Magazín · Téma · ve čtvrtek 15. 9. 2022 10:26
Jaké jsou první dojmy z PlayStation VR2 a očekávaných virtuálních her?
Když roce 2016 vydala společnost Sony svůj první headset pro virtuální realitu, jednoduše nazvaný jako PlayStation VR (zkráceně PS VR), vstoupila spolu s dalšími velikány do nové éry herního průmyslu, který se za celých šest let výrazně posunul. Ačkoli byl PlayStation VR dlouhou dobu jedním z nejdostupnějších modelů na trhu, stával se pomalu zastaralejším a vůči konkurenci tak headset ztrácel své relevantní postavení. Naštěstí, PS VR2 by to měl změnit. Alespoň to potvrzují první dojmy novinářů po celém světě, kteří si headset vyzkoušeli s řadou očekávaných a exkluzivních titulů.
PLAYSTATION VR2
PlayStation VR2 se designem příliš neodlišuje od svého předchůdce, a to stejné bychom mohli říct o jeho konstrukci. Headset umožňuje řadu manuálních nastavení, která zajistí, aby se jeho váha příjemně rozpoložila a souprava tak nepůsobila příliš těžce. Headset se navíc nasazuje velmi jednoduše, a to i v případě delších rozpuštěných vlasů. A kolečko v horní části umožňuje nastavení vzdálenosti čoček pro nejostřejší obraz.
Rozlišení obrazovky zabudované v headsetu dosahuje 2000x2040 na oko, zatímco například Oculus Quest 2 dosahuje pouze 1920x1832 rozlišení na oko. Jedná se tak o nejvyšší rozlišení na dosavadním trhu v oblasti headsetů pro virtuální realitu.
Obraz nejenom splývá krásně do sebe, ale takzvané foveatované renderování obrazu a zabudované sledování oka také zajistí, aby oblast, na kterou se díváte, zůstala nejostřejší. Zatímco renderování funguje výborně, údajně se můžete setkat s pocitem jako by se obraz protínal s texturovanou vrstvou. Na druhou stranu se nejedná o něco, co by hráče mělo vyrušovat od hraní. A rozlišení obrazu přispívá tomu, aby se hráč u hraní a pohledu na obrazovku méně unavil.
V headsetu se nacházejí celkem čtyři kamery, které monitorují oblast kolem hráče. Zprvu tak systém vyzve hráče, aby zvolna pohyboval hlavou kolem prostředí, aby jej naskenoval – a to včetně podlahy a stropu – a vypočítal tak takzvanou bezpečnou zónu, ve které se hráč může pohybovat. Zrovna tak si ale tuto zónu může hráč nastavit manuálně po vzoru Oculus Questu. A pokud si zásadně nejdříve nasazujete headset a až následně hledáte ovladače, i na to PS VR2 myslí a umožňuje hráči zobrazit si své okolí skrz vnější kamery, aby ovladače našel. Obecně je ale snímání okolí mnohem intuitivnější a přesnější a ačkoli je headset stále s konzolí spárován skrz kabel, nejedná se o celou separátní jednotku jako v případě první verze headsetu.
A to nás dostává k ovladačům. Stejně jako se příliš nemění design headsetu, nemění se ani vzhled ovladačů a rozpoložení jednotlivých tlačítek. Jejich kouzlo ale přichází s jejich funkcionalitou, která zahrnuje například schopnost rozpoznat, zda se ovladačů dotýkáte, aniž byste mačkali tlačítko a také je schopno registrovat jednotlivé prsty, což umožňuje přirozenější pohyb rukou.
Funkce sice není srovnatelná s možnostmi ovladačů od Valve, ale jedná se o jednu z možností, jak udělat virtuální zážitek o něco více imerzní. Tomu napomáhá také největší chlouba ovladače DualSense ke konzoli PlayStation 5, ze kterého si virtuální ovladače vypůjčují haptickou odezvu a adaptivní spouště. První zmínky ale upozorňují, že dema prozatím tyto funkce podporují ve velmi omezeném množství, ovšem v budoucnu by se odezva i adaptivní spouště měly projevit výrazněji.
U ovladačů ale Sony s haptickou odezvou neskončila a rozhodla se ji implementovat i do samotného headsetu. Údajně se jedná o příjemný detail, který vyčnívá zejména při utržení zranění ve hře, ale předně záleží, jak s touto možností naloží vývojáři, jelikož s ní může každý titul operovat individuálně na základě herního zážitku.
Pravděpodobně největším kamenem úrazu PlayStation VR2 bude audio. Headset nemá zabudované reproduktory a hráč se bude muset spolehnout pouze na reproduktory v televizi či monitoru nebo separátní sluchátka, která si může připojit bezdrátově či skrz 3,5mm jack na headsetu. Problematické ale je, že se sluchátky se tíha na hlavě zvyšuje a headset tak může působit méně pohodlně než bez sluchátek.
Obecně tak PlayStation VR2 pravděpodobně nebude revoluční pro celý virtuální průmysl, ale rozhodně hráčům nabídne imerzivnější a pohodlnější zážitek než první PS VR. Ostatně to, jak moc vám headset umožní se do hry ponořit, bude také záviset na jednotlivých titulech.
HORIZON CALL OF THE MOUNTAIN
PlayStation VR2 si nemohl vybrat lepší hru, se kterou nový headset oznámit, než virtuální hru ze světa Horizon Zero Dawn a Horizon Forbidden West. Horizon Call of the Mountain má být samostatná instalace v sérii, která nám umožní prožít nové dobrodružství ve známém prostředí a setkání s novými postavami, ale také s Aloy.
