Jedna hra si z letošního brněnského Game Accessu 2024 odvezla hned dvě ocenění. Prvním je vítězství v kategorii „Best Art“ od Visiongame a druhým „Best Game“ od Game Accessu samotného. Touhle hrou přitom nebylo nic jiného než krásné a klidné Preserve od slovenských vývojářů Bitmap Galaxy.

POHODOVÁ HRATELNOST JE NEJVĚTŠÍM LÁKADLEM

Preserve je ve vývoji již dva roky, a právě teď vyšlo na Steamu do předběžného přístupu. Jedná se o odpočinkovou logickou hru o přírodě. Představte si běžnou šestiúhelníkovou strategickou mapu, ale místo stavění baráčků nebo velení armádě se zde snažíte vytvořit živý ekosystém různých biomů. Budujete řeky, jezera, pokládáte rostliny a zvířata tak, abyste vytvořili dokonalou symbiózu a získali díky tomu co nejvíc bodíků.

Základem celého Preserve je hexagonové diorama, které se postupem hrou rozšiřuje nejen horizontálně do stran, ale i vertikálně nahoru a dolů díky dílkům s rozdílnou nadmořskou výškou. Toto rozvrstvení celé mapy je přitom jeden ze základních kamenů celého titulu.

Při zapnutí klasického herního módu Harmony neboli při hře na co nejvyšší skóre, dostanete náhodný kus země s různým terénem. Prvním krokem při hraní je seznámení se s vaší pracovní plochou. Do ruky dostanete náhodnou kombinaci karet, s jejichž pomocí můžete začít zavlažovat jednotlivá políčka a připravit je na zasazení květin. Tři sousedící pole obsahující stejnou flóru se automaticky změní na biom, do kterého můžete dle jeho velikosti umístit jedno až tři zvířátka. Jednotliví živočichové mají přitom předem dané podmínky k životu – včelky mohou žít na loukách a polích, ale ne na horách nebo ve vysokých nadmořských výškách.

Také je rozdíl v tom, jestli celý biom zaplníte jedním nebo více druhy fauny, protože umístěná zvířata se pohybují jen v rozmezí svého biomu. Zatímco za tři stejné živočichy dostanete plus třicet bodíků. Pokud se vám povede nějaký biom zaplnit třemi různými druhy zvěře, bodů dostanete dvojnásobek. Splnit tuhle výzvu ale není jen tak, protože karty s květinami i zvěří dostáváte postupně podle toho, kolik bodů jste získali. Je přitom celkem náročné se i jen dostat do fáze, kdy budete mít k dispozici tři různá zvířata, která všechna mohou žít ve stejném biomu. Preserve je přece jen logický titul, a tak vám rozhodně plné skóre nedá zdarma.

KARTY JSOU POZŮSTATKY Z PRVOTNÍ FÁZE VÝVOJE

To ovšem neznamená, že by se jednalo o těžkou hru. Ačkoliv původním plánem vývojářů bylo vytvořit strategický deckbuilder, z tohoto plánu velmi rychle sešlo, jelikož údajně nemohli přijít na to, jak ho vytvořit tak, aby působil odpočinkovým a ne frustrujícím dojmem.

Momentálně vývojáři dávají velký důraz na to, aby si hráči u Preserve mohli především oddychnout a potěšit se z jimi pěkně vytvořených malebných map. I proto je vizuální design a barevná paleta titulu velmi příjemná pro oko. Jednotlivé modely květin a zvířátek jsou lehce lowpoly – z dálky vypadají víceméně normálně, ale při bližším pohledu si všimnete malého množství detailů. I když to rozhodně nejsou ty nejkrásnější modely, co jsme kdy viděli, bohatě postačí, jelikož jakýkoliv jejich malý nedostatek rázně vynahrazuje audiodesign. Jedná se přitom o v základu velmi jednoduchý koncept – na začátku hry, kdy před sebou máte jen prázdný prostor, neslyšíte nic. S postupným zaplňováním mapy zurčícími potůčky, travinami plnými zpívajících cvrčků anebo stromy rostoucími na okraji moře, do kterých narážejí vlny, se vám zvukový podkres tvoří v podstatě sám. Sem tam začne hrát normální skladba, která vždy napodobuje hudební styl prostředí, ve kterém právě hrajete. Například v úrovních savany můžou hrát velmi příjemné africké písně se sborovým zpěvem.

