Musím říct, že od vyzkoušení dema Outriders jsem se na finální vydání těšil jako malý kluk. Poslední dny si křížkoval v kalendáři a těšil se, až se vydám prozkoumat, co nám vývojáři ze studia People Can Fly připravili. Ve hře jsem tak od vydání strávil hromadu času a musím říct, že jsem se u hraní skvěle bavil. A i po padesáti hodinách nejsem zdaleka Outriders opustit. Zároveň - a i právě přesto - že jsem se skvěle bavil, mám stále velké dilema. Je tedy Outriders dobrou hrou, nebo ne? No… ano, ale vlastně i ne.

Outriders je čistokrevná looter-shooter hra, stejně jako jako například Borderlands nebo Tom Clancy’s The Division. Vy tak budete muset sbírat hromadu předmětů z padlých nepřátel a dotahovat k dokonalosti vaše vybavení. A že ho nebude vůbec málo. Ovšem Outriders není jen o rychlé akci a střelbě… Tedy vlastně je, ale navíc to říznul s řadou cool schopností, kterými disponuji čtyři třídy, z nichž budete mít na výběr.

Podle vašeho výběru tak nebudete mít jen unikátní schopnosti, ale také to do jisté míry ovlivní celý váš herní styl, a to díky rozdílnému stylu léčení, který má každá třída také jiný. Chcete být spíše na dálku a více využívat objektů ke krytí? Technomancer bude volba pro vás. Pokud ovšem chcete být v centru všeho dění a moci schytat nějakou tu ránu navíc, tak Devastator jakožto tank je jasná volba. Následně je na výběr jednak ještě mezi Pyromancerem, který, jak už jeho jméno napovídá, bude používat ohnivých kouzel Nebo jednak Trickster, tedy rychlý zabiják, jenž zase bude neustále v pohybu a bude zpomalovat čas. Navíc každá třída má ještě svůj vlastní strom dovedností, který má tři cesty, jimiž se můžete vydat. Většinou se každá cesta zaměřuje na výdrž, poškození a schopnosti. Právě v nich a hledání perfektního buildu, jež by odpovídal vašemu stylu hraní, je ta zábava, kterou vám může Outriders nabídnout.

Bohužel s příběhem už je to o něco složitější. Ten není totiž vyloženě špatný, ale rozhodně měl větší potenciál. Děj se točí kolem posledních lidí, kteří museli opustit Zemi a vydat se hledat nový domov. Po desítkách let v kosmu se nakonec rozhodli pro planetu Enoch. Ta ovšem není tak mírumilovná, jak se zdálo a obydlení brání jakási anomálie, která pro lidi představuje největšího nepřítele. Ovšem pár vyvolených anomálie nezabije, ale promění je v tzv. Altery, kterým poskytuje skoro až božské schopnosti a nadpřirozenou odolnost.

Právě vy jste jeden z těch, kteří dokázali anomálii přežít. Ovšem krátce po přistání jste ale na 31 let zmražení. Během vaší nepřítomnosti se lidstvo rozdělí do několik společností, které spolu navzájem válčí o to málo, co lidstvu ještě zbylo. Poslední zbytky lidí se snaží přežít jakýmkoliv způsobem na nepřátelské planetě. 

Je tu ale jedna naděje, jak ještě zachránit to, co z lidí zbylo, a tak se vydáváte přes půlku planety, abyste se o to alespoň pokusili. Myšlenka, kterou se příběh snaží vyprávět o tom, že lidé jednou přijdou vlastní vinou o svět - že stejně jednou ztratí všechno a je to nevyhnutelné - je udělaná na výbornou. Celý rozjezd je napínavý a skvěle vás zasvětí do nového světa. 

Ovšem pak přijde rychlý pád. Příběh má přitom přes třicet hodin a utahaný styl vyprávění, ač spojený s dobrými myšlenkami, které ale vývojáři tak nějak většinou zapomenou dokončit, celé kampani velmi škodí. Ano, je tu hodně zvratů, které určitým způsobem upoutají vaši pozornost, ale i tak se z příběhové části mohlo dostat rozhodně víc.

Až zase posledních pár hodin se vrací do původního tempa, který měla hra na začátku. Postavy nejsou nijak výrazné a vztah s nima taky tak nějak navážete. Ovšem určité kouzlo v sobě nese vaše hlavní postava. Ta totiž díky její téměř nepřemožitelnosti má všechno naprosto u… No, víte kde. Je jí víceméně jedno, co dělá a až téměř znuděný a laxní přístup spojený s řadou vtipných hlášek z ní dělá jakýmsi záhadným způsobem sympaťáka. Celkově se ve hře občas zasmějete, protože ač je humor mnohdy hrozně debilní, do hry to svým jedinečným způsobem zapadá.

Ovšem kampaní hra nekončí. Jeden by mohl říct, že tady ta pravá hra teprve začíná. Po dohrání se vám totiž odemkne endgame obsah, kde se budete muset vydávat na mise a podle času, ve kterém se vám podaří úkol dokončit, dostanete i zaslouženou odměnu. Navíc se postupně mise stávají těžší, a tak se kromě souboje s časem stává z misí i dost těžká výzva. Na tu nemusíte být sami, vlastně i celou kampaň můžete projet až ve třech hráčích. A právě zábava kampaně i celého herního obsahu stojí hlavně na jedné věci. Soubojích. 

