Ostravské studio Latest Past pod záštitou Perun Creative pustilo začátkem tohoto měsíce do předběžného přístupu jejich novou hru Kvark. Zároveň si v den vydání někteří mohli Kvark zahrát v rámci Brněnské herní konference Game Access, která se zrovna konala. My jsme se chopili obou příležitostí vyzkoušet si tuto hru (respektive první epizodu), a přinášíme vám naše pocity a poznatky.

Kvark je retro střílečka zasazená do alternativní verze postsovětské České republiky v osmdesátkách. Mnozí by tuto hru jednoduše označili jako „boomer-shooter“, tedy typicky frenetickou střílečku z pohledu první osoby plnou bezhlavého kosení hromady nepřátel à la Doom, Quake nebo Duke Nukem 3D. Kvark si ale příjemně bere inspiraci i z více imerzivní éry first-person stříleček, která začala kultovním Half-Lifem v roce 1998. Jde tedy stále o „starou dobrou“ bezduchou střílečku s nálety nepřátel, ale se správnou dávkou environmentálních hádanek a pomalejšího tempa. Kvark kupodivu běží na Unreal Engine 5 a i přesto, že by si člověk řekl, že na tak retro vypadající střílečku je to trochu zbytečné, tak systémové požadavky jsou naprosto v klidu.

První epizoda Kvarku nabízí vcelku dostačující repertoár zbraní. Mimo hasák, pistoli, AK-47 nebo dvou typů brokovnice je tu i překvapivá volba ve formě odstřelovací pušky M1 Garand. Chybělo mi ale mít při sobě alespoň jednu explozivní jistotu při velkém návalu nepřátel, ale to je něco, co jistě napraví další epizody. Navíc úrovně mají vcelku štědře a chytře rozeseté výbušné barely, takže ohňostrojů s kousky nepřátel bylo dostatek. Co se týče nepřátel, zatím jsme narazili na bláznivé dělníky v radioaktivních oblecích, ať už s elektrickým obuškem nebo pistolí, radioaktivitou nacucané krysy nebo třeba obranné létající drony s kulometem. Ti se pak vcelku zajímavě mísí dohromady a někdy dají zabrat. Trochu se ale bojíme a doufáme, že další epizody nabídnou dynamičtější nepřátelé. Většina soubojů začíná objevením skupiny nepřátel za rohem a vysláním na hráče. Všichni kromě dronů jdou pak rovnou čarou pomalu k vám. Ti se zbraněmi pak často ani nemohou střílet, protože nevidí skrz jejich kolegy s obuškem. A pokud se nedej bože postavíte na stůl, tak na vás jen bezduše koukají.

Náplň hry působí vybalancovaně a plynule se misí řežba nepřátel a pomalejší úseky s hádankami a příběhovými texty. Kvark navíc překypuje skrýšemi za každým rohem a kdykoliv jsem měl takové to typické nutkání podívat se za roh, tak jsem byl velice překvapen, že tam na mě něco čekalo. Po levelech jsou rozeseté náboje, životy, brnění, a pokud se poštěstí, tak i zkušenostní body na vylepšení postavy. Ano, slyšíte správně! Kvark má i vlastní strom dovedností! Můžete si například vylepšovat maximální zdraví nebo třeba silnější údery hasákem.

Potěšilo nás také množství bezdůvodných interakcí, které zkrátka existují protože mohou. Rádio, kouřitelné nedopalky cigaret, sprchy nebo třeba funkční automaty na pití, které dokonce obnovují život. A takových blbinek je ve Kvarku plno! A ultimátní „hračička“ a pěkná inspirace z Half-Lifu (ale podobná sekce byla i v Metro 2033) byla celá podkapitola na kolejích s vlastní mašinou. Celkově nás první epizoda Kvarku nadmíru potěšila a měli jsme ji za sebou za zhruba čtyři hodiny. Jediné hluché místo je zmiňovaná chybějící variace nepřátel. S tím, jak je trh boomer-shooter her poslední dobou přesycený, je Kvark příjemná dávka svěžesti. Pokud je tato epizoda pouze ochutnávka toho, co přijde, tak se máme opravdu na co těšit. 

Kvark je k dispozici na Steamu za 15,79 € a vývojáři tvrdí, že další epizoda bude do 12 měsíců. Hra by se měla později dostat i na PlayStation, Xbox a Nintendo Switch. A ano, má i české titulky!