Mojang začátkem roku čelil velmi těžkému rozhodnutí. Obsah nové verze pro Minecraft, který nese název Caves & Cliffs, byl tak rozsáhlý, že se musel rozdělit na dvě části. V té první se objevily nové stavební materiály, zajímavé druhy rostlin, možnost těžit další rudy a potkat několik zajímavých mobů. Druhá část se soustředí na úpravu generace světa, jednotlivé biomy a na barvitý život v podzemí.

VYLEPŠENÁ GENERACE SVĚTA

Hlavním podnětem druhé části této aktualizace bylo rozšířit současný svět do výšky a snížit nejspodnější podlaží. Maximální velikost světa momentálně činí 384 bloků. Nejvyšší bod se nachází ve výšce 320, ale nejnižší najdeme v úrovni -64. Jednou z předností této verze je takzvané blendování. Pokud tedy chcete převést svůj svět na nejnovější verzi, můžete tak bez obav učinit. Nenajdete zde žádné ostré hranice, přechody nebo nesmyslné mísení dvou různých biomů. Vše je krásně plynulé a bez zbytečných mezipřechodů. Chybějící spodní patra jsou vyplněna navazujícími jeskyněmi a bedrock na výšce 0-4 je nahrazen bloky deepslate. Nově také můžete při procházce světem narazit na rozsáhlé kamenné pláže. A pokud byste se brodili bažinou, věnujte chvilku času stromům. Ty totiž rostou ve vodě.

První z hlavních dominant jsou již zmíněné jeskyně. Ty prošly kompletním přepracováním a podle hloubky se mění i jejich skladba. V hlubších úrovních je tvoří převážně deepslate, zatímco ve vrchních patrech převládá stone. V nově vygenerovaném světě najdeme i jeskynní jezírka, která nejsou striktně na úrovni moře, ale vytváří se i v nižších výškách a oživují jeskynní systémy v podzemí. Velikostí, stylem a komplexností můžeme podzemní chodbičky rozdělit na tři typy:

  • Cheese caves jsou typem jeskyní, kde najdeme obrovské kamenné útvary, které se rozpínají od stropu po zem a svou velikostí zabezpečují dostatek prostoru pro průlet s elytrou.
  • Spaghetti caves (jak už název napovídá) jsou dlouhé, úzké a často bez vodních ploch. Podobají se nejvíce původnímu typu jeskyní.
  • Noodle caves překvapí svou krátkou délkou, zato ale mají daleko více kliček a průlet s elytrou se doporučuje jen pouze těm nejodvážnějším.

Druhou dominantou jsou hory, které se tyčí až do výšky 260 bloků a nově mohou obsahovat i části jeskyní. Zároveň se dělí do šesti nových sub-biomů:

  • Meadow je louka, která se nachází na úpatí hor a je často přechodem z plání. Tento biom je převážně beze stromů, výjimku tvoří břízy, na kterých se pokaždé vytvoří včelí hnízdo.
  • Grove si můžete představit jako zasněžený lesík, který obsahuje stromy, tunu sněhu, sněhové bloky a powder snow místo trávy.
  • Snovy Slopes se vytváří mezi horami a pláněmi. Obsahuje sníh a powder snow místo trávy. Zajímavostí je, že v tomto biomu se objevují pouze králíci a kozy
  • Mountain Peaks se dělí na tři druhy podle typu složení vrcholků: Jagged Peaks obsahují z valné části stone, Frozen Peaks jsou složeny překvapivě z packed ice. Za nejzajímavější vrcholky by se daly považovat Stony Peaks, které se objevují obklopeny teplými biomy. Jejich povrch tvoří stone, gravel a pruhy z calcitu.

Poslední změnou, která vznikla v důsledku nové generace světa, je upravený systém výskytu těžebních rud a shluku stavebních materiálů. Rudy se budou dále nacházet v hloučcích, ale nově se budou rozpínat i v podobě žil.

  • Uhlí se generuje také na vrcholcích nejvyšších hor, ale nenajdeme ho v záporných hodnotách.
  • Měď nalezneme mezi úrovněmi -19 a 112, nejčastěji o ni ale zakopneme někde kolem úrovně 46. Větší hroudy se vyskytují v krápníkových jeskyních.
  • Železo najdeme po celé výšce světa, jeho nejčastější výskyt se ale pohybuje kolem úrovně 16.
  • Lapis se objevuje v podobě žil od úrovně -32 až po 32. Od úplného dna až po vrstvu 64 na něj můžeme narazit obdobně jako na ancient debris.
  • Zlato lze najít mezi urovněmi -64 a 32, výjimkou je generace v badlands, kde je zlato mezi 79 a 256 vrstvou.
  • Redstone je všude od bedrocku až po 16. vrstvu.
  • Diamant se bude generovat pouze v podobě žíly od úrovně 16 a níž.
  • Emeraldy se objeví od -16. vrstvy a výše s tím, že četnost se snižuje s přibývající výškou.

CHOVÁNÍ MOBŮ

Aby těch změn nebylo málo, upravilo se chování nepřátel, konkrétně spawnování nepřátelských monster. Do teď se dokázali zrodit na místech, kde světlo dosahovalo úrovně sedm a níž. Nyní se mohou spawnout jen při absolutní tmě (nepočítá se sky-light ale block-light), což pro hráče znamená, že se v noci pod širým nebem pořád spawnují creepři a vydávají se na sebevražednou výpravu, při které vás chtějí vzít s sebou do hrobu.

Kozy se od nové verze spawnují pouze ve Snowy Slopes, Jagged Peaks a Frozen Peaks biomech. Se změnou výškového limitu se mění místo, kde najdeme glow squids, ti se objeví jen v úrovních nižších, než je 30. Drowned nově najdeme v krápníkových jeskyních a Axolotly najdeme už jen v Lush Caves.

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ ZMĚNY

Do hry míří další muzika od Lena Raine. Podle biomů se bude měnit hudba, která hraje v pozadí. Mezi hudebními kousky najdeme „Stand Tall“, „Left to Bloom“, „One More Day“, „Wending“ a „Infinite Amethyst“. Kumi Tanioka také přispěl a nyní ve hře můžeme slyšet skladby „Floating Dream“, „Comforting Memories“ a „An Ordinary Day“.

Pokud jste do teď řešili ve hře déšť tím stylem, že jste si zalezli do pelechu, vyspali se a ráno bylo sluníčko, tak smolík. Resetovat počasí tímhle stylem půjde pouze pokud bude thunderstorm nebo rain. Klasickou bouřku tudíž nezaspíte, ale prožijete ji v plné parádě další den. Mraky se nyní objevují ve výšce 128 až 192 bloků a byla přidána dodatečná nastavení pro render distance. Pro starší počítače to znamená velkou úlevu. Hru lze například nastavit tak, abyste viděli do velké vzdálenosti, ale neuskutečnil se žádný děj v takto načtených chuncích.

A jako třešnička na závěr, vývojáři se rozhodli vrátit zpět možnosti Amplified svět a Large Biomes! Co plánujete prozkoumat jako první?

INDIAN NOW

Článek ve videu