Očekávaný DOOM: The Dark Ages byl za zavřenými dveřmi k vidění už na loňském QuakeConu, běžní smrtelníci si však museli na plnohodnotné odhalení pokračovatele odkazu kultovní série first-person stříleček počkat o několik měsíců déle. Teď tu ale máme akci Developer_Direct 2025 a s ní pořádný pohled na to, co posledních několik let kutilo studio id Software.

Nová ukázka přibližuje to, co letmo ukázal už loňský trailer. Jelikož je DOOM: The Dark Ages čistě singleplayerový prequel DOOMu z roku 2016 a DOOMu Eternal, má nabídnout zase o trochu odlišný zážitek a přístup k hratelnosti. Spíš než na skákání nebo rychlost je tentokrát kladen důraz na sílu a specifickou rovnováhu mezi rychlostí hráče a projektilů nepřátel. Starý dobrý strafing, evokující možnosti pohybu a střelby z prvních dílů série, tak zase dává smysl. A tentokrát vás nikdo nebude pohlavkovat, když se během boje prostě zastavíte.

Jestli nechcete nepřátelským střelám uhýbat nebo bojovat na místě, můžete se do protivníků pustit s pomocí hned několika různých zbraní pro boj zblízka. Kromě už známého řemdihu a křížence štítu a motorové pily jde o elektrickou rukavici a ostnatou palici. Vše se má přitom ovládat dost jednoduše, kupříkladu všechny akce štítu, jež zahrnují házení, blokování nebo odrážení nepřátelských útoků, se ovládají jediným tlačítkem, potažmo jedinou klávesou, jelikož jednotlivé akce jsou hezky kontextuální. Vše pak obohacují příslušná komba a možnosti upgradů.

Jelikož se může nový DOOM pyšnit pestrou nabídkou obludných démonů a ničivých zbraní, pochopitelně nemůže chybět ani dnes už klasický Glory Kill systém. Ten byl však přepracován a nyní můžete nepřátele efektním způsobem dorazit z libovolného úhlu a s větší mírou svobody. Ve všech oblastech hry se pak zajímavým způsobem spojuje sci-fi, fantasy a středověká tematika, jež se odráží na designu prostředí, démonů i zbraní.

Těšit se tak můžeme na nástroje zkázy, které místo munice polykají lebky nebo přišpendlí nepřátele ke zdi stylem, který může být povědomý nejen příznivcům Half-Life 2 a série Painkiller. Samozřejmě ale dojde i na dobře známé kousky, například dvouhlavňovou brokovnici či plasmovou pušku. Vše je hráči k dispozici, aby se pořádně vyřádil a aby pekelné zrůdy poznaly středověk. V tomto případě doslova. Navíc se můžeme těšit na ovládání obřího mecha jménem Atlan, který je vysoký jako 30patrová budova a se kterým je možné dávat do držky skutečně obřím démonům. A kdyby vám to nestačilo, máme tu ještě kybernetického draka, jenž chrlí oheň a střílí z rotačních kulometů.

Ke změnám každopádně došlo i v případě obtížnosti. Vývojáři z id Software vytvořili systém plný posuvníků, díky němuž si může každý přizpůsobit náročnost hry podle sebe. Dokonce nechybí možnost snížit rychlost celé hry, což se jistě bude hodit bláznům, kteří chtějí hrát first-person střílečku s gamepadem hráčům, kteří nevyhledávají obzvlášť velkou výzvu. A pokud rádi prohledáváte prostředí, můžete očekávat víc než dost možností odemknout všelijaká vylepšení a nové schopnosti. Při hledání tajných míst a pokladů vám dokonce mohou pomoci některé funkce štítu, zejména házení. Vývojáři přitom slibují dosud největší herní prostory nebo třeba mini-bossy, s nimiž se utkáte při ovládání mecha a draka.

Nedílnou součástí série DOOM je pak soundtrack. I v tomto ohledu nastává změna, která však nemusí být nutně vítaná. Styl se očividně nemění, ale zase tu máme nové jméno. Mick Gordon, jenž složil oceňovaný hudební doprovod DOOMu 2016 a základního DOOMu Eternal, se s id Software nerozešel zrovna v dobrém, takže s ním pochopitelně nelze počítat. Nevrací se ale ani Andrew Hulshult, podepsaný pod soundtrackem obou DLC pro DOOM Eternal a předělávkou klasických songů z prvních dvou dílů série, kterou je možné slyšet v loni vydané kompilaci DOOM + DOOM 2. Hudbu pro The Dark Ages má na starosti tým Finishing Move (Halo Wars 2, Borderlands 3, The Callisto Protocol).

A příběh? Opět se můžeme těšit na řádně velkolepý spektákl, který má být přístupnější novým hráčům, třeba díky tomu, že různé příběhové střípky budou tentokrát podávány spíše prostřednictvím klasických cut-scén než textu v Codexu. Chybět nebude ani pestrá sestava nových postav, již známých spojenců a mocných záporáků.

A kdy si to všechno budeme moci zahrát? Spekulace se podle očekávání potvrdily a oficiální datum vydání nového DOOMu bylo stanoveno na 15. května/mája 2025. Jak už to tak ale bývá, reálné datum vydání je trochu jiné, a to 13. 5. - pokud si předobjednáte prémivou edici za 109,99 eur. Ta kromě možnosti vyhnout se umělému dvoudennímu odkladu nabídne přístup k DLC pro kampaň, digitální artbook a soundtrack a balíček skinů Divinity.

Zde je pak nutno podotknout, že pokud se spokojíte se základní edicí, kromě nutnosti počkat si na hru o pár dnů déle je třeba počítat s vyšší cenovkou, a to 79,99 eur. Tady už se někdo očividně nemůže dočkat doby, kdy budou videohry v základu stát 100 dolarů. V prodeji ovšem bude i sběratelská edice, v níž najdeme 12palcovou soška Slayera z PVC, kovovou repliku červené přístupové karty, Steelbook, herní disk se základní hrou (v případě konzolových verzí) a veškerý digitální obsah prémiové edice.

Pokud si předobjednáte DOOM: The Dark Ages v prémiové nebo sběratelské edici, budete moci hrát už od 13. května/mája 2025, kdy hra vychází ve verzi pro PC (Steam, Microsoft Store), PlayStation 5 a Xbox Series X|S. Jestliže se spokojíte se základní verzí, musíte si počkat na 15. 5. 2025. Nový DOOM bude od tohoto data k dispozici také v nabídce Game Passu.