Pokud jste milovali staré díly série Commandos, Commandos Origins vás vezme na nostalgickou cestu zpět. Slibuje návrat ke kořenům, kdy taktika a pečlivé plánování byly klíčové, a přitom přináší několik moderních prvků. Ale pojďme se podívat, zda tato kombinace skutečně funguje. Měli jsme možnost si ji zahrát na Gamescomu v Kolíně nad Rýnem.

Hned na začátku vás potěší návrat dobře známých postav. Setkáváme se s kompletní sestavou hrdinů: Zelený Baret, Driver, Sniper, Spy, Marine a Sapper. Pro fanoušky série je to jako setkání se starými přáteli. Každá postava má své jedinečné schopnosti, které musíte umět správně využít, aby mise skončila úspěchem.

Co může trochu zklamat, je fakt, že se nedočkáte žádné nové postavy a absence sovětské agentky Natashy Nikochevské z původních kampaní jistě také zamrzí.

Jedním z největších taháků nových Commandos jsou rozlehlé mapy. Každá mise vás zavede na různá místa, kde si budete muset pečlivě naplánovat každý krok. Čištění map od nepřátel může trvat dlouhé hodiny, což nadchne každého, kdo si libuje v detailním plánování a taktice.

Vývojáři se snažili nabídnout více cest k dokončení misí, takže budete mít pocit svobody při rozhodování, jak postupovat. Rozlehlost map také znamená, že můžete plně využít schopností svých postav, například Zelený Baret nejenže šplhá po skalách, ale může lézt i po kabelech ve vzduchu, zatímco Sapper vám prostříhá cestu skrze žiletkový drát.

Jedním z nejpříjemnějších překvapení je, jak dobře se hra ovládá na gamepadu. Přesnost pohybu postav pomocí analogové páčky je příjemná změna oproti tradičnímu ovládání myší na PC. To dává hře novou dynamiku, kterou byste možná nečekali od klasické série jako je Commandos.

Co ale nemusí potěšit každého, je minimalistické uživatelské rozhraní. Vývojáři se rozhodli pro radikální změnu a opustili staré dobré batohy, které byly ikonickým prvkem série. Místo toho dostáváte čisté, minimalistické UI, které sice může být přehledné, ale ztrácí na komplexnosti a nostalgii, kterou hráči od série očekávají.

Ve hře je také několik různých typů nepřátel, od základních vojáků přes důstojníky, kteří se nenechají jen tak oblafnout, až po techniky, kteří se vás pokusí umlátit klíčem jen co vás uvidí. Potěší i přítomnost úředníků, kteří nekladou odpor a raději prchají při prvním náznaku nebezpečí.

Co vás ale může na jednu stranu mrzet, je absence některých starých mechanik. Například možnost „pupetování“, kdy jste mohli zajatého vojáka ovládat pod hrozbou zastřelení a donutit ho, aby odvedl pozornost dalších nepřátel, zde zcela chybí. A to je škoda, protože to byla jedna z klíčových funkcí, které hráči milovali.

Na druhou stranu však přišlo i několik novinek, které by vás měly zaujmout. Můžete si užít plánování simultánních exekucí, kdy dva členové Commandos eliminují nepřátele ve stejný okamžik. To přidává do hry vítanou dávku koordinace a napětí, podobně jako v Desperados 3 nebo Shadow Gambit.

Dalším příjemným prvkem je možnost zabíjet nepřátele pomocí interakcí s prostředím, jako je třeba pád klády na nic netušícího vojáka. Rozlehlost map vám navíc dává možnost zvolit si různé přístupy k řešení misí, což ocení zejména hráči, kteří rádi experimentují.

Na mise se můžete vydat i s jedním spoluhráčem v režimu dvou hráčů, a to buď online, nebo v lokálním co-opu na rozdělené obrazovce. Takže se můžete se svým parťákem domlouvat a společně plánovat své kroky, ať už jste kdekoli. 

Pro fanoušky původních dílů je Commandos Origins jako návrat do starých kolejí, pohodlný a známý, ale bez překvapení. Pokud jste se těšili na nový směr, kterým by se série mohla vydat, možná budete muset počkat na další pokračování. Ale pokud hledáte starou dobrou taktickou zábavu, určitě najdete, co hledáte.

Commandos Origins má vyjít na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S ještě tento rok. Hra bude také v Game Passu.