Hlavní postavou je Ryas, zneuctěný Shadow Carja, který se musí vypořádat sám se sebou a divočinou kolem sebe. Naštěstí je také zkušený horolezec, čemuž je přizpůsobená i hratelnost, která se skládá z překonávání hornatého území Carja Sundom. Call of the Mountain nám tak umožní přehmatávat, zatímco budeme viset v nebezpečných výškách, přitahovat se k záchytným bodům nebo překonávat praskliny.
Samotné demo bylo poněkud lineární, ale design úrovní byl vertikální a jednotlivé cesty se začaly překrývat, jakmile hráč vyšplhal do výšek. Dle vývojářů se na odlehlá místa můžeme těšit ve větším množství, což má podpořit exploraci. Během té využijete například svůj luk pro překonání různých překážek. Ten ale nepochybně využijete i během soubojů, které byly i součástí dema. Jakmile se do podobného boje dostanete, hra zaměří váš pohled na nepřítele, zatímco se můžete vyhýbat doprava i doleva a samozřejmě také natahovat svůj luk, abyste nepřátelský stroj skolili.
Míření působí velmi intuitivně, což demo umožnilo ozkoušet hned dvakrát; jednou při souboji proti klasickému Watcherovi, který byl na poražení poněkud jednodušší, a následně proti Thunderjawovi, který se řadí k největším a nejnebezpečnějším strojům ve hře. Hratelnost a prostředí se tak měnilo na základě nepřítele, kterému jste čelili. Například proti Thunderjawovi má hráč k dispozici větší množství míst, kde se může skrýt před lasery, raketami a dalšími útoky.
RESIDENT EVIL VILLAGE VR
Resident Evil už se svým první pokusem do virtuální reality a sedmým dílem s podtitulem Biohazard zabodoval u hráčů a příznivců série. Proto nebylo pochyb, že se do virtuální prostředí přenese také osmý díl s názvem Village.
Zatímco by se do virtuálního prostředí měla přenést plnohodnotná hra, demo zahrnovalo jednu z nejznámějších částí hry: hrad Dimitrescu. Zážitek, který nabídne Village, je oproti Biohazardu přirozenější a zdá se, že vývojáři přišli na správnou formuli, jak využít pokročilých funkcí jako vyšší obnovovací frekvenci nebo detailnějších vizuálních efektů.
Chválu si také zaslouží haptika zabudovaná přímo do headsetu, která je znát především v momentě, kdy vás unesou dcery Lady Dimitrescu. Haptická odezva věrohodně simuluje situaci, kdy vás postavy násilně táhnou po zemi. A samozřejmě demo nepostrádalo ani moment, kdy otevřete dveře a před vámi stojí Lady Dimitrescu v celé své vysokosti. Myslím, že pokud jste – stejně jako já – utíkali po chodbách hradu s křikem, virtuální verze bude ještě děsivější.
THE WALKING DEAD: SAINTS & SINNERS – CHAPTER 2: RETRIBUTION
Virtuálního prostředí se dočká také pokračování série The Walking Dead: Saints & Sinners. Druhá kapitola, která bude dostupná na PlayStation VR2, vás vtáhne do nebezpečného světa oblíbeného universa a umožní vám sáhnout po zbraních na dálku i blízko.
Demo hráče nutí neustále si hlídat svá záda, hledat zdravotní zásoby, zatímco se k vám pomalým krokem blíží nepřátelé. Hra zvládá skvěle zejména sledování pozice ovladačů a rukou hráče, což bylo ozkoušeno například se sekyrou v rukách. V takovém případě musíte totiž najít správný úhel proto, abyste mohli správně švihnout a nejefektivněji se zbavit svých nepřátel. Zábavu si hráči také najdou při manipulaci s revolvery, SMG zbraněmi, puškami, brokovnice i lukem, dokonce i při přebíjení zbraně.
STAR WARS: TALES FROM THE GALAXY’S EDGE – ENHANCE EDITION
Virtuální dobrodružství ze světa Star Wars se vrací ve vylepšené edici i pro PlayStation VR2. Celý zážitek má být přizpůsoben možnostem nové technologie a o tom svědčí i samotné demo. Zážitek se mění už kvůli nutnosti koordinovat své tělo v rámci prostředí a organizaci svého inventáře. Nevyhnete se ani potřebě sbírat zbylé náboje v blasterech nebo při prodírání se hromadou nepřátel, zatímco se snažíte dostat ke svému pokladu. To všechno podporují nové ovladače, které dělají celý herní zážitek uspokojivější.
Demo zahrnovalo jednu z misí na Batuu, která vám umožní navštívit různorodá prostředí a vyzkoušet odlišné aktivity. V tomto případě se hráč stane opravářem droidů. Jiné příběhy vám umožní hrát za Jedie nebo IG-88. A některé příběhy slibují setkání s ikonickými postavami jako R2D2, C-3PO nebo Yoda.
PlayStation tak dokazuje, že se svým druhým vstupem do virtuálního herního světa má vysoké ambice, které mnohdy splňují očekávaní hráčů. Přítomnost drátu, která se zprvu může zdát jako veliká nevýhoda, tak může vynahradit velmi ostrý a adaptivní obraz, haptická odezva přímo v headsetu nebo ovladačů doplněná o adaptivní spouště, které zajistí, aby zážitek z hraní byl ještě imerzivnější. A zrovna tomu dopomůže i bohatá nabídka videoherních titulů v čele s Horizon Call of the Mountain.
PlayStation VR2 nemá prozatím stanovené přesné datum vydání, ale Sony se snaží, aby novinku na trh dodala na začátku roku 2023. Cena v současné době oznámena nebyla.