 milionů potom God of War Ragnarök a za Marvel's Spider-Man 2 měla japonská společnost zaplatit už 300 milionů.

Navzdory velkým investicím se Sony peníze tolik nevrací a má nízké marže. To se vedení pochopitelně nelíbí a připravuje svá studia na změnu. Hiroki Totoki z pozice finančního ředitele Sony a budoucího šéfa PlayStationu hledá úspornější vývojové postupy a současně chce zvýšit zisk vydávání více her PlayStationu na PC, i za cenu toho, že to bude současně s PS5 verzí. Už tak nestačí Sony jen vydávat placené rozšíření a potom kompletní edici pro PC.

Odborníci si ale nemyslí, že vydávání PS5 her na PC něco vyřeší. Jako cestu vidí menší rozpočty na vývoj a reklamu. Druhou možnosti je prodávat hry s rozpočtem kolem 200 milionů dolarů za cenu od 80 do 100 dolarů. Je ale otázkou, jak by se k dalšímu zdražení postavili hráči. Hiroki Totoki a celé vedení Sony to nebude mít v nadcházejících letech jednoduché a musí rozhodnout co nejdříve.

Shawn Layden vidí rostoucí náklady na vývoj her jako existenční hrozbu pro videoherní průmysl. Dnes je běžné, že společnosti za jednu hru utrácejí až 300 milionů. Proto nevidíme takové posuny, riskovat se při takových cenách nevyplácí. Naštěstí si to mnohé firmy uvědomují a couvají ze standardu AAA hry a zaměřují se na AA. Layden doufá, že si to uvědomí více společností.

V rozhovoru s GamesBeat došlo také na exkluzivity. Ty Layden vzhledem k větším rozpočtům považuje na Achillovu patu a věští jim nevyhnutelný konec. „Když vaše náklady na vývoj hry přesáhnou 200 milionů dolarů, je exkluzivita vaší Achillovou patou. Zmenšuje trh, který můžete oslovit. Zvláště ve světě live service nebo free-to-play. Další platforma je jen další způsob, jak do hry dostat více lidí,“ uvedl Layden. Problémem bezplatných her jsou hráči. 95 % z nich v těchto titulech neutratí ani korunu. Proto musejí takové hry vyjít na co nejvíce platforem.

„Hry pro jednoho hráče nečelí stejnému tlaku na vydání na více platformách, ale pokud utratíte 250 milionů dolarů, chcete hru prodat co nejvíce lidem, i kdyby to bylo jen o 10 % více,“ přidal Layden. Z jeho pohledu se tedy Sony vyplatí, aby své starší hry nabídla hráčům na počítači, stejně tak, aby současně na PS5 a PC vydala kooperativní střílečku Helldivers 2, pro kterou potřebujete od začátku základnu aktivních hráčů.

Konzole nejsou společně schopné překonat hranici 250 milionů. Kupují si je de facto stejní hráči a firmy na ně spoléhají, dostatečně se nesnaží oslovit nové hráče a přilákat je na svou platformu. Kdyby se tohle změnilo, exkluzivity by pravděpodobně mohly žít dál, takhle se ale videoherní průmysl bude muset změnit.

Layden, jenž v současné době radí Tencentu, svými slovy schvaluje strategii Sony a Microsoftu, kdy druhá jmenovaná společnost vydává své hry současně na PC a Xbox Series X/S, stejně tak záměr přinést některé své tituly na PlayStation 5 a Nintendo Switch. Sony naopak postupně zpřístupňuje svůj katalog na PC, naposledy byla oznámena PC verze samurajské akce Ghost of Tsushima.

Na druhou stranu Layden nepovažuje předplatné za místo pro AAA hry. Službu bere jako zajímavou pro lidi, kteří si chtějí vyzkoušet hry, ale ne pro AAA hry stojící desítky nebo stovky milionů dolarů. Layden upozorňuje, že v normální distribuci hra vydělává neustále, zatímco v případě předplatného jde o jednorázovou transakci a zisky jsou potom mnohem menší. Z dlouhodobého hlediska tak není tato dohoda pro vývojáře přínosná. To potvrzuje tvůrce série plošinovek Ori, jenž na Twitteru/X nedávno poprosil hráče, aby si hru koupili, protože Game Pass už jim nepomáhá. Jinými slovy z toho nemá studio už ani korunu navíc. Dvojice her s Orim prodala kolem 10 milionů kusů.