Ano, rozhodně nemusí padnout do rukou každému, protože nepřátelé jsou často dost odolní, ale kombinace lehce primitivní střelby, dobře udělaného krycího systému, a hlavně hromady schopností vám dává do rukou ohromnou sílu, kdy se bude často cítit naprosto nepřemožitelní. Hledání té správné kombinace zbraní, schopností a vylepšení do vybavení, dělá Outriders vážně skvěle. Už jen takovou základní věc, jako právě krytí, je udělané oproti podobným hrám, jako je například série Gears, na výbornou. Pohyb z krytu do krytu je krásně plynulý, každá akce jako běh a krčení má své místo na klávesnici nebo gamepadu, takže vždy víte, co vaše postava udělá. Ovšem zároveň není povinnost tuhle část využívat, protože podle skillů a dovedností, co si budete vybírat může být váš gameplay takový, že budete spíše po aréně pobíhat, než se krýt.

Je ale jedno jaký styl hraní nebo build si pro sebe vytvoříte, stačí aby vás bavil. Určitých kombinací, které vám dá hra do ruky, je nespočet. Zpomalování nepřátel v časové bublině, mražení, podpalování nebo je jen zkrátka a jednoduše rozdrtit kameny. Schopností je hromada a když najdete mody, které vám zapadají do vašich schopností nebo hratelnosti vaší třídy, tak to jen dodává tomu wow efektu, který budete během hraní mít. Navíc postupné zvedání obtížnosti, které si vývojáři vypůjčili z Diabla, kdy s vyšší obtížností nepřátel padá i lepší vybavení, vám dovoluje si najít i balac mezi tím, zda hledáte vyšší výzvu, nebo chcete jen bez bez větších obtíží projet příběhem. 

Nutno ale zase podotknout, že souboje se po chvilce můžou pro hodně lidí stát rychle repetitivní, protože vždy se vlastně jedná jen o přesun z arény do arény. Ovšem pokud se rozhodnete, že budete více experimentovat s vašimi schopnostmi a mody ve zbraních nebo brnění, kterých je hromada, tak repetitivnost můžete celkem krásně oddálit. Tyhle kombinace, a hlavně tedy nespočet vylepšení, dělají z hraní tu největší zábavu a jde vidět, kde se vývojáři nejvíce vyřádili. Různé pasivní schopnosti a vylepšení schopností je přesně to, co vás bude u hry držet dlouhé hodiny. Nepřátel je tady sice hodně, ale i tak se začnou obyčejné jednotky rychle opakovat. Jednotlivé lokace se sice snaží postupem času ukázat nové, ale spíše se pak jedná více o reskin, než že by byly nějak speciálně jiné. 

Ovšem lokací se vystřídá poměrně hodně. Ať už první města, co lidi postavili při obydlování planety, nebo neprozkoumané džungle, jedno se hře nedá upřít - různorodé prostředí nevypadá nijak špatně. Zato grafika jako celek už takový zázrak není. Teď to neberte zle, hra nevypadá špatně, ale co se detailů týče, tak tady toho moc nehledejte. Zkrátka neurazí, ale zase ani nenadchne. Co dělá ovšem pravý opak, tak jsou opět schopnosti. Ty vypadají více než dobře a například takové zmrazení nepřítele uprostřed skoku je vážně cool. To samé legendární předměty. Ty sice najdete až téměř ke konci hry, ale svým vzhledem jsou často dosti nápadité a originální.

Bohužel co se technického stavu týče, tak to vývojáři celkem nevychytali. Při hraní je totiž potřeba být neustále online, což mimo jiné zamezuje hru pozastavit a je jedno, jestli hrajete s parťáky, nebo ne. Ovšem právě první týden měla hra obrovské problémy se servery. V důsledku toho jste se do hry nemohli někdy ani přihlásit. Nicméně v době vydání této recenze už se výpadků serveru nemusíte bát. Když ale pomineme zbytek hry, tak ani tady to není žádná sláva. Postupem času zjistíte, že malých chybiček je ve hře více. Většinou to nejsou nijak velké chyby, ale spíše jen grafické glitche nebo špatná optimalizace hlavně na PC. Občas se ale vyskytne i taková chyba, že hra náhodně padá, například když chcete odevzdat úkol. 

Přitom demo, které jsme si mimo jiné také zahráli, tak bylo v pořádku. Jak je tedy sakra možné, že hra mohla vyjít v takovém stavu, v jakém byla první dny? A to ani nemluvím o tom, že jsme se těšili, jak si to v redakci zahrajem společně, ale crossplay, který v demu fungoval výborně, tady nefungoval téměř ještě do teď.

Přiznám se, že psaní recenze na Outriders byl oříšek. Na jednu stranu jsem si hru nehorázně užil díky skvělému soubojovému systému, který drží celou hru nad vodou. Na druhou stranu je to až moc velký průměr. Nedělá vlastně nic svého. Ano, to, co dělá, tak dělá dobře, ale všechno už jsme někde viděli. Příběh, který má obrovský potenciál, je všeljaký. Mnoho dobrých nápadů není dotažených do konce, skoro jako kdybyste čekali na nějaké pokračování, dokončení myšlenky. 

Ovšem právě vývojáři řekli, že se nebude jednat o live-service hru, a to je v tomto případě velká škoda. Možná právě přidávání obsahu by