Microsoft často mluví o své konzoli Xbox Series X, i když jde často o informace, které už nějakou dobu víme. To nemění nic na skutečnosti, že americká společnost na sebe strhává pozornost, což v Sony nemůžou ignorovat. Možná právě proto se spojili se známým novinářem a moderátorem Geoffem Keighleyem, který má tu čest nám ukázat ovladač DualSense pro PlayStation 5.

Nový gamepad byl představen v dubnu letošního roku a fanoušci si stěžovali na přesunutý Lightbar. Obávají se, že je bude při nočních herních seancích světlo oslňovat. Další kritika mířila na triggery a velikost ovladače - DualSense je o něco větší a těžší než DualShock 4 u PS4.

Přečtěte si také: Kritika DualSense. Co se hráčům na gamepadu PS5 nelíbí?

Vývojáři byli ale s DualSense spokojeni, četli jsme několik názorů různých tvůrců her, kteří nový gamepad považují za menší revoluci a tvrdí, že ten, kdo si DualSense vyzkouší, ten už nebude chtít DualShock 4. O onu revoluci se má postarat hmatová odezva a adaptivní spouště. Díky hmatové odezvě v podporovaných hrách na PS5 máme ucítit důsledky svých akcí, zatímco adaptivní spouště nás mají vtáhnout do hry a ve vybraných titulech simulovat fyzický dopad herních aktivit.

To je všechno hezký, ale teprve dnes si můžeme o DualSense udělat ucelenější obrázek. Přinese nástupce DualShocku revoluci v hraní her?

Geoff Keighley měl možnost si DualSense vyzkoušet na PS5, kterou má doma, a přinesl nám své dojmy. Hned na začátku ukázal rozdíly mezi jednotlivými gamepady a prohlásil, že je výrazně jiný a inovativní. Známý novinář začal adaptivními spouštěmi, které mají obrovský dopad na herní zážitek. S tím jde ruku v ruce hmatová odezva. Vibrace se postarají o přenesení jiných zážitků, což doplní i vestavěný mikrofon, do něhož je možné dokonce foukat.

Keighley ukázal DualSense prostřednictvím bezplatné hry Astro's Playroom od SIE Japan Studio, která je předinstalována v každém PlayStationu 5, obsahuje odkazy na celou historii platformy PlayStationu a slouží pro demonstraci možností nového ovladače. Robot Keighleye se ve hře dostal do písečné bouře, kterou přenášejí vibrace do jeho rukou. Ještě intenzivnější zážitek měl Keighley z ledu, který narážel do jeho rukou.

U DualSense nejsou důležité pouze adaptivní spouště a hmatová odezva, ale také zvuk. Z ovladače budete slyšet zvuky z prostředí, v Astro's Playroom to bude například již zmíněný písek a led.

Záleží ale na vývojářích jednotlivých her, jak tyhle funkce ovladače využijí ve svých titulech. Objevují se obavy, aby hmatovou odezvu a adaptivní spouště využily multiplatformní tituly, aby to nebyla jen devíza exkluzivit.

Během ukázky byly vyvráceny spekulace o dodatečných tlačítkách na dolní straně ovladače. Žádné tam nejsou, ale Sony může nabídnout něco ve stylu DualShock 4Back Button Attachmentu. Otázkou je, zda by potom netrpěly vibrace.

INOVACE

Keighley si během přenosu popovídal s Ericem Lempelem, který je vedoucím marketingu celého PlayStationu. Lempel prohlásil, že hlavním pilířem společnosti jsou inovace. Sony chce posunout hranice her a herních zážitků. Důkazem má být právě DualSense. Na PS5 máme zažít odlišné a lepší zážitky.

I přes inovace a důraz na PS5 nezapomínají v Sony na PS4. Lempel tvrdí, že PlayStation 4 bude i nadále velkou součástí toho, co ve společnosti dělají a na PS4 toho bude mnohem víc. Jinými slovy se ještě můžeme těšit na nějaké ty hry.

KDY BUDOU SPUŠTĚNY PŘEDOBJEDNÁVKY?

Nedávno se objevily spekulace o blížících se předobjednávkách PlayStationu 5. Vyvolala je hlavně příprava speciálních stránek zahraničních obchodů. Podle Lempela s tím Sony nemá nic společného a ujistil fanoušky, že předem oznámí, kdy si budou moci PS5 předobjednat.

DOČKÁME SE JINÝCH BAREV PS5 A OVLADAČE?

Hráčům se moc nelíbí černobílé provedení konzole PlayStation 5 a jejího ovladače. Na otázku, zda budou existovat další barevné varianty gamepadu, Lempel řekl, že si o tom někdy promluvíme. Naznačeny byly speciální edice PS5.

Přečtěte si také: Sony výrazně zvyšuje výrobu PS5. Kolik kusů chce mít připraveno na vydání nové konzole?

Centrem novinek PlayStationu 5 je rychlý SSD disk. Vývojáři budou moci dělat věci, které dříve nebyly možné. K tomu tu máme ještě ray tracing. Tohle všechno dohromady otevírá tvůrcům her nové možnosti, které mohou na PS5 využít.

Konzole PlayStation 5 vyjde koncem letošního roku ve dvou edicích: S Blu-ray mechanikou a čistě digitální verzi. Na přesné datum uvedení na trh a na cenu si musíme ještě počkat. Každopádně, Sony věří v generaci a hodlá PS5 zásobovat řadou exkluzivních titulů, včetně Marvel's Spider-Man: Miles Morales, Horizon: Forbidden West, Demon's Souls Remake, Ratchet & Clank: Rift Apart nebo Gran Turismo 7.

ZÁZNAM PREZENTACE