Magazín · Téma · v neděli 17. 5. 2020 20:23
Náhled do historie Call of Duty - druhá část
A jsme tu zpět, abychom se podívali na zbylé díly ze série Call of Duty. Pokud jste neviděli první díl, rozhodně se na něj nezapomeňte podívat, aby vám snad něco neuniklo.
Naší první část jsme ukončili zrovna v tom nejlepším, i když, jak se to vezme. I přesto, že původní díly neměly takovou prodejnost, tak mezi hráči jsou dnes mnohem oblíbenější.
Ovšem, to zjistíte za chvíli sami, my už to nebudeme zdržovat a jdeme do roku 2011.
SÁZKA NA JISTOTU
Listopadu toho roku jsme se dočkali zakončení trilogie MW od Infinity Ward, které se snaží navázat na úspěch svých mladších sourozenců.
Vývojáři tedy nic neriskují a používají šablonu předchozích dílů. Paradoxně se tedy jedná o jedno z nejméně kreativních pokračování série.
Příběh navazuje rovnou na předchozí díl a aspoň zde se vývojáři nebáli trochu experimentovat a přinášejí nám do hry lokality, jako je například Londýn, Paříž, ale i Praha.
Příběh trilogie je zakončen důstojně, ale i tak je zde odsunut na druhou kolej a hra se mnohem více zaměřuje na MP.
Na ten nebylo Infinity Ward samo a na pomoc přichází Sledgehammer Games.
Studio bylo založeno v roce 2009 Glenem Schofieldem a Michaelem Condreyem, kteří stáli za vývojem Dead Space. Hlavním důvodem, proč se rozděluje práce na hře je to, že z Infinity Ward odešlo více než 50 % původních zaměstnanců kvůli kauze z roku 2009.
Ani u MP jsme se nedočkali velkého počtu změn, i zde se jede na jistotu, snad kromě menší úpravy Killstreaku, který je nově pojmenován Pointstreak,
Ano, přibylo pár nových módů jako byl Kill Confirmed, kde musíte sbírat psí známky padlých nepřátel nebo Juggernaut, ve kterém se spojili všichni hráči proti jednomu v obleku, ale jádro hry zůstává skoro nezměněno.
Nechybí nám zde ani spec ops z předchozího dílu a nově přibývá mód Survival, kde musíte sami nebo se svým parťákem přežít co nejdéle.
Hra si od kritiků odnáší nadprůměrná hodnocení, ovšem pravým opakem jsou recenze fanoušků.
Těm se nelíbí ani recyklování obsahu, ani velmi podobná grafika jako v přechozích dílech.
I přes nemilé recenze fanoušků se díl stává na dlouhou dobu nejprodávanějším dílem série. Jenom za prvních 24 hodin se prodalo pouze v Británii a USA více než 6,5 miliónů kopií.
3. díl tak sesazuje dosavadního rekordmana Black ops 1 i v prodejích i v ziskovosti. Po prvních 5 dnech hra vydělává více jak 775 milionů dolarů. Hra si následně odnáší i ocenění za nejlepší střílečku roku 2011.
NÁVRAT BLACK OPS
Kdo se ovšem inovací nebál, tak to byl Treyarch se svým Black ops 2 z roku 2012.
Již v prvním díle se vývojáři nebáli experimentů a krůček po krůčku zkoušeli, co hráči snesou.
Ve druhém díle na to ale šli rovnou zostra a my se ve flashbaccích podíváme opět do 80. let a následně i do blízké budoucnosti v roce 2025.
Příběh navíc přidává možnost rozhodnutí, která budou mít následně velký vliv na příběh. Díky tomu jsme dostali dokonce 5 různých konců. Ve hře navíc přibyly vedlejší mise a tzv. Strike mise, ve kterých jste si vyzkoušeli trošku jiný pohled na hru z pohledu strategie.
