Dolmen je nadcházející akční sci-fi RPG s prvky kosmického hororu, ve kterém je váš úkol vcelku jednoduchý. Přežít a sejmout všechny nepřátele, kteří se vám dostanou do cesty. A v krátké preview verzi jsem měl možnost si vyzkoušet, jak to funguje.

Takže, první přirovnání, které okamžitě zase přijde, je s Dark Souls a ano, je to pochopitelné, protože většina těchto her je okamžitě vhozena pod štítek souls-like. takových už tu bylo několik a Dolmenu to zatím jde slušně.

Jakmile jsem byl vhozen do tohoto preview dema, měl jsem možnost si vybrat svou základní výbavu. V podstatě jaký typ bojovníka chci být. Rychlý se dvěma meči za cenu krátké vzdálenosti dosahu. Nebo spíše těžkou zbraň, která je sice pomalá, ale zase dá masivní poškození. Štít a sekeru? Proč ne. Nezapomeňme také na to, že vaše postava má i palnou zbraň a reaktor, který ovlivňuje váš speciální útok. K tomu se ale dostaneme později.

Pak si můžete navolit barvičky vašeho brnění, což je vždy hezká možnost úpravy postavy, a vydáte se dál. Co vás zajímá, je Dolmen, speciální krystaly, které mají schopnost spojit dvě reality a vytvořit mezi nimi bránu. To je cool až do toho momentu, kdy se dostanou do jednoho z lomů podivná stvoření, která si nechtějí jenom povídat a začnou všechny zabíjet.

V tu chvíli přicházíte vy, abyste se zbavili všech potvor. Necháte se tedy teleportovat, avšak dojde k chybě a jste teleportováni na špatné místo. Tak alespoň začíná toto demo a to je vše, co je potřeba. Takže teď k tomu důležitějšímu.

Boj. Jaký byl můj pocit z boje? No, když jsem to dostal do rukou… solidní. Dolmen skutečně nabízí pořádnou akci, kdy se můžete dostat blízko k nepřátelům a pořádně je rozsekat, ale častokrát je mnohem lepší nápad si držet odstup a využít zbraně na dálku. Podle typu zbraně také navíc můžete nepřátelům dávat větší zásahy. Zde přichází i již zmíněný reaktor. Ten vám dá na krátkou dobu možnost dávat rány posílené speciálním efektem, kterým může být oheň, led nebo kyselina. Moje zbraň navíc střílela ohnivé střely, takže to některým nepřátelům dalo pořádnou facku, avšak postupně si můžete pořídit zbraně jiné, a tak jsem demo dohrál s ledovou zbraní. K té jsem si poté ještě přidal pár bonusů, aby byla rychlejší a silnější.

To všechno si můžete vyrobit na své lodi, kam se můžete teleportovat ze záchytných bodů a zde si také můžete vylepšit své tělo. Znamenaje vaši sílu, výdrž, odolnost a tak dále, podle toho, na jaký styl boje se chcete zaměřit.

Nepřátelé tu tak velký prostor bohužel nedostali, a tak jsem měl možnost si zabojovat pouze s několika druhy. Těmi nejčastějšími byla jistá broučí stvoření, která potřebovala jenom pár zásahů, avšak byly zde i silnější typy, které toho vydržely více, a tak jsem si musel držet odstup. A tady se ukázalo, že Dolmen dokáže být pořádně těžkou hrou, která se s vámi párat nebude, což jsem jako Dark Souls fanoušek dokázal ocenit. Neměl jsem vyloženě pocit, že by něco bylo nefér a většinou jsem si tak připustil, že to jednoduše byla moje chyba a měl jsem si dávat větší pozor.

Potkal jsem také jisté humanoidní stvůry, které dokázaly střílet na dálku a občas mi ubraly nebezpečné množství života, takže jsem se potřeboval vyléčit. A léčení zde funguje trochu zajímavě. Stačí kliknout a vyléčíte se, okamžitě, kdykoliv a kdekoliv, nehledě na to, jestli stojíte v klidu, nebo jste právě schytali pravačku do čelisti a zvedáte se ze země. Vyléčíte se hned, ale stojí to energii, kterou si doplňujete za pomocí, řekněme, palivových kapslí.

Ty už nějakou chvíli trvají, než je do sebe dokážete dostat, a uprostřed boje si tak budete muset dobře rozmyslet, jestli se vám vyplatí je v ten moment použít. Energie ale není důležitá jenom na léčení se, ale také například na střílení. Pokud chcete střílet, využíváte tím energii, ale nespotřebujete ji plně. Stačí tak počkat a znovu se vám dobije, ale jakmile se vyléčíte, energie je v tu chvíli pryč a můžete tak střílet méně, což je zajímavé.

Tak a teď to, na co všichni souls fanoušci čekají… jak jsou na tom bossové? V demu jsem dostal možnost se postavit dvěma bossům. Prvním byla Dementula, která popravdě– vypadala děsivě, ale potom byla skutečně hodně jednoduchá, což je ale v pořádku, protože se jednalo o prvního naučného bosse. Pak tu ale byl pro mě takový zvláštní… problém, řekněme. Pokaždé, když chtěl boss zaútočit, objevil se mu nad hlavou symbol, který mi jasně dával najevo: „hej, chystám se útočit, uhni!“. A moje otázka je… je to potřeba? Přece jenom, animace bosse dává vcelku jasně najevo, kdy se chystá útočit a tím bych se měl řídit. Studování animací bossů, abychom věděli, jaký útok se chystá udělat, je oblíbenou činností souls fanoušků. A tady to tak trochu ztrácí ten pocit důležitosti, protože symbol mi to okamžitě řekne. Pokud se to dá někde vypnout, nevšiml jsem si toho, ale podle mého by to tam nemuselo být.

Dementula tak byla extrémně jednoduchá, ale pak se v demu přesouváme úplně jinam. Do pozdější části hry, kde už jsem měl mnohem lepší zbraně a také mnohem těžší nepřátele. A že jsem to pocítil. Tohle bylo hustý. Obří nepřátelé visící na budovách a střílící obří lasery, u kterých jsem si myslel, že jsou součástí pozadí, se najednou otočili na mě a začali po mně střílet. A jo, to bylo děsivý. 

A na konci vší téhle bolesti čekal boss, který mě překvapil všemi těmi dobrými způsoby. Létající týpek s dvěma meči mluvící neznámým jazykem, který mě považuje jenom za červa. Zallan Kheep, který mě jednoduše rozbil. Hudba nabrala na otáčkách a proměnila se v úžasný epický soundtrack, který se mi zaryl do uší a naplnil mě adrenalinem. Tady mi bylo jasné, že dostanu namláceno.

A taky jsem dostal. Několikrát. Byl jsem napnutý, nemohl jsem přestat a nehledě na to, jestli jsem umřel po druhé, po šesté, možná i po osmé, nechtěl jsem přestat a nakonec jsem ho zabil, zničil. To je ten pocit, kdy se adrenalin naprosto uvolní v ten moment posledního úderu a proč bossové, kteří nabídnou pořádnou výzvu, jsou prostě skvělí.

A tím demo skončilo a já jsem chtěl víc. Dolmen je ta hra, na kterou se alespoň z toho, co jsem viděl, rozhodně vyplatí čekat, a zatímco píšu tento text, těším se na ni a vy byste měli taky.