Magazín · Téma · v úterý 12. 3. 2024 18:39
Jak vyždímané známe značky ždímou vaše peněženky!
Určitě se vám už někdy stalo, že v souvislosti se známou hrou či seriálem došlo k oznámení rozšíření světa v podobě hry na mobilní telefony. Nejlépe ukázkou, která vypadala jako super zpestření něčeho, co máte rádi. A když očekávaný titul vyšel, netrvalo dlouho abyste poznali nekalý záměr vývojářů. Po přehlídce auto-klikání vám bylo nabídnuto koupit si VIP, balíčky s měnou, lootboxy se super legendární svítící postavou a nespočet kartiček k vylepšení.
Dneska si rozebereme dva nejčastější herní styly, které se používaly za poslední roky k tomu, aby nám společnosti naservírovaly co nejvíce mikrotransakcí pod záštitou známé značky.
Jsi fanoušek The Walking Dead? Tohle je jedinečná hra, ve které zažijete 1:1 napínavý zážitek podle seriálu. Ale ne. Tady máš stavební klikačku a sbírej hrdiny a plať. Pamatuješ si legendárního Commandera Keena? Tak teď bude na mobily! Po zhlédnutí traileru na hru z mého dětství jsem byl naprosto nadšen. Po ukázání gameplaye jsem byl naprosto znechucen. Naštěstí plánovaná existence této hry byla nenápadně smazána z povrchu zemského.
Někteří z vás si vybaví podobnou aféru se sérií Command & Conquer. Pokračování této legendární značky bylo představeno na mobily. A vypadalo to… hrozně. Projekt Command & Conquer: Rivals působil jako typická hra na mobil, která vám sahala do kapsy pro peněženku už v samotném traileru. Jednalo se o nám známou kartičkovou hru ve stylu Clash Royale, ve které se snažíte přemoci protivníka lépe nasazenými jednotkami na bojišti. Mohlo by to být zábavné? Možná. Chtějí tohle fanoušci kultovní válečné ságy? Ne. Pokud myslíte, že to byl definitivní pohřeb série, tak omyl. Ve vývoji je totiž snad ještě horší Command & Conquer™: Legions.
Commander Keen a Command & Conquer byly obětmi doby kartiček. Jednoduchý repetitivní koncept, který u některých her fungoval úspěšně a zvyšoval šanci, že budete utrácet své peníze za herní dobu, kartičky nebo navýšení zkušeností. Po vzoru úspěchu Clash Royale to některé známé značky zkusily a naštěstí po reakci fanoušků, zanikly dříve, než vyšly. Samozřejmě se některým velkým jménům podařilo v poslední době uspět. Pochybuji, že by zde byl někdo, komu nic neříká série Warcraft.
Warcraft Rumble zrealizoval přesně to, o co se pokoušely tituly zmíněné dříve. Blizzard Entertainment, vydal jednoduchou hru, ve které skrze balíček karet, které si sestavíte, strategicky posíláte jednotky na herní plochu a musíte se přizpůsobovat bojišti a jednotkám útočícím na vaši hlavní budovu. Koncept je to zábavný, ale už tolikrát recyklovaný ve světě mobilních her, že už ani využití jedné z nejznámějších herních značek nepomáhá. Možná spíše naopak, věrné fanoušky to vytočí. A já se jim vůbec nedivím. Warcraft Rumble sám o sobě není špatný, ale i když se snaží vymyslet něco převratného v už tak otupělé mechanice, tak z mého pohledu nenabízí nic tak kvalitního, aby se mohl honosit jménem Warcraft. Mechanika hraní nepřináší nic nového a o vizuálu bych si dovolil říct, že není dostatečně hezký, když si vezmeme pro srovnání třeba Hearthstone. Ten je taky ze světa Warcraftu, a přestože hrajeme na statické ploše, jsme si díky celkovému vizuálu a detailům schopni užít tu kouzelnou atmosféru.
Warcraft Rumble ovšem postrádá jakoukoliv atmosféru, již v samotném menu. A ani na sílu přidané zvuky známých jednotek nezměnily můj pocit, že se jedná o ždímání kultovní značky.
Myslím si, že tento styl strategie by měl zůstat hlavně v Clash Royale a neměl by se přeskinovávat do jiných značek. Clash je super titul, ale ať se nemnoží tam, kde mu to nesluší.
Když se vzdálíme od typického ždímání, které jsme tu měli před čtyřmi lety a posílali jsme jednotky zdola nahoru nebo zprava doleva, určitě vás napadne typ mobilních her, kterých máme poslední dobou požehnaně. A nejednou se nám představily se známými tvářemi hrdinů, které jsme si oblíbili ve hrách, seriálech či filmech. Ano, hero collectory, často přezdívané jako gacha hry. Gacha se původně říkalo takovým těm mašinkám, ve kterých se pomocí háku snažíte ulovit hračku. Dává to docela smysl, že?
