Za pár dnů to bude měsíc, co jsme se dozvěděli o velké akvizici Microsoftu, který za 7,5 miliardy dolarů koupil Bethesdu, respektive ZeniMax Media. Je to více než zaplatila Disney za Star Wars a Marvel. Ve světě čísel je to druhá největší herní akvizice všech dob, více zaplatil akorát Tencent za Supercell - 8,6 miliardy dolarů v roce 2016.

Phil Spencer stále chodí kolem horské kaše, přímo neřekne, že budoucí hry od Bethesdy a ZeniMax Media nevyjdou na PlayStation 5. Krátce po oznámení o nové akvizici prohlásil, že platformy budou pro každou hru zvažovat zvlášť. V rozhovoru s redaktorem serveru Kotaku byl o něco sdílnější a de facto potvrdil to, co mnozí celou dobu očekávají. Microsoft hodlá podporovat své platformy - xCloud, PC, Game Pass a konzole Xbox - a nemusí vydávat hry na jiná zařízení, aby byla investice ve výši 7,5 miliardy dolarů výhodná.

„Je možné získat zpět investici ve výši 7,5 miliardy dolarů, když nebudete Elder Scrolls VI prodávat pro PlayStation?“ zeptal se redaktor Phila Spencera. Ten rychle odpověděl, že ano.

„Nechci se tím zabývat. Tahle akvizice nebyla provedena za účelem získání her od jiné hráčské základny. Nikde v dokumentaci, kterou jsme sestavili, nebylo napsáno 'Jak zabráníme ostatním hráčům v hraní těchto her'. Chceme, aby naše hry hrálo více lidí, ne méně. Ale řeknu vám také o [obchodním - poz. redakce] modelu, který vám odpoví přímo na otázku - když přemýšlím o tom, kde budou lidé hrát a kolik zařízení máme, a máme xCloud, PC, Game Pass a naše konzole, nemusíme vydávat hry pro žádnou jinou platformu než ty, které podporujeme, aby byla investice pro nás výhodná. Ať už to znamená cokoli,“ prohlásil Phil Spencer.

Současně Microsoft nehodlá zasahovat do již podepsaných dohod, mimo jiné časová konzolová exkluzivita PS5 u střílečky Deathloop od tvůrců Dishonored z Arkane Studios a akční hororové adventury Ghostwire: Tokyo od autorů The Evil Within z japonského Tango Gameworks. Tyto hry vyjdou nejprve na PlayStation 5 a PC. Otázkou ale je, zda je Microsoft v den vydání neumísti na Xbox Game Pass pro Windows 10. To by byl tah, který by se Sony nemusel líbit, ale Microsoftu by přinesl další plusové bodíky.

Další hry už ale budou, s největší pravděpodobností, vycházet pouze na konzole Xbox, PC s Windows 10 a předplatné Xbox Game Pass - plus budou podporovat xCloud. To by se mohlo týkat právě The Elder Scrolls VI, vesmírného RPG titulu Starfield od vývojářů podepsaných za sérií Fallout nebo first-person střílečky Wolfenstein 3.

Osobně se tomu nedivím. Microsoft je americký gigant, nepotřebuje vydávat hry na konkurenční platformy, zejména nyní, kdy poslední roky od hráčů slyšel, že nemá dostatek zajímavých her kromě sérií Forza, Halo a Gears of War. Na druhou stranu některé hry skutečně mohou vyjít na PlayStation, ale výhodu budou mít hráči na Xboxu a PC, kde je mohou mít za zvýhodněnou cenu díky předplatnému Game Pass.

Přečtěte si také: Reklama na Xbox Series X/S se zaměřuje na sny hráčů

Připomeňme, že Microsoft hodlá koupit další firmy. Na řadě by mohlo být francouzské studio Asobo. To vytvořilo A Plague Tale: Innocence ve spolupráci s Focus Home Interactive a pro Microsoft skvělý Microsoft Flight Simulator.

Xbox Game Studios tvoří 24 týmů (dva jsou vydavatelské), konkurenční PlayStation má 12 first-party studií, která jsou pověřena vývojem her pro konzole od Sony. Jen za posledních pár let Microsoft do své herní divize investoval miliardy dolarů, aby koupil Ninja Theory, Mojang Studios, Compulsion Games, InXile Entertainment, Playground Games, Obsidian Entertainment nebo založil The Initiative. To Sony v poslední době přivítala Insomniac Games, kteří s japonskou firmou často spolupracovali a vytvořili kupříkladu sérii Resistance, Spider-Mana z roku 2018 nebo oblíbenou dvojici Ratchet & Clank.

XBOX GAME STUDIOS

  • 343 Industries (série Halo)
  • World's Edge (série Age of Empires)
  • Bethesda Game Studios (The Elder Scrolls, Fallout)
  • Bethesda Softworks (vydavatel)
  • Ninja Theory (Hellblade)
  • Alphadog (mobilní hry)
  • Mojang Studios (Minecraft)
  • Turn10 Studios (Forza Motorsport)
  • RARE (Sea of Thieves)
  • Compulsion Games (Contrast, We Happy Few)
  • The Initiative (nové studio)
  • InXile Entertainment (Wasteland 3, The Bard's Tale)
  • ZeniMax Online (The Elder Scrolls Online, Fallout 76)
  • Tango Gameworks (The Evil Within, Ghostwire: Tokyo)
  • MachineGames (série Wolfenstein)
  • Double Fine (Psychonauts)
  • Playground Games (série Forza Horizon, nové Fable)
  • The Coalition (série Gears of War)
  • Obsidian Entertainment (Grounded, The Outer Worlds, Pillars of Eternity)
  • Undead Labs (série State of Decay)
  • ID Software (série Doom)
  • Roundhouse Studios (nové studio)
  • Arkane Studios (Dishonored, Prey)
  • Xbox Global Publishing (vydavatel)

PLAYSTATION STUDIOS

  • Sony Bend Studio (Days Gone)
  • Sony Santa Monica (série God of War)
  • SIE London Studio (VR hry, např. Blood & Truth)
  • Guerrilla Games (Horizon Zero Dawn, Killzone)
  • Sucker Punch Productions (Ghost of Tsushima, série inFamous)
  • Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us)
  • Media Molecule (LittleBigPlanet, Dreams)
  • SIE Japan Studio (Astro's Playroom, Demon's Souls remake)
  • Sony San Diego (série MLB The Show)
  • Insomniac Games (Spider-Man, Ratchet & Clank)
  • Polyphony Digital (Gran Turismo)
  • PixelOpus (Entwined, Concrete Genie)