Multiplayer se opět o trochu více drží svého předchůdce, přesto i zde nastaly menší změny. Tou hlavní bylo Pick 10, které mělo za následek to, že si hráč mohl pro svou classu zvolit jen omezený počet kusů výstroje a bylo čistě na něm, jestli tyto body využije pro svoji zbraň nebo perky. Díky této změně se zde vytvořil mnohem větší prostor pro kombinace.
Navíc jsme se poprvé dočkali i tzv League Play, tedy režimu, kde měl hráč odemknuté všechny zbraně a hráči byli rozdělováni do her podle jejich divizí.
Zajímavý mód byl i Multi-team, ve kterém jste se rozdělili do 3 týmů po 3 hráčích.
A co by to bylo za díl od Treyarch, kdyby se zapomnělo na zombie mód.
Ten opět přináší řadu novinek, bohužel se ale netěší takové oblibě u fanoušků jako v předchozích dílech
Co si týče prodejů, tak hra opět láme rekordy a za prvních 24 hodin se prodává neuvěřitelných 7,5 miliónů kopií a to pouze v USA. A svojí první miliardu vydělává po 15 dnech od vydání, což bylo o den rychleji než MW3.
Ke dnešnímu dni má hra na kontě přes 30 miliónů kopií a to z ní dělá zatím 3. neprodávanější hru série.
NEJVÍC NENÁVIDĚNÝ NEBO JE TOMU VLASTNĚ NAOPAK?
A je tu rok 2013 a Infinity Ward přichází po ukončení své úspěšné trilogie s novinkou v podání CoD Ghosts. Vývojáři si od série Ghost slibují hodně a po vzoru Treyarch se snaží udělat příběh mnohem více filmový a zaujmout tak hráče i v tomto ohledu. To se ovšem nedaří. I přes obrovský potenciál, je kampaň nezáživná a plná ohraných misí a momentů vystřižených jak z B filmu.
Ghosts se navíc stává opět lineární a žádných více konců zde nečekejte.
Třešničkou na dortu je grafika. Ta, i přes příchod nové generace konzolí, vypadá zaostale.
To vše se podepisuje na hodnocení a hra je doteď brána jako nejhůře hodnocený díl série jak od novinářů, tak hráčů.
Co hru aspoň trochu zachraňovalo, tak to byl MP. Ten opět připomíná do jisté míry MW a tak se hratelnost stává opět mnohem rychlejší než u Black Ops. Velký důraz je zde kladen na výtvor vlastní classy.
S velkou nelibostí jsme se museli rozloučit i se Spec Ops. Ty zde byly nahrazeny módem Extinction. Kde se vývojáři z Infiniti Ward inspirovali u Treyarchu, se svým Nazi Zombie modem. Ovšem místo zombie jsme tady měli mimozemské potvory.
Mód to nebyl vyloženě špatný, ale velké oblibě se stejně nedočkal.
Ani co se týče prodejů na tom hra nebyla nejlépe. Ano, prvních 24 hodin se opět trhaly rekordy, ovšem v celkovém výčtu na svého o rok mladšího bratra nedosáhla ani omylem. Activision to odůvodňoval tak, v době vydání se čekalo na PS4, která vyšla o 10 dní později.
I přesto vše se jedná o 4 nejprodávanější díl série s počtem prodaných kusů přes 28 miliónů kopií.
V dnešní době se fanouškovská komunita rozdělila na dva tábory. Jedna tento díl naprosto miluje a druhá naopak nesnáší.
F
V roce 2014 se na scéně objevuje Sledgehammer Games, které spolupracovalo na MW3.
Ti tentokrát přicházejí se svým vlastním odvětvím a samy tak rozšiřují sérii Call of Duty.
Další díl s podtitulem Advanced Warfare nás zavede do blízké budoucnosti a je pravda, že vývojáři se inovací rozhodně nebáli. Do hry je přidán Exo Suit, tedy taková menší obdoba obleku ze série Crysis, který ve velké míře ovlivnil hratelnost. Vaše postava tak mohla zpomalit čas, využívat super jumpů či dalších hi-tech technologií.
