Magazín · Novinky · ve středu 24. 6. 2020 17:39
Bývalý šéf Sony: Náklady na vývoj AAA her rostou a prodejní cena zůstává stejná, což je neudržitelné
Hry jsou postupně větší a větší. Doby, kdy jsme dohráli příběhovou hru za pár hodin jsou až na výjimky pryč. Dnešní standard se pohybuje v řádu desítkách hodin. Vývojáři na hrách pracují v mnohem větším počtu než dříve, vývoj je nákladnější a také časově náročnější. Myslí si to také bývalý šéf PlayStation Worldwide Studios, který si přeje návrat k AAA hrám s herní dobou 12 až 15 hodin, což by znamenalo, že se za kratší dobu dokončí více her.
59letý Shawn Layden vedl studia spadající pod Sony dlouhé roky a předtím působil na pozici prezidenta a generálního ředitele Sony Interactive Entertainment America, výkonného viceprezidenta a ředitele divize Sony Network Entertainment International. Má tedy dostatek zkušeností, s vývojem her je obeznámený a osobně si myslí, že současný model AAA her je neudržitelný.
Layden opustil Sony v říjnu minulého roku. Podle jeho názoru se herní průmysl nachází na svém vrcholu a potřebuje si stanovit priority. Zejména z důvodu, že vývoj her je stále dražší a studia potřebují více a více času, aby vývojáři mohli své projekty přivést k životu.
Jako příklad Layden uvedl hru, kteráz větší části vznikala za jeho působení: The Last of Us Part II. Na prvním díle pro PS3 ve studiu Naughty Dog pracovali tři roky a nabídli patnáctihodinový příběh. Druhý díl si vyžádal 6 let a jeho délka je 25-30 hodin.
Shawn Layden poukazuje na to, že náklady na vývoj her se s každou novou generací konzolí zdvojnásobí. U současné generace se vývoj AAA her - s výjimkou marketingových nákladů - pohybuje mezi 80 až 150 miliony dolarů a vývoj takové hry trvá často pět. Když začal v tomto oboru Layden pracovat, tak se AAA hra dala vytvořit za milion dolarů.
Za 25letou kariéru bývalého vysoce postaveného zaměstnance Sony se tedy náklady na hry zvýšily desetkrát, ovšem prodejní cena her zůstala stejná. Layden si nemyslí, že u nadcházející generace můžeme náklady vzít a zdvojnásobit je. Herní průmysl by se měl podle jeho slov zastavit a položit si několik důležitých otázek, včetně té, co očekávají hráči a jak by měl být prezentován příběh.
„Vývoj AAA her pro novou generaci konzolí nebude levnější než na tu současnou. 4K, HDR a vytváření světů není levné,“ tvrdí Layden. Podobný názor má také současný generální ředitel Sony, který očekává, že se náklady na vývoj her u PlayStationu 5 mírně zvýší.
Podle Laydena je to ale neudržitelné. „U vývoje her jde pouze o mzdové náklady. Nemusíte stavět továrny. Nemusíte přeměňovat písek na sklo. Je to jen kreativita a vaše schopnost spojit lidi s podobným zaměření, abyste něčeho dosáhli. To jsou všechny náklady s tím spojené.“
Layden to přímo neřekl, ale z jeho odpovědí si můžeme vyhodit, že pokud se herní průmysl, respektive AAA hry nezmění a náklady na vývoj nadále porostou, může se videoherní svět dostat do velkých problémů, které budou mít za následek zvýšení ceny, za kterou se hry prodávají. V Americe je to 59,99 dolarů, u nás zhruba 1699 Kč. Cena se drží prý z důvodu toho, že hráči jsou na cenu velmi hákliví a herní doba se prodlužuje, aby hráči za stejné peníze získali větší/delší zážitek.
Shawn Layden při Gamelab Live porovnal vývoj současných her a při tom zmínil, že ve studiu Sony Interactive Entertainment San Diego jsou schopni každý rok připravit nové MLB The Show. To je ovšem sportovní hra, kde základ zůstává stejný a jen se mění určité věci. To dle mého není zrovna vhodné přirovnání například s The Last of Us Part II, Red Dead Redemption 2 nebo posledním God of War. Tyto tituly vznikaly s využitím nejmodernějších technologií, mají příběh, „otevřené světy“…
Tady je nutné ještě poznamenat jednu věc. Vývoj her je sice dražší, ale na druhou stranu se prodává více a více kusů. Grand Theft Auto V například dokázalo prodat více než 130 milionů kusů, Zaklínač 3 má na kontě i s DLC více než 28 milionů kusů, God of War z roku 2018 se dostalo nad 10 milionů a The Last of Us Part II má nakročeno stát se nejprodávanější PS4 exkluzivitou - minimálně tomu nasvědčuje zájem o předobjednávky.
Jak to vidíte vy? Uvítali byste návrat k hrám s příběhem a herní dobou na 12 až 15 hodin za stejnou prodejní cenu, ale s tím, že by tyto hry vycházely častěji? Vývojáři by na hře nemuseli trávit pět let, ale kupříkladu jen tři roky.