Hero Colletory mají mnohdy stejné znaky. Většinou jsou zdarma, na mobily, vždy vás zasypou kupou dárků a snaží se nalákat ke sběru postaviček, ať už kvůli jejich statistikám, které využijete v boji, nebo jen samotnému vzhledu a vzácnosti postavy.
Nejznámější jsou aktuálně Raid: Shadow Legends a Genshin Impact. Raid je jednodušší, více mobilní a zaměřený na otevírání bedýnek. Genshin Impact více zapojuje pohádkový svět a jeho průzkum. Ale v jádru jde u obou her o sbírání hrdinů a jejich následovné vylepšování, abyste se dostali v příběhu či světě dál a porazili mocnější nepřátele.
Raid: Shadow Legends či Genshin Impact staví na své přidané hodnotě, a ne na tom, že by tyto hry ždímaly známou značku. Skoro většina kultovních značek se ale pomalu objevuje jako Gacha hra. Disney, Marvel, Star Wars, Dragon Ball, One Piece nebo Black Clover jsou jen příklady známých značek, které mají svoji Gacha hru. Pod záštitou tak velkých jmen by člověk předpokládal, že se bude jednat o úspěšné a zábavné hry, ale ne vždy tomu tak je. Ve výsledku se často jedná o automatizované hry, snažící se z vás dostat peníze a skrývající svůj záměr za něčím, co máme rádi. Detailnější fungování Gacha systému si ukážeme na dvou nedávno vydaných hero collectorech s dalšími známými značkami. Těmi jsou Devil May Cry s titulem Peak of Combat a One Punch Man: World.
Oba jsou to projekty, které bezpochyby mají nějaké fanoušky. Jeden z nich ale bohužel smrdí právě tím zbytečným ždímáním mechaniky, která se nehodí a je tu na sílu. Začneme tou rozhodně horší hrou.
Správná Gacha staví na chtíči získat určité hrdiny. A na tom si DMC samozřejmě zakládá. Pokud jste někdy hráli nebo zahlédli tento titul, tak víte, že každá z postav se dá popsat slovy „prostě frajer”. Všichni hlavní protagonisté serie jsou hratelní, Dante, Nero, Vergil a V. Čtveřice hrdinů, kterým nechybí jak charisma, tak pekelná moc, frajerské hlášky a arzenál zbraní, který si budete chtít vyzkoušet. A aby nebyl tým příliš maskulinitní, tak nezapomeneme na Lady. Sympatická lovkyně démonů, která zajišťuje našim hrdinům správnou podporu. Pět hrdinů, kteří jsou do Gacha hry jak stvoření. Ale problém je právě s jejich počtem. Sbírat jen pět hrdinů nezní zrovna dostatečné. Peak of Combat to tedy vyřešil tak, že ke každému hrdinovi přidal jejich verze z jiných dílů a událostí. Což přináší omezení na ani ne 15 hratelných postav, které můžete získat, ale už to, že hrajete jen za jinou verzi jednoho z pěti hrdinů, působí prostě odbytě.
Každá z postav a jejich verze mají různé vlastnosti. Jelikož se od začátku budete muset probíjet nepřáteli, misemi a arénami, budete muset kombinovat své hrdiny. Tak jako u většiny her tohoto typu budete na výpravu chodit ve třech. Jedna z mála věcí, které hře musím pochválit, je to, že systém boje je hack and slash. Přesně tak ujetý jako v předchozích dílech.
Za každou postavu z vybrané trojice hrajete vy sami. Ptáte se jak? Systém boje je vyřešený podobně jako u Genshin Impact. To znamená, že během soubojů přehazujete hrdiny a snažíte se mezi chaotickým bojem najít mezi hrdiny co největší synergii.
A to třeba tak, že s Nerem (verze Knight of the Order) načnete nepřítele a prolomíte mu brnění, následně vyměníte hrdinu na Danteho, který obecně rozdává silné útoky za předpokladu, že nepřítel není obrněný, a nakonec svůj cíl dorazíte Lady, která způsobí, že z něj vypadne léčivý orb. Takhle střídat hrdiny je zábavné. Ale to je tak asi všechno. Pravého hack and slash jsem si užíval první dvě hodiny, protože obtížnost mě brzy nutila vylepšovat si věci tím nejotravnějším způsobem, který mnozí známe z mobilních her. Otevřete si obchůdek a někde mezi ním dostanete měnu zdarma. Pak si otevřete denní úkoly, které vás pošlou zabít chapadlo (tuhle denní událost upřímně doteď moc nechápu, prostě mlátíte chapadlo). Pak splníte obranu před monstry, a to je z hlavních událostí vše! S trochou štěstí z lootboxů, které si nakoupíte právě za měnu z misí nebo za reálné peníze, spadne karta se zbraní nebo kouzlem. Díky dostatku těchto karet, si budete moci vylepšit svůj stávající arzenál, se kterým budete schopni, pokořit stále težší hlavní mise.