Tuto novinku ale zazdil celý příběh. Ten je další akční střílečkou ve válce dobra proti zlu.
Celou kampaň ale tak trochu zachraňoval Kevin Spacey, který se zde objevil v roli hlavního záporáka.
Celému dílu navíc napomáhá i grafická stránka hry, která si oproti loňskému Ghost hodně polepšila. AW si tak i nakonec odneslo ocenění za nejlepší grafiku za rok 2014.
S příchodem obleku se mění i hra pro více hráčů. I zde je zachován zachováno pár vymožeností, a tak se hra stává mnohem rychlejší. Přesto si zachovává šablonu CoD a ve větší míře připomíná poslední MW.
Také jsme se dočkali i obdoby pick 10 z posledního BO, ovšem tentokrát jsme mohli využít hned 13 bodů.
V základní hře se navíc objevuje obdoba Survival z MW3 s tím rozdílem, že je zde mnohem větší důraz kladen na váš Exo Suit.
Nakonec nám zde nechybí ani Zombie mód. Ten je součástí prvního rozšíření s názvem Havoc, které vychází v lednu dalšího roku. Mód se samozřejmě inspiruje Nazi Zombie, ale i přesto přidává dost svých vlastních inovací. Kromě vás tedy Exo Suit využívají i vaši nemrtví nepřátele.
Hra jako celek nedopadla úplně nejhůře, ovšem do srdcí hráčů se nezapsala, i přesto, že se díl dle kritiků vydařil.
Horší recenze od uživatelů se taky prokazují na prodejnosti a je zde propad oproti loňskému roku o více jak 30 %. To ovšem nebrání tomu, aby se hra stala nejprodávanější hrou roku 2014.
K dnešnímu dni se prodalo více jak 21 miliónů kopií, což díl řadí na 7. příčku z celé série.
Jo a málem bychom zapomněli na F. Ano, přesně to F, které může vidět ve spoustě komentářů, pokud chcete někomu vzdát hold. Tato zkratka pochází z konce této hry a následně se F proslavilo po celém světě i mimo herní scénu.
O KROK DÁL INOVACÍM
Další rok a další CoD už se stává naprostou klasikou a ani rok 2015 není výjimkou.
Po dvouleté pauze se nám vrací vývojáři z Treyarch se svým pokračováním BO 3.
Celá hra je zasazená do budoucnosti a vymožeností si z předchozího dílu bere opravdu hodně. Co ovšem díl dělá jinak, a možná o trochu lépe, je příběh. Ten, jak už je u BO zvykem si s vámi pěkně pohraje a vy nebudete tušit, co je realita a co jen pouhá fikce.
Navíc, pokud se vám podaří hru dohrát, odemkne se vám tzv. Nightmare mode.
Žádnou vyšší obtížnost nečekejte, pouze se na vás místo nepřátel budou valit vlny zombie.
3. díl BO je z pohledu kritiků brán jako jeden z těch lepších dílů posledních let. Ovšem, ani ten není bezchybný. Hlavním tahákem se stává MP a nám známý klasický zombie mód.
Kampaň i přes vylepšení zůstává pozadu a hráčům, kteří si pamatují staré známe CoD se to přestává líbit.
Ano, MP vylepšuje hratelnost a stává se jedním z nejlepších, ale to není dost a i přes výborné prodeje se ve hře po pár měsících tolik hráčů nezdržuje a raději sáhnou po CoD z minulých let.
BUDOUCNOST NENÍ PRO KAŽDÉHO
Třešničkou na dortu je Infinite Warfare, od Infinity Ward z roku 2016. To nám přineslo technologie pro fanoušky už moc přes čáru a my se tak podíváme nejen na zemi, ale na jiné planety v naší soustavě či do vesmírných bitev.
S každým nově vydaným trailerem přicházela na studio vlna kritiky a disliky se jenom hromadily.
A celkovou sabotáž završují prodeje. Ty, i přes to, že se studio rozhodlo přidat k Speciální edici remastrovanou verzi MW1, dopadly příšerně a pokles oproti BO 3 je zde více než 60%.
