The Elder Scrolls IV: Oblivion z roku 2006 je bezpochyby hra své doby. Značná svoboda pro hráče, na kterou nebyli speciálně majitelé Xboxu 360 tehdy úplně zvyklí, idylická atmosféra, mraky bugů, tragikomické až vyloženě pitomé dialogy, toporné animace, asi nejhnusnější obličeje v dějinách videoherního průmyslu, náhodné chování NPC, to všechno má podíl na tom, že se z Oblivionu stal kultovní počin. V dobrém i ve zlém. Nemluvě o velkorysé podpoře moddingu, která je vlastní naprosté většině her od Bethesdy Game Studios. Moderní remake takové klasiky tak může znít jako nápad hodný daedrického prince šílenství Sheogoratha, ale zdá se, že na něj možná přece jen dojde.

O možném remaku Oblivionu už jsme jednou slyšeli, a to loni v létě, kdy se neoficiálně hovořilo o tom, že společnost Virtuos, jež má pobočky v mnoha zemích včetně České republiky, chystá předělávku čtvrtého dílu ságy The Elder Scrolls v enginu Unreal 5. Teď server Insider Gaming upozornil na video leakera s přezdívkou Extas1s, podle kterého je projekt skutečností a může být odhalen už během lednové akce Xbox Direct. O ní se teď také začalo živě spekulovat, i když oficiální cestou ještě Microsoft nic neoznámil.

Podle Extas1se by i k vydání remaku mohlo dojít v průběhu příštího roku. Uvidíme tedy, co přinesou následující týdny, zda se ze spekulací stane realita a zda ta případná realita bude zahrnovat jen základní hru nebo také menší rozšíření Knights of the Nine a vynikající (a pořádně praštěný) datadisk Shivering Isles. V něm hraje důležitou roli už zmíněný Sheogorath. Žádný hráč Oblivionu se navíc neobejde bez nechvalně proslulých zbrojí pro koně a dalších placených addonů z úsvitu věku DLC. Tyto přídavky jsou dnes součástí Game of the Year Deluxe edice dostupné na Steamu a GOG.com.

V tuto chvíli nicméně doporučujeme brát vše s určitou rezervou. Jelikož má ale Bethesda Game Studios aktuálně plné ruce práce s vývojem The Elder Scrolls VI a s podporou Starfieldu, Falloutu 76 nebo The Elder Scrolls: Castles, nejspíš by dávalo smysl svěřit předělávku jednoho z nejoblíbenějších dílů klasické fantasy ságy někomu jinému. Osobně bych však předpokládal, že ještě větší smysl bude mít remake předchozího dílu, tedy The Elder Scrolls III: Morrowind. Legendární RPG z roku 2002 je sice pomalejší a komplexnější než Oblivion, ale po technické a vizuální stránce zestárlo mnohem hůř a dnes už zkrátka není tak přístupné.

V každém případě se můžeme nadále s jistotou těšit na fanouškovskou předělávku Oblivionu s názvem Skyblivion, jež vzniká v enginu The Elder Scrolls V: Skyrim z roku 2011. Skyblivion má taktéž vyjít někdy během roku 2025, jedná se ovšem „pouze“ o komunitní modifikaci, která je určená jen na PC a která pro spuštění vyžaduje vlastnictví původního Oblivionu i originální nebo remasterovanou verzi Skyrimu. S ohledem na tento fakt a na to, že Bethesda ani Microsoft, který Bethesdu vlastní, nemá ve zvyku házet modderům zbytečné klacky pod nohy, se příliš nebojíme, že by existence oficiálního remaku mohla plány tvůrců Skyblivionu jakkoliv zhatit. Snad to ale nezakřikneme.