Videoherním hercům a dabérům došla trpělivost. Ani 18 měsíců nestačilo k tomu, aby se jejich zástupci dohodli s velkými vydavatelskými společnostmi na nových podmínkách. Z toho důvodu vstupují do stávky. Ta může výrazně ovlivnit připravované velké i menší projekty z pohledu vývoje i marketingu.

Stávka ve videoherním světě začne dnes, v pátek 26. 7. 2024, po půlnoci amerického času, rok poté, co hollywoodští herci a scenáristé byli v polovině své stávky: stávkovali od 2. 5. do 27. 9. 2023 (podrobnosti tady). Se stávkou už v září 2023 souhlasilo 98,32 % členů.

Členům sdružení Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists (zkráceně SAG-AFTRA) vadí, že od podzimu minulého roku nehodlají velké herní společnosti ustoupit. Hlavním důvodem stávky je regulace generativní umělé inteligence (GenAI). SAG-AFTRA požaduje ochranu herců a dabérů před tímto strašákem.

„Nehodláme přistoupit na smlouvu, která umožňuje společnostem zneužívat umělou inteligenci na úkor našich členů,“ uvádí SAG-AFTRA v prohlášení s oznámením stávky. V něm zmiňuje, že už bylo dost vykořisťování umělců. S firmami je připravena jednat poté, co nabídnou přijatelné podmínky v zásadních otázkách. V těch je zahrnuta mzda odpovídající inflaci (zvýšení platu přibližně o 11 % s ročním navýšením o 4 %), ochrana proti vykořisťovatelskému využívání umělé inteligence a bezpečnost práce; delší přestávky na regeneraci či lékař na place.

O jaké společnosti jde? Tisková zpráva zmiňuje, že skupina pro vyjednávání zahrnuje Activision Productions Inc., Blindlight LLC, Disney Character Voices Inc., Electronic Arts Productions Inc., Formosa Interactive LLC, Insomniac Games Inc., Llama Productions LLC, Take 2 Productions Inc., VoiceWorks Productions Inc. a WB Games Inc.

Navzdory stávce se podařilo dosáhnout dohody v mnoha otázkách. Mluvčí Interactive Media Agreement uvedl, že se podařilo najít společnou řeč u 24 z 25 návrhů, včetně historického zvýšení mezd a dodatečných bezpečnostních ustanovení. To je ale málo, protože herci a dabéři požadují stejnou základní ochranu jako umělci ve filmu, televizi, streamingu a hudbě.

„Videoherní průmysl generuje miliardy dolarů zisku ročně. Hnací silou tohoto úspěchu jsou kreativní lidé, kteří tyto hry navrhují a vytvářejí. Mezi ně patří i členové SAG-AFTRA, kteří oživují nezapomenutelné a oblíbené herní postavy,“ dodal hlavní vyjednávač Duncan Crabtree-Ireland.

U této příležitosti bylo připomenuto, že přibližně 2600 dabérů a motion capture herců je od listopadu 2022 bez dohody s Interactive Media Agreement. To se týká také těch největších, jako jsou Troy Baker z The Last of Us, Jennifer Hale z Mass Effect nebo Matt Mercer z The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.

Současná stávka neovlivní Comic-Con v San Diegu. Ten se koná už tento víkend a někteří na něm vystoupí, aby se s návštěvníky podělili o svůj názor na současnou situaci.

Naposledy videoherní herci stávkovali v roce 2016, kdy požadovali zejména vyšší plat. Stávka trvala 11 měsíců. Dnes bojují za ochranu proti umělé inteligenci, která pro ně představuje existenční hrozbu. Obavu z AI v poslední době vyjádřilo více umělců a herců, včetně Davida Haytera (Solid Snake) a Jennifer Hale (velitelka Shepardová).

UMĚLÁ INTELIGENCE JE STRAŠÁK PRO UMĚLCE A HERCE

Všichni si všímají, že společnosti stále více využívají tyto nástroje pro obsah i repliky. Například Ubisoft v březnu 2023 předvedl umělou inteligenci ghostwriting. Ta má ulehčit práci scenáristům při vytváření lepších dialogů pro NPC a ušetřit čas při psaní replik. Podle serveru Wired měl umělou inteligenci využít Activision pro vytvoření kosmetických věcí do Call of Duty: Modern Warfare 3.

Rozruch letos vzbudila výpověď dabérky vypravěče v Baldur’s Gate 3. Amelia Tyle se britskému Eurogameru svěřila, že lidé bez svolení přes umělou inteligenci klonují její hlas a hlasy několika dalších herců. Považuje to nejen za krádež své práce, ale i své identity. Ještě více byla znepokojena na jednom streamu, kde někdo zneužil její hlas pro čtení násilnického porna.

To Andrew Wincott (Rafael) vidí v umělé inteligenci plus, když z desetihodinové nahrávky vznikne 40hodinový zmateriál. Myslí si, že je to skvělé, ale jen v případě, když mu těch 40 hodin někdo zaplatí. Proto chválí odbory za ochranu herců před AI a své kolegy upozorňuje, aby se nevzdali práv svého hlasu. Když to udělají, zničí si svou kariéru.

V současné době je těžké říct, jak dlouho bude stávka trvat. Záležet bude na postoji velkých společností, jejichž studia stále více využívají herce pro motion capture. Jedno je však jisté, stávka ovlivní hry ve vývoji, které ještě nemají dodělaný motion capture a dabing. To klidně může být PS5 exkluzivita Wolverine od Insomniac Games a Sony, Grand Theft Auto VI od Rockstar Games, Fable od Playground Games a Microsoftu, Iron Man a Black Panther od Electronic Ats nebo nový Zaklínač od CD Projektu RED. Nemluvě o dodatečném obsahu pro již vydané tituly.