Když už zmiňuji savany a moře, Preserve momentálně nabízí tři hlavní biomy, ve kterých můžete hrát a tvořit v nich menší sub-biomy. První je kontinentální neboli evropský, druhý je savana a poslední je mořský čili vodní. Nejedná se přitom o pouhé reskiny. Zatímco například v evropském biomu řešíte především různé nadmořské výšky, mapy savany jsou převážně ploché, ale zato rozdělují trávu na suchou a mokrou. Jinými slovy mokřady můžete postavit jen vedle trvalého zdroje vody, jako je řeka, ne na políčku, která jste jednorázově zavlažili deštěm.

TŘI RŮZNÉ HERNÍ MÓDY ZABAVÍ, ALE JEN KRÁTCE

Preserve dále nabízí tři různé herní módy. Základní je již zmiňovaný Harmony, ve kterém s náhodnou mapou a doplňujícími se kartami máte nasbírat co nejvyšší skóre. Jedná se o jednoduchý gameplay loop, který funguje dobře, malý problém je, že pro mě osobně fungoval dobře jen první hodinu. Pak už jsem si hrou připadala lehce znavená a neměla potřebu pokračovat dál. Po krátké pauze jsem se k hraní opět chtěla vrátit, ale problém přetrvával. Možná jen nejsem správná cílová skupina, ale ačkoliv mě režim Harmony velmi zaujal a vlastně i bavil, nedokázal si mě udržet delší dobu v kuse.

Preserve ale nabízí i takzvaný Puzzle režim, který zahrnuje mapu předem danou a sérii neměnných karet. Vaším cílem je tedy přijít na to, jak s těmito omezenými zdroji naložit co nejlépe. Jedná se o podstatně větší výzvu než v modu Harmony, jelikož zde každou hádanku doopravdy musíte vyřešit, aby se vám otevřely další úrovně.

Posledním herním módem je ten kreativní, který asi nemusíme vysvětlovat. V prázdném prostoru máte možnost vytvořit si svoje ideální přírodní prostranství. K dispozici vám je přidávání země v šesti různých nadmořských výškách, nekonečné zavlažování a všechny biotopy. Ani na zvířátka nebo přírodní divy speciálně zkrášlující vaši tvorbu zde nemáte žádná omezení. Vytvořit si tak klidně můžete savanu hned vedle oceánu, což zní divně, ale mně to tak prostě vyšlo a během tvorby jsem se bavila jako nikdy dřív v žádném jiném kreativním módu, takže mě laskavě nechte být.

Přečtěte si také: Tichý postup je v Commandos: Origins důležitý, potvrzuje nová herní ukázka

To je prozatím to nejdůležitější, co o Preserve můžeme říct. Hru si můžete koupit na Steamu v předběžném přístupu a potom nám do komentářů napsat, co se vám na tomhle krásném přírodním dobrodružství líbilo, nebo nelíbilo. Upřímně, jestli se někomu z vás povedlo naplnit jeden biom třemi různými zvířátky, napište mi jak, poněvadž já jsem asi úplně marná a sebevíc se snažím, nikdy nedostanu tolik bodů, abych dostala třeba orly nebo lvy. I když mi to ale moc nejde, jsem rozhodně ráda, že jsem tenhle malý slovenský výtvor zkusila na vlastní kůži! Člověka tak napadá, kolik super her, co bylo letos na Game Accessu, omylem úplně minul? Pokud vás to zajímá, rozhodně koukněte na naši videoreportáž.