Od oznámení Death Stranding na E3 roku 2016 uplynula docela dlouhá doba, během níž jsme se nedozvídali nic moc nového. Do těchto dnů jsme mohli vědět to, že si tam zahraje Norman Reedus (Daryl z The Walking Dead), Guillermo Del Toro (režisér Hellboye) či Mads Mikkelsen (Le Chiffre z Casino Royale); dále že titul popohání Decima engine (Until Dawn či Horizon Zero Dawn), že by se snad mělo jednat o akční adventuru atd. Zkrátka věci, z nichž dvakrát moudřejší nebudete, když znáte tu „omáčku“ okolo a podstatu hry nechápete stejně jako zmínění herci.

Během letošního udílení cen Game Awards 2017 se zveřejnil nový trailer z Death Stranding, který překvapivě opět skoro nikdo nechápal a vytvářely se leda tak fanouškovské teorie. Hideo Kojima s úsměvem řekl, že se mu tyto brainstormingy fanoušků líbí; že mu to připadá jako velká zábava, když se toto děje. V tom je prý vývoj her tak zábavný, když si můžete s fanoušky „hrát“.

Každopádně Kojima se poprvé o hře rozmluvil v poměrně velké míře, prozradil své myšlenky, představy, jak to jde s vývojem apod.

Nejdřív je asi potřeba zmínit důvod, proč se o hře až tak moc neví. Hře ztížila situaci stávka SAG AFTRA (zjednodušeně sdružení amerických umělců – pozn. red.), kdy se u her nesměly pořizovat např. nahrávky hlasu či snímky pohybů. Důvodem bylo vyjednávání lepších podmínek herců při těchto pracích. Jedno z mnoha studií, které bylo stávkou zasaženo, bylo i Sony, jež s Kojimou spolupracuje.

Kojima byl pod útokem fanoušků, podle nichž během období podzim 2016 až podzim 2017 skoro nic nedělal a jenom cestoval po akcích. Psali mu i Reedus s Mikkelsenem, ptali se jej, co se bude dít. „Je stávka, s tím já nic nezmůžu,“ odpověděl jim Kojima. Stávka skončila až na přelomu letošního září a října, a od té doby se na hře opět plnohodnotně dělá. Čas mezitím měl být využit pro vlastní úpravy Decima enginu. Kojima mimoto dodal, že čekají na správnou chvíli, kdy budou představeny záběry z hraní.

Teď už k bližší podstatě toho, co Death Stranding vlastně je. „Hry začaly jako arkády před 40 lety. Když hráč umře, tak game over. Vrátíte se do hry kousek před úmrtím a pokračujete. Můžete umřít, kolikrát chcete, ale vždy se vrátíte chvilku před moment smrti. Tak to bylo a od té doby se to nezměnilo,“ začal Kojima.

Hodně her nás staví před klasické situace života, smrti a smrtelnosti. Death Stranding má v plánu zajeté koleje narušit. „Jeden z hlavních pilířů hry je otázka života a smrti. Chci lidi přesvědčit o tom, že když ve hře zemřou, neznamená to konec,“ komentuje Kojima.

Z ukázky jsme si mohli všimnout, že po výbuchu se Samovo (hlavní protagonista hry) tělo objeví v nezvyklé vodě. Tohle „místo“ se objeví pokaždé, když v Death Stranding zemřete. Nemá to ve vás ale vyvolat game over moment. V danou chvíli můžete z pohledu první osoby začít okolí prozkoumávat. Sam má totiž unikátní schopnosti, které vám umožní „odejít“ z těla, načež můžete například sbírat věci. V tu chvíli podle Kojimy nejste ani živí, ani mrtví. Má to představovat situaci, když na obrazovce vidíte okénko Continue?.

Kojima naráží svým způsobem na jisté možnosti reinkarnace. Až budete rozhodnuti vrátit se do Samova těla, můžete se svým způsobem vrátit silnější než předtím. Death Stranding totiž „přijme“ vaši smrt a dovolí vám toho i „využít“. Je zde jistá podobnost například se sérií Dark Souls. Kojima tvrdí, že úmrtí vás nikdy nevytrhne ze zajeté koleje.

„V traileru jste mohli vidět kráter. A jakmile se vrátíte, stále tam je. Většina her by vás přenesla do doby před kráterem. Je tak možné, že budete mít v okolí spoustu kráterů,“ řekl Kojima.

Další samostatnou kapitolou Death Stranding jsou zvláštní „lana“, déšť či miminka.

V poslední ukázce šlo zaznamenat tajemný déšt, jenž zřejmě dokáže manipulovat s časem. Dokáže během vteřinky nechat vyrůst kytku a zároveň nechat lidské tělo radikálně zestárnout. Onen déšť se jmenuje „Timefall“, není součástí daného světa a má zásadní vliv na příběh a podstatu Death Stranding. Postavy ve hře se tohoto deště bojí – právoplatně. Samova postava je v tomto jiná. Kojima odmítl říct proč. Zavtipkoval ale na otázku, proč v jedné ukázce brečí: „Proč brečí… No protože je hodně smutný.“

Co se miminek týče, ta taktéž mají velký podíl na celistvosti příběhu. Spojitost s nimi bude mít i mechanická paže, jež se v poslední ukázce objevuje za zády postav a (zřejmě) pomáhá indikovat blížící se nebezpečí.

Lana budou v Death Stranding hrát roli propojení. Kojima má rád japonského umělce Kobo Abe, z jehož tvorby si bere menší inspiraci. Kojima odkázal na hru The Man Who Turned into a Stick, již Abe napsal. Podle Abeho je hůl první nástroj, který člověk stvořil proto, aby ho chránila od zlých věcí. Druhou vytvořenou věcí bylo lano, které má chránit věci člověku důležité. „Většina nástrojů ve hrách jsou hole, se kterými pícháte, střílíte nebo mlátíte. Komunikace vždy probíhá přes tyto ‚hole‘. V Death Stranding chci, aby lidé nebyli propojeni holemi, nýbrž lany. Hole samozřejmě budete moci používat taky,“ zdůvodnil Kojima. V této souvislosti stojí zmínit trailer s Guillermo Del Torem a Madem Mikkelsenem. Mikkelsen byl se svou jednotkou propojen zmíněnými lany.

V otázce lan Kojima řekl, že budou mít svoji roli i v multiplayeru. Zde chce Kojima zkusit něco ještě doposud nevídaného. Zatím o tom ale nechce mluvit. A při příležitosti multiplayeru byl otázán i na názor na celkové momentální dění: „Myslím si, že tu stále jsou lidi, kteří si rádi zahrajou kampaň,“ řekl a s úsměvem dodal, „kromě mikrotransakcí.

Hideo Kojima se podělil o solidní várku informací. Dovolím si ale říci, že dokud neuvidíme oficiální gameplay, bude těžké si všechny zmíněné mechaniky hry představit v běhu. Každopádně je nutno přiznat, že se chystá něco velkolepého.