Magazín · Novinky · v úterý 7. 5. 2024 19:23
„Je to kurev*** bodnutí do břicha“. Šéf Arkane Lyon se ostře obul do Microsoftu
Celý svět byl dnes k večeru šokován, když vyplavala na povrch informace o zavření studií Arkane Austin (Redfall a Prey), Tango Gameworks (Hi-Fi Rush a dříve série The Evil Within) a Alpha Dog Games (mobilní Mighty Doom). Microsoft v rámci restrukturalizace Bethesdy vyhodí spoustu lidí. Nechápe to ani Dinga Bakaba. Jeden z kreativních šéfů Arkane Lyon (Dishonored, Deathloop a nyní Marvel's Blade) se ostře obul do Microsoftu a krok svého zaměstnavatele označil za kurev*** bodnutí do břicha.
„To je naprosto příšerné. Pár slov jako člověk. Přátelské připomenutí všem vedoucím, kteří tohle čtou: videohry jsou zábavní/kulturní průmysl a vaším úkolem jako korporace je postarat se o své umělce/zábavní umělce a pomoci jim vytvářet hodnoty,“ napsal na sociální síti X.
„Neházejte nás do zlaté horečky gambitu, nepoužívejte nás jako slaměné panáky pro chybné výpočty/slepé uličky, nedělejte z našich pracovních prostředí darwinistické džungle. Říkáte nám, ať jsme hrdí, když uděláme dobrou hru. Tak buďte hrdí i v těžkých časech. Víme, že to dokážete, už jsme to viděli,“ přidal vývojář.
„Zatím nám před očima mizí skvělé týmy, a to je kurevské bodnutí do břicha. [Arkane] Lyon je v bezpečí, ale buďte prosím taktní a respektujte ty, kterých se to týká, dejte jim prostor, aby byli slyšet. Je to jejich příběh, který mají vyprávět, jejich pocity, které mají vyjádřit,“ dodal.
Proti Microsoftu se obracejí někteří jeho skalní příznivci, kteří předtím na sociálních sítích vyzdvihovali jednotlivé kroky společnosti a šířili zprávy a novinky o hrách. Jedním z nich je Klobrille. Podle něj tohle není Xbox, který by jako fanoušek chtěl vidět.
„Sám tenhle Xbox v těchto dnech nepoznávám. Od nesplněného slibu Microsoftu, že vám poskytne bezpečí, až po mlhavé a nekonzistentní plány ohledně vize Microsoftu o budoucnosti her, které nerozumí ani zaměstnanci těchto studií; zdá se, že akvizice ABK změnila situaci v Microsoft Gaming, a to jednoznačně k horšímu,“ napsal a přidal obrázek obsahující loga studií, která Microsoft zavřel.
— Klobrille (@klobrille) May 7, 2024
Další kritika přichází od současných a bývalých zaměstnanců napříč Microsoftem. „Ale jaký je ten Microsoft skvělý partner,“ uvedl ironicky Julien Eveillé, jenž pracoval v Arkane. „Proč to ještě dělám?“ ptá se Mikey Dowling z Obsidianu, který je rovněž pod Microsoftem. Že by uvažoval o změně?
„Jsem rozzlobený, frustrovaný, šokovaný, naštvaný, nemám slov, nechápu, zmaten,“ začal svůj tweet regionální ředitel Bethesdy Alistair Hatch. „Mám rád studia, kterých se propouštění týká. Lidé, kteří tyto týmy tvořili, byli neuvěřitelně pracovití, obětaví a talentovaní. Tohle je strašné.“
Adam Boyes z Iron Galaxy Studios naopak připomenul, že Microsoft za poslední fiskální čtvrtletí dosáhl zisku 21,9 miliardy dolarů.
— ᴀᴅᴀᴍ ʙᴏʏᴇs (@amboyes) May 7, 2024
Thomas Mahler z Moon Studios připomenul, proč se nenechal koupit. „Všem, kteří mě už roky otravují s tím, proč jsme nedovolili, aby Moon Studios koupil velký vydavatel... Tohle je důvod,“ uvedl v souvislosti s propuštěním a zavřením studií v divizi Bethesdy. „Zažil jsem devadesátá léta a viděl jsem, co se stalo, když menší studia převzala EA. Už nikdy více.“
Za pravdu všem dává Michael Douse z Larian Studios, kterému vadí, že korporacím záleží jen na zisku. Potenciál je nezajímá a hledají co nejnižší riziko a výnos v krátkém období. To podle něj nedává žádný smysl. Na prvním místě by měl být obsah.
Jeff Grubb si zase všiml jedné zajímavé věty na začátku e-mailu, který Matt Booty, šéf Xbox Game Studios, adresoval zaměstnancům. Píše v něm, že tyhle změny jsou výsledkem upřednostnění vysoce úspěšných titulů a dalších investic do portfolia herních titulů Bethesdy. Jak vidno, Microsoft už nechce menší a odlišné tituly, jako jsou Hi-Fi Rush, Grounded nebo Pentiment.
Na konci e-mailu zase Booty píše: „Jakmile sladíme své plány a zdroje, abychom se co nejlépe připravili na úspěch v tomto složitém a měnícím se odvětví, budou naše týmy ve společnostech Arkane Lyon, Bethesda Game Studios, id Software, MachineGames, ZeniMax Online Studios v dobré pozici pro budování nový značek, zkoumání nových herních konceptů a rozšiřování našich stávajících franšíz.“
Tak snad Microsoft v čele s Philem Spencerem ví, co dělá.