První den soudního jednání se společnostmi Microsoft a Activision Blizzard, kterým chce americká Federální obchodní komise (FTC) zablokovat akvizici, přinesl nejednu zajímavost. K nim se nyní řadí informace od viceprezidentky Xboxu.

Sarah Bond u soudu v San Franciscu prozradila, že Microsoft musel ustoupit, aby Call of Duty vycházelo na Xbox. Bobby Kotick, generální ředitel Activisionu Blizzard, od Microsoftu požadoval větší podíl na tržbách. Pokud by Microsoft neustoupil, bylo prý více než zřejmé, že by oblíbená akční střílečka nevyšla na Xbox.

„Čas hrál proti nám,“ řekla při výpovědi u soudu Bond s tím, že měli hráče, které nechtěli zklamat. „Tak jsme nakonec učinili rozhodnutí, které bylo pro firmu nejlepší,“ dodala.

Zástupce FTC v soudní síni vysvětlil, že Microsoft si standardně bere z tržeb 30 % a zbývajících 70 % jde vydavateli/vývojářům, ale Activision Blizzard usiloval, aby získal 80 % z tržeb. Dle všeho má stejné podmínky Activision také u konkurenčního PlayStationu. Sony má však s Call of Duty uzavřenou mnohem větší dohodu. Ta dokonce Xboxu zakazuje zmiňovat Call of Duty mimo své kanály.

„Chtěli jsme ukázat, že Call of Duty Vanguard vyjde na Xbox, bylo nám ale sděleno, že to nemůžeme udělat na YouTube ani na žádném jiném místě, kde by to mohli vidět zákazníci, kteří nejsou našimi vlastními zákazníky,“ pokračovala Bond.

Microsoft mohl Call of Duty s odstupem času zmiňovat na webových stránkách Xboxu, stejně tak na vlastním Xbox účtu na Twitteru. Nemohl ale zmínit slavnou značku na svých prezentacích, protože by to živě na YouTube mohli vidět také lidé, kteří nejsou zákazníky Xboxu. Přitom Microsoft chtěl jen na konci prezentace ukázat loga her, které vyjdou v nadcházejícím roce na Xbox, mezi nimi chtěl Call of Duty, ale nemohl.

Na otázku, zda existují další hry s podobnou marketingovou exkluzivitou, Bond uvedla, že Hogwarts Legacy, které vyšlo na začátku tohoto roku. Jak jsme všichni mohli vidět, akční dobrodružství ze světa Harryho Pottera bylo vidět výhradně na prezentacích PlayStationu a mělo také exkluzivní obsah pro hráče na PS5 v podobě vedlejšího úkolu.

Bond u soudu zmínila desetiletou dohodu se společnostmi Nvidia, Nintendo a Valve, která má dostat Call of Duty do cloudové služby GeForce Now, na konzoli od Nintenda a na Steam. Tedy k dalším hráčům. Microsoft bude rovněž usilovat o větší podpoře Call of Duty a dalších her na chytrých mobilech a tabletech, protože jde o největší trh. Má hodnotu 145 miliard dolarů a Microsoft z něj má pouhých 0,3 %. Se studiem King (autoři mobilních hitů, mj. Candy Crush), které vlastní Activision Blizzard, to chce změnit. Dříve se mluvilo o rozšíření Xbox/Microsoft Store, který by konkuroval Google Play a App Store.

Jak jsme se právě přesvědčili, před oznámením historické akvizice (leden 2022) nebyl vztah Microsoftu s Activisionem Blizzard zrovna ideální. Nicméně od začátku roku 2022 si obě firmy notují a Bobby Kotick podporuje spojení s Xboxem a „rve“ se za něj.

Smlouva Sony vztahující se na marketingovou exkluzivitu Call of Duty (a další výhody) končí příští rok. Nejdříve v lednu 2025 může být Call of Duty v Game Passu, dodala Bond.