Když budete mít štěstí s lootboxy, padne vám i silnější hrdina. Bohužel kvůli nedostatku hrdinů, jak jsem zmiňoval, je rozdíl v dovednostech u silnějších hrdinů tak markantní, že pokud vám padne lepší verze třeba Lady, nemáte důvod hrát s její slabší verzí. Synergie nesynergie, tady hrají roli čísla. A samozřejmě s větším počtem truhel s dropy se zvyšuje vaše šance, že vám padne silnější hrdina. A více truhel si zajistíte jak? Ano, správně! Penězi. Bohužel i přes zábavný soubojový systém titul sklidil mnoho kritiky, protože v rekordním čase vás dostane do momentů, ve kterých cítíte, že by Devil May Cry rád poznal číslo vaší platební karty. Zde máme příklad Gacha hry, která staví hlavně na známém jménu, ale na kvalitu zapomněla.
Abychom si spravili chuť, představme si hero collector, který obsahuje rovněž většinu výše uvedených mechanik. Ale vše to zaobaluje do pěkného, hravého světa, ve kterém prožíváte jak příběhy z pohledu různých hrdinů známé značky, tak i radost z toho, že vlastníte vámi oblíbené tváře.
- Sponzorem pořadu je mobilní telefon ASUS ROG Phone 8.
One Punch Man: World je překvapivě dobrý Gacha titul. Pokud vám tohle anime nic neříká, tak se v něm vypráví o hrdinech se schopnostmi, kteří chrání Tokio před monstry. Vzhledem k tomu, že hrdinů je mnoho a dělí se podle svých dovedností do různě silných tříd a bojují většinou ve skupinách už v samotném anime, tak je to předloha pro Collector hru jako dělaná. Tentokrát nemáme jen pět hrdinů, kteří pouze mění své oblečky jako tomu bylo v DMC, ale aktuálně je ve hře 19 různých postav, které si můžete kombinovat v týmu po třech. Tentokrát neovládáte všechny tři postavy během bojů vy, ale vždy máte pod kontrolou vámi vybraného kapitána. Zbytek týmu je ovládán umělou inteligencí. Přesto jsou souboje skvělé a záživné.
Samozřejmě i zde mezi hrdiny funguje nějaká spolupráce pasivních dovedností. A i když se vám podaří získat silnější postavu, s ostatními stále stojí za to hrát. Na rozdíl od Devil May Cry postavy samotné mají nějaký příběh. Nejenže připomínají své působení v originálním anime, ale dokonce rozšiřují příběh z pohledu právě těch hrdinů, na které v anime nebyl čas. Například hned na začátku zjistíte, jak si počínali Smile Man s Lightning Maxem, když na město útočila Mosquito Girl. Tohle jsou přesně ty detaily, díky kterým si řeknete, že někdo vytvořil hru i pro fanoušky a ne jen pro zisk.
I aktivit je mnohem více a hlavně dávají smysl. Kromě příběhů vedlejších postav, na které nebyl čas v anime, budete hrát i příběh samotného hlavního hrdiny Saitamy, který fanoušci znají. V tréninkových simulacích si můžete zlepšit zkušenosti nebo vyzvat bosse, kteří jsou opravdovým oříškem. Budete plnit i všední úkoly, jež po vás chtějí obyčejní civilisté ve městě.
A musím uznat, že většina z nich sršela tím pravým humorem, co série One Punch Man umí. I já sám jsem si tentokrát užíval sbírání měn, kapsliček, zkušenostních bedýnek, vylepšení. Prostě všech těch nesmyslů, co na vás skoro až prší v každé Gacha hře, jen abyste si ve výsledku mohli otevřít další bednu s lootem a vylepšit zbraň, kouzla či podpůrné karty, případně abyste dostali hrdinu, kterému jste v sérii fandili.
Celkově jsem rád, že One Punch Man: World má svou Gacha hru. Protože pro tento titul je to systém hraní jako dělaný. A je zaobalen do zábavného celku s krásnou grafikou a nepolevuje ve většině ohledů. Ano, skáčou na vás otravné reklamy typu „za tento balíček utratíte jen 100 korun. Položky v něm mají hodnotu až tisíce korun! Nepromeškejte!“
Ale v rámci něčeho, co nás zabaví, je to odpustitelné. A naopak titul i rád podpořím. Jsem rád, že díky těmto dvěma novinkám jsme si mohli krásně ukázat, jak mobilní trh zase ždímá značky ve stále se opakujícím systému hraní. Ale že někdy to ždímání nemusí být tak agresivní a splní účel.
Kdysi to byly hry, ve kterých jste spojovaly barvy, před lety to byly kartičkové strategie s jednotkami a nyní vedou Gacha hry. Jsem zvědavý, jaký fenomén přijde příště a zda tituly využívající známé značky budou ještě více odbyté než některé nynější rychlokvašky… Tedy až na výjimky!
Přečtěte si také: Proč hrát hry skrze streamovací platformu? Nejlepší hry, které si zahrajete díky Netflixu
V KAPSE
V KAPSE je náš přehled zajímavých her a technologií, které si strčíte hravě do kapsy! Novinky, dobré pařby na mobil i gadgety, které můžete řídit mobilením telefonem.