A to je možná i škoda. Hra u kritiků nakonec nedopadla vůbec špatně a velkou chválu po několika letech sklidil i příběh. Ten, i přes vesmírné zasazení, vypráví příběh o válce lépe, než se podařilo kde jaké hře do té doby.
Ve hře se navíc objevuje i Jon Snow… tedy Kit Harington v kůži hlavního záporáka a dopomáhá tak celkovému dojmu z příběhu.
Paradoxně si nejmenší změnou prošel MP. Ten se stává kupodivu tou více opomíjenou složkou celé hry, což u CoD již velkou řadu let není zvykem.
A co by to bylo za díl, kdyby zde chyběli zombie. Ano i Infinity Ward již do svého CoD přidává Zombie mód. Ten není vyloženě špatný, ale na zombie od Treyarchu to rozhodně nemělo.
Velký pokles prodejnosti ovšem nezabránil tomu, aby se hra stala nejprodávanějším titulem v USA za rok 2016.
ZPĚT DO ROKU 1944
O záchranu se má postarat Sledgehammer Games, které se po několika dlouhých letech rozhodlo opět vrátit ke starým kořenům a my jsme tak opět měli možnost se podívat do roku 1944 a to tehdy druhé světové války z pohledu amerického vojáka. Po 9 dlouhých letech jsme se dočkali pokračování s názvem WW 2
Příběh sázel na velkou filmovost a nedopadl ani tak zle. Bohužel si při hraní si budete více či méně připadat, jako byste to již někdy viděli. Přeci jen, podobnost s WW z roku 2008 je zde zřetelná. Sice jsme se tentokrát do Japonska nepodívali, ale zato jsme měli možnost vidět postup Američanů od vylodění v Normandii až po dobytí Německa.
Změnou si prošel i Gameplay a my tak poprvé od druhého dílu nemáme náš starý známý regenerační štít, ale lékárničky si musíte buď hledat sami, anebo mít nablízku vašeho medika.
Úspěchu se dočkala i hra pro více hráčů. Ta stejně jako celé zasazení mnohem více připomíná díl z roku 2008 a to po změnách v minulých dílech fanoušci přivítali víc než kdy dřív.
Návratu se dočkali opět, nečekaně, zombie. Tentokrát jde humor stranou a tak se celý mód stává mnohem temnějším.
Celkově, návrat ke kořenům nedopadl vůbec špatně, ale už to není to CoD, které před X lety tolik hráčů milovalo a tak se i přes kladné hodnocení od redaktorů bouří vlna fanoušků a díl si opět od hráčů odnáší spíše záporná hodnocení.
Hráči si navíc stěžují z MP byli odstraněny svastiky, na to ovšem reagovalo studio tím, že jim to nepřišlo vhodné, ani důstojné.
Návrat do druhé světové vydělal hře více než 500 000$ jen během prvních 3 dní a k dnešku má hra víc než 22 miliónů prodaných kopií.
SINGLEPLAYER JE MRTVÝ
Zatím předposlední dílem je pro nás 4. pokračování ze série BO, které měl na starosti kdo jiný než Treyarch. Ti se rozhodli, že hru udělají pro tentokrát trochu jinak a my poprvé v celé historii CoD nemáme ve hře hru pro jednoho hráče. Ano, najdeme zde krátké příběhy postav z MP, ale to se nedá počítat.
Místo klasické příběhové části jsme se dočkali v té době stále více populárního Battle Royale.
Absence příběhové části nebyla možná ani tak na škodu, přeci jen si vzpomeňme, jak to dopadlo minule. Díky tomu se vývojáři zaměřují na MP a ten se stává mnohem svižnější a využívání různých specialistů je zde zvládnuto mnohem lépe než v minulém BO.
Nenajdeme zde ani regenerační štít a tak se musíte rozhodnou vy, kdy použijete lékárničku, což do hry pro více hráčů přináší větší změnu, než si někdo na první pohled může myslet.
