Pokud máte rádi auta a hlavně rally, tak jste určitě slyšeli o závodech Dakar. Jenže i když já osobně jsem hrál snad každou rally hru, která za posledních pět let vyšla, závody Dakar mě nikdy netáhly. Teď však studio Saber Porto přichází s docela nadějně vypadající hrou Dakar Desert Rally, kterou jsem si nemohl nechat ujít. Tak se pojďme podívat, zda jde o titul, který byste si měli zahrát, nebo byste se mu naopak měli vyhnout velkým obloukem. Mluvím o tobě Dakar 18.

UNIKÁTNÍ HERNÍ MÓD

Hned na začátek je potřeba říci, že tato hra rozhodně není žádnou simulací. Demoliční model aut je sice překvapivě dobrý, ale skoky z velkých výšek vám neublíží a jízdní model je spíše arkádový. O tom však více později. V titulu najdete několik typů závodních strojů. Můžete jezdit v autech, specializovaných náklaďácích, buginách nebo třeba na motorkách a čtyřkolkách. Co se pak týče typů závodů, najdete zde navigační etapy, kde se musíte řídit podle poznámek vašeho navigátora, a pak klasické závody, kde bok po boku jedete se soupeři.

Užil jsem si oba herní módy. Při navigačních etapách budete muset opravdu zapojit váš mozek a nejen poslouchat vašeho navigátora, který vám poněkud monotonním hlasem neustále předává informace, ale hlavně budete muset sledovat poznámky v pravém dolním rohu. Ty vás informují o tom, jak daleko je další kontrolní bod a jak vypadá krajina kolem něj. Nejde tedy jen o to umět řídit, ale hlavně se umět orientovat. Což mě musím říct opravdu bavilo a podobný zážitek jsem zatím ještě v žádné jiné hře nenašel.

Klasické závody jsou pak přesným opakem. Taky se zde sice musíte umět navigovat, ale většinou stačí následovat auta kolem vás. Skutečnou výzvou je umět se orientovat přes všechen ten prach, který okolní auta odhazují koly, a taky zvládnout vaše auto udržet na trati.

ARKÁDA... ALE ŠPATNÁ

A zde přichází můj největší problém s touto hrou. Jízdní model je... prostě docela špatný. Jinak se to říct nedá. Nejen že není příliš realistický, což bych od podobné hry čekal, ale ani ta arkádovost není zpracována dobře. Asi jediný typ vozidel, se kterými se mi jezdilo dobře, byly náklaďáky. Všechna ostatní jsou neuvěřitelně nepředvídatelná, jako kdyby neměla žádnou váhu. I ten nejmenší hrbol vás totálně rozhodí a kvůli opravdu citlivému ovládání, které jsem si dokonce v nastavení musel silně upravit, budete mít občas problém udržet vaše vozidlo i na rovné trati. Rád bych tento problém přisoudil mému skillu, ale vzhledem k tomu, že opravdu závodní hry hraji často, si myslím, že je namístě říct, že je jízdní model Dakar Desert Rally objektivně špatný.

Také mě mrzí, že typ povrchu nemá znatelný vliv na chování vozidel. Je jedno, jestli jedete po vyjeté cestě, asfaltu nebo dokonce písečných dunách, všechno působí skoro stejně. Čekal bych, že se mi auto v dunách bude bořit do písku a při velkých skocích se mi třeba dokonce poškodí, ale nic takového jsem zde nenašel. A je to škoda, protože přesně v tomto ohledu má Dakar neuvěřitelný potenciál.

Obstojně má naštěstí Dakar Desert Rally zpracovaný alespoň systém postupu hrou. Auta nejsou zbytečně předražená, takže si můžete vyzkoušet všechny kategorie a na mapě se pěkně ukazují závody, které se vám odemykají. Nemáte zde sice možnost jednotlivá vozidla nějak vylepšovat nebo měnit nátěry, ale alespoň vás titul nenutí nadbytečně grindit, abyste mohli hrát s auty, se kterými chcete. Což je za mě ve finále rozhodně plus.

SNÍMKY ZA SEKUNDU... SPÍŠ ZA DVĚ

Co ale při vašem hraní rozhodně nebude moc v plusu, jsou snímky za sekundu. Titul sice podporuje DLSS, ale ani s ním a RTX 3070Ti jsem si nezvládl na ultra detaily ve 4K udržet stabilních 60 snímků. A to Dakar Desert Rally rozhodně nevypadá až tak dobře. Grafika rozhodně neurazí, ale ani nenadchne. Nejvíc mě zarazil kouř z aut, který v klasických závodech uvidíte neustále a bude vás bít do očí svou nízkou kvalitou, která ještě skokově padá, když se kouř od aut vzdálí. I přesto ale titul není vůbec stabilní. Krom nízkých snímků se mi ještě hra chvílemi zasekávala a několikrát dokonce spadla úplně. Prý jsem neměl dost videopaměti. Jestli téhle hře nestačí 8 GB, které moje karta má, tak už jsme na tom opravdu špatně.

POTENCIÁL S PRŮMĚRÝM PROVEDENÍM

Dakar Desert Rally je jednoduše hra s velkým potenciálem. Nabízí něco, co na trhu dnes najdete jen stěží. Navigovat se skrz pouštní prostředí jen pomocí poznámek je jednoduše zábava a upřímně se divím, že na trhu ještě neexistuje hra, která toto zvládá dělat dobře. A bohužel toto prokletí Dakar závodních her nezvládá zlomit ani tento titul. I přes špatnou optimalizaci naštěstí nejde o nic nehratelného, ale zklamal mě hlavně jízdní model, který celou hru táhne těžce ke dnu. Zbytek hry mě poté sice neurazil, ale zároveň ani moc nenadchnul. Včetně online módu, který prakticky nikdo nehraje. Rozhodně nejde o vyloženě špatnou hru, ale tvůrci bohužel nezvládli zpracovat ty nejdůležitější mechaniky správně.