Pokud bych si měl vybavit při testování nových konzolí, kdy jsem si poprvé uvědomil, že se jedná o next-gen – paradoxně nešlo o 4K rozlišení nebo 60 FPS. Byla to chvíle, kdy jsem to poprvé ucítil. Doslova. Ve chvíli, kdy jsem se chopil ovladače DualSense, který je součástí PlayStation 5, zmohl jsem se jen na „co?“.

Abyste mě pochopili přesně, ten údiv nebyl snad proto, že jsem nic takového ještě ve hrách nezažil. Ten údiv byl, kde safra tak dobrá haptická odezva byla celá ta léta?! Ten pocit je hodně zvláštní, protože je zcela odlišný od všeho, co jsem doposud jako vibrace v ovladači znal. Pokud jste viděli více takových videí, tak asi víte, že je hodně náročné to vysvětlit. Přesto to zkusím.

V současné chvíli jsem měl možnost vyzkoušet dvě hry, které adaptivní triggery s haptickou odezvou ovladače podporovaly. Spider-Man: Miles Morales a Astro’s Playroom. Druhá jmenovaná je krásnou plošinovkou, kterou dostanete zcela zdarma. Astro’s Playroom je pečlivě „připravené demo“ a demonstruje různými způsoby, co vše DualSense zvládne a jak by jeho funkce mohly implementovat další vývojáři.

NENÍ VRNĚNÍ, JAKO VRNĚNÍ

DualSense ovladač má oproti DualShocku delší madla – okamžitě vám připomene strukturu Xbox gamepadu či Nintendo Pro Controlleru. Ale dříve, než se fanoušci naštvou – to je ta dobrá zpráva! Díky novému redesignu padne do ruky daleko příjemněji. Oproti DualShocku tak zažijete méně křeči v dlani, což byla má velká osobní výtka po dlouhé roky a důvod, proč jsem upřednostnil vždy Xbox ovladač – samozřejmě, ne na hraní PlayStation her. Myslím kdykoliv jsem měl na výběr.

Nejen, že jsem s DualSense vydržel po dlouhé hodiny, ale díky speciální povrchové úpravě působí velmi prémiově kdykoliv ho vezmu do ruky. Nevím, co Sony z inženýrského hlediska všechno udělala, ale na prvním dojmu zapracovala opravdu hodně. A od prvního zavrnění v dlaních máte prostě pocit, že TO je ten next-gen. To zavrnění je totiž odlišné.

ASTRO'S PLAYROOM JE VÝBRONÁ UKÁZKA

Astro’s Playroom vám v roli robůtka Astra nabídne dobrodružství do útrob PlayStation 5. V tematických prostředí projdete celkem čtyřmi vtipně pojmenovanými sekvencemi: Paměťovou loukou, Dálnicí SSD, Grafickou džunglí a Chladícími prameny. V každé z nabízených úrovní se musíte utkat s různými nepřáteli, proti kterým můžete využít své laserové boty či klasickou pěst. Můžete také doslova trollit další botíky, anebo sledovat, jak se baví sami za sebe. Budete také stát proti mocným bossům, některé z nich porazit je docela oříšek a vyžadují trpělivost. Krom toho, že musíte úspěšně dojít do cíle, můžete také sesbírat různé artefakty ze světa PlayStationu, repliky různých konzolí a zajímavých PlayStation periférií od původní PSjedničky, až po next-gen. Plošinovkové pasáže jsou po celou dobu okořeněny přímou haptickou odezvou, tedy na každém kroku ucítíte vibrace a odpor v adaptivních triggerech.

Pokud plavete ve vodě, tak bych mohl přísahat, že cítím narážení jednotlivých vln po celé délce mých dlaní. Vibrace je velmi přesvědčivá v tom, že se chová jako vlnění, které slyším se zvukem společně se hrou.

Při chození po různém terénu se mění nejen zvuk, ale právě i úroveň haptiky. Je totiž generovaná částečně z daného zvuku – cívka umí reagovat na velmi jemné nuance. Neříkám tím, že rozpoznáte jednotlivá zrnka písku, to ne. Ale to, zda chodíte pískem, blátem, větrem, zda se brouzdáte sněhem, běžíte po železné desce či se klouzáte po ledu prostě v ruce rozpoznáte.

ADAPTIVNÍ TRIGGERY MĚNÍ CELOU HRU

Kromě nových vibrací má DualSense ještě adaptivní triggery. L2 a R2 tlačítka mají nově přidanou váhu. Když se vývojář rozhodne, může z těchto triggerů udělat tlačítka, která lze náročněji stisknout. Tím pádem nabudit dojem tlaku nebo protiváhy, kdy je nutné vynaložit prsty trochu větší sílu. Představte si třeba natažení luku – čím víc je tětiva napnutější, tím je nutné vynaložit větší sílu na trigger. Zároveň je trigger schopen fungovat jako spoušť zbraně, navozuje pocit, že jste něco na ovladači skutečně zmáčkli, překlenuli určitou hranici.

U Astro’s Playroom je využití v různých minihrách, kdy se například musíte chytat hran – jako opice gumové hrazdy, nebo u kosmické lodě ucítíte stisknutím triggeru sílu motorů, kdy je nutné opravdu triggery stlačit skoro až na doraz, aby vám raketa vystartovala. Zrovna tak jsou triggery jemné – takže nejde jen o zmáčknutí, ale berou v potaz dobu a sílu zmáčknutí. Astro’s tohoto využívá na mnoha místech a budete překvapeni, jak silně dokáže ovladač reagovat. Například samotný pružící panák je hodně dobrá ukázka. Tlačítko, které se chová jak stlačení pružiny a následné vystřelení. Těžko popsatelný zážitek.

Ten pocit ze stisknutí triggerů vás neomrzí. Je to jako by se vám triggery měnily pod rukama a vy dostali každou chvíli jiný ovladač. Vysvětlení toho, jak celý ovladač funguje najdete ve videu recenze.

A CO TEDY OVLADAČ?

Na hardware bodové doporučení neudělujeme. Myslel jsem si, že ta haptika bude jen blábol, ale využití Voice Coil Actuatoru dokazuje, že Sony tohle promýšlela vážně dlouho. Obecně vzato, Sony, tohle je vážně dobrá práce. Vylepšená ergonomie, výborná haptická odezva u podporovaných titulů a skvělé adaptivní triggery dělají z DualSense ten nejlepší ovladač, který v současnosti na trhu můžete dostat.

Nakonec musím dát všem zapravdu. Pokud by něco za mě mělo definovat next-gen, je to právě DualSense pro PlayStation 5, ne 4K rozlišení nebo ray-tracing, ale kombinace všeho dohromady. To zkrátka udělala Sony velmi dobře.