Nově je zde i mód Heist, kde musíte počítat i s vaší ekonomikou a na začátku každého kola tak nakupovat různé vybavení.
Hra pro více hráčů slavila úspěch, ovšem větší pozornosti se dočkal Blackout, tedy CoD verze Battle Royalu pro 100 hráčů.
Ještě do nedávna se jednalo o největší mapu, jakou mohlo CoD nabídnout.
Treyarch se zde navíc snažil i více zaměřit na Zombie a tak si hratelnost může hráč více přizpůsobit sám sobě pomocí tzv. mutací.
Hra si ale odnesla velkou kritiku za implementaci mikrotransakcí, které do hry byly přidány až v pozdější fázi hry. Obviněn nebyl jenom Activision, ale i společnost Treyarch, která zpočátku slibovala, že se mikrotransakcím vyhnou.
BO4 ani v nejmenším nenaplnila očekávání, které Activision mělo. Na vině může být i příchod RDR 2, které na konzole vyšlo o měsíc později.
CALL OF DUTY V KAPSE
Ještě než se podíváme na poslední dosud vydaný díl, tak bychom se měli podívat na jednu z mnoha CoD verzí na naše mobilní zařízení od vývojářů TiMi Studios, které ovšem zatím zaznamenalo největší úspěch v tomto odvětví.
Hra vyšla zdarma na Android i iOS 1. října 2019 a stal se z ní obrovský hit. Jen za první 4 dny si hru stáhlo více než 35 milionů lidí. Nyní má hra na svém kontě téměř 200 miliónů stažení a vydělala již téměř 100 milionů dolarů.
Hra je následně oceněna za nejlepší hru na telefony roku 2019.
PODAŘENÝ NÁVRAT?
Dostáváme se dočasnosti k pro nás zatím poslednímu dílu celé série CoD MW, které mělo na starosti studio Infinity Ward, u kterého jsme to vlastně všechno začali.
Hra se vrací ke svým předchůdcům a snaží se z nich vzít jen to nejlepší. Příběh nám vrací známe postavy, ale i spoustu známých mechanik, které ze série MW známe.
Hra u kritiků a i u převážné většiny fanoušků sklízí kladná hodnocení.
Po několika letech je tu i návrat Special Ops, po kterém fanoušci už tak dlouho volali.
Hra nabídla skvěle zvládnutou atmosféru s krásným grafickým kabátkem. To se ovšem tak úplně nedá říct o MP. Ten nebyl vyloženě špatný, ale k zázraku, ve který asi tolik hráčů doufalo, bohužel nedošlo.
Hra za první 3 dny vydělala přes 600 milionů $ prozatím se jedná o nejlepší spuštění hry pro celou historii CoD na PC. Poslední díl navíc vyhrál cenu nejlepší online multiplayer pro rok 2019.
10. března jsme se navíc dočkali CoD Warzone, které bylo ke hře přidáno zdarma a to i pro hráče co hru nevlastní. Jedna se o Battle Royale rozšíření, kde se v 3 členném týmu podíváte na dosud největší mapu, co nám díl CoD kdy nabídl. BR navíc přinesl hru až pro 150 hráčů a dost zajímavý systém, kdy se hráč může jednou do hry vrátit.
Z Warzone se stal okamžitě úspěch a jen za první měsíc si hru vyzkoušelo před 50 milionů hráčů.
31. března jsme dostali i remasterovanou verzi příběhu MW2 pro Ps4 a nedlouho poté i pro PC a Xbox One.
A jsme ve finále. Byla to dlouhá rekapitulace. 17 let, během kterých jsme se dočkali 16 plnohodnotných dílů a spousty menších konzolových rozšíření či hromady mobilních adaptací, na které se bohužel nedostalo.
Tak či onak, CoD nám toho určitě má ještě hodně co nabídnout a ještě pěknou řádku let tu s námi určitě bude, tak uvidíme, co přinese budoucnost.