Už je to deset let, co nám bývalí tvůrci Diabla přinesli Path of Exile a i když letos ještě nevyjde druhý díl, přichází čas si shrnout, na co se vlastně můžeme těšit.

Během letošního Gamescomu jsme si mohli v gameplay traileru všimnout grafického vylepšení, zvláště pak ve vizuálních efektech. Změny jsou ale i v rychlejším tempu a soubojových systémech a to tak rozsáhlé, že i přes snahu vylepšovat neustále původní díl, musel být oznámen dřív nebo později díl druhý. Bylo to však něco, co vývojáři původně plánovali?

„Zpočátku to tak nebylo. Opravdu jsme věřili, že se nám podaří udělat Path of Exile 2 jako rozšíření pro první díl. Tedy, abych byl upřímný, původně to začalo jako verze 3.0, která měla vyjít jako příběhový obsah. Ale postupně se hra začala zvětšovat a my už jsme byli nespokojeni s omezeními, které nás v původní hře sužovala. V tu chvíli jsme si začali uvědomovat, že se od toho budeme muset už odpoutat,“ .

TEDY, ABYCH BYL UPŘÍMNÝ, PŮVODNĚ TO ZAČALO JAKO VERZE 3.0

JONATHAN ROGERS

Path of Exile získalo za dobu své existence přes 12 rozšíření, které do hry přinesly nové příběhové úkoly, mechaniky a aktualizovaly základní systémy. Od původní verze se změnilo hodně a kdyby do hry zasáhli vývojáři ještě více, mohla by hráčům začít chybět. Druhý díl tudíž začal dávat větší smysl, než masivní rozšíření. Neznamená to však, že by hra přestala dostávat obsah. To potvrzuje i nedávné vydání expanze Trial of the Ancestors, která do hry přinesla kromě nového turnaje i exkluzivní odměny a support gemy, pomocí kterých si lze přizpůsobit styl hraní ještě více.

Path of Exile 1 je známý díky absurdnímu množství přizpůsobení a v druhém díle jsme to chtěli udělat znovu, ale také to rozšířit a zajít ještě dál,“.

S tím jde ruku v ruce přepracovaný systém dovedností a gemů. V traileru, jež byl zveřejněn během Gamescomu jsme viděli možnost kombinovat gemy s bonusy jiných tříd do výbavy své postavy. Nejde však jen o obrovské množství dovedností, které budete mít k dispozici, ale i o způsoby, kterými je lze kombinovat. Díky slotům dovedností je lze vylepšit, nebo přidat zcela nové funkce. Možnosti různých kombinací působí jako nekonečné a převládá tak otázka, jak moc těžké je pro vývojáře udržet míru konzistence s takovou mírou volnosti. 

„Je to opravdu velmi těžké, jakoby se jednalo o skutečný problém s rovnováhou, ale ve společnosti Grinding Gear Games se takovým věcem nikdy nevyhýbáme. Naopak věříme, že se nám podaří dosáhnout něčeho, co si spousta nových hráčů zamiluje, ať už jde o dechberoucí souboje, nebo absurdní míru přizpůsobení a množství věcí, které můžete ve hře dělat. A pevně doufáme, že se nám to s Path of Exile 2 podaří,“.

Množství věcí a míra přizpůsobitelnosti je pro fanoušky Path of Exile rozhodně něco, na co jsou zvyklí, jde však, slovy vývojářů, o absurdní množství. A to by mohlo být potenciálním strašákem pro vývojáře. Přece jen to bude hráče motivovat zkoušet kombinace, ze kterých lze dosáhnout co největšího poškození

„Myslím, že jsme si tím prošli a víme, jak s tím naložit. Náš engine si ale s velkým množstvím kombinací dokáže poradit. V ideálním případě dokonce nabude většina hráčů pocit, že hru rozbili a to je zábava.,“.

Je však důvod, aby hráči, kteří hru ještě nehráli, měli obavy, když se do děje Path of Exile dostanou až s druhým dílem? 

„Rozhodně ne. To by byla věc, která by podle mě odradila spoustu nových hráčů. V prvním díle navíc nebyly souboje zpočátku tak dobré, jako by se pro dobrou akční hru slušelo. A v druhém díle jsme to chtěli vyřešit a umožnit ji hrát tak, jakým stylem chcete a stále se u toho budete bavit. Stále však ve hře zůstane možnost zajímat se o detaily a jít do hloubky. Takže žádné obavy, hru si užijí i noví hráči, kterou ji budou hrát jen jako akční hru.,“.

O dostatku akce není rozhodně pochyb. Z traileru, který je zaměřený na novou postavu Druida, jsme si mohli dokonce všimnout, jak po přeměně postavy do těla medvěda budeme moci omráčit blízké skupiny nepřátel pomocí úderu do země. Všimnout si lze také neuvěřitelného množství ohnivých koulí použitých najednou. Výrazně lze zvýšit damage a to tím, že budete své schopnosti promyšleně používat v dokonalém pořadí, což vnímáme v žánru Diablovek jako naprosto osvěžující mechaniku. A pokud vás druid zaujal, poslechněte si, jaká je oblíbená kombinace dovedností kreativního ředitele Jonathana Rogerse.

„Mým favoritem je vulkán. Interakci s projektily jednoduše miluji. Jakmile s tím nápadem přišli, věděli jsme ještě před samotnou implementací, že to bude úžasné. Věděl jsem, že bude uspokojující, když pomocí bouchnutí dolů vystřelí všechny projektily pryč. A pak ještě všechny ty propojené dovednosti, které způsobí ještě další projektily. To se mi opravdu líbí a skutečnost, že náš engine je schopen podporovat opravdu spoustu efektů nám umožňuje projektily spamovat a takové věci miluju,“.

Ať už se vám nové změny líbí, nebo ne, nemusíte mít strach, že by to znamenalo konec prvního dílu. Obě hry poběží současně a kromě sdíleného inventáře zakoupených skinů budou oba díly pokračovat v zajetém systému sezón a jejich obměna bude fungovat tak, aby měli hráči vždy dostatek času užít si veškerý obsah.

Path of Exile 2 si budeme moci vyzkoušet nejdříve za rok, a na trh by se neměl dostat dřív, než v roce 2025. Uvidíme, jestli to bude pro Diablo IV spousta času na to, aby přineslo větší změny a získalo si hráče zpět. Aktuálně to totiž vypadá, že má proti sobě silného soupeře, který nastavil laťku neuvěřitelně vysoko a benefitovat z toho budou jen a pouze samotní hráči.