Série Amnesia se stala stálicí hororového žánru od doby, kdy první díl Amnesia: The Dark Descent v roce 2010 vzal herní průmysl útokem a studio Frictional Games se tuto formuli snaží zdokonalit.

Během té doby jsme se dočkali několika pokračování, jako byl poslední Amnesia: Rebirth a další nás má zavést do neprobádaných vod opuštěného bunkru z první světové války. Amnesia: The Bunker vychází již za měsíc, a kromě zavedení zbraní hodlá změnit i vzorec svých předchůdců ve struktuře světa, který by neměl být tak lineární, jak jsme byli dosud zvyklí, ale nově polootevřený.

V nedávném rozhovoru pro Gaming Bolt s Fredrikem Olssonem, tvůrcem hry, jsme se dozvěděli, že bunkr bude stěžejní částí mapy založené na uzlech, přičemž zmiňovaný uzel bude představovat bezpečné prostředí, kde si hráč bude moci hru uložit, plánovat své další kroky a hlavně se ujistit, že generátoru pohánějícímu světla nedochází palivo - protože tajemná hrozba, která vás neustále pronásleduje, to ráda dělá ve tmě a tma, stejně jako ve všech dílech Amnesie, je vaším největším nepřítelem.

„Hra je založena na uzlech,“ řekl Olsson, „V centru bunkru máte svou bezpečnou místnost – svou domovskou základnu, chcete-li. Tam si můžete ukládat svůj herní postup, plánovat další kroky, skladovat své suroviny a doplňovat generátor. Zbylá část bunkru je již od začátku velmi přístupná a je pouze na hráči, kam se rozhodne jít, nebo co bude dělat.“

A jak přesně hra bude přistupovat k hráčovu progresu a prozkoumávání lokací? Olsson vysvětluje, že na jeho cestě budou určité úkoly, které budou muset hráči splnit, ale kromě toho hra poskytne volno, jež se dosti odchyluje od lineárnějších průchodů z předchozích dílů Amnesie.

„Některé úkoly sice vyžadují nejprve dokončit hru, ale je pouze na hráči, aby si určil své priority a rozhodl se, v jakém pořadí se je pokusí splnit,“ pokračuje vývojář. „Takové zkoumání je doprovázeno dynamickou hrozbou, která hráče pronásleduje a je schopna se kdykoli objevit na základě jeho činů. Hratelnost je proto do značné míry řízena hráčem a výrazně se liší od předchozích dílů, které se spoléhaly na lineárnější průchod.“

Olsson se také dotkl tématu velikosti a rozmanitosti prostředí bunkru a uvedl, že ačkoli mapa nebude tak velká a rozmanitá, jako například v předešlém dílu Amnesia: Rebirth, stále ale bude mít různé unikátní podsekce, včetně některých prostředí mimo bunkr.

„Prostředí sice nebude tak velké a rozmanité, jako je v Amnesia: Rebirth, některé části bunkru ale mají své vlastní jedinečné vlastnosti a atmosféru,“ řekl. „Kromě toho je ve hře přítomno několik částí, které se netýkají bunkru a hráč se do nich může vydat podívat.“

Amnesia: The Bunker vychází 16. května 2023 na PC (Steam, GOG a Epic Games Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S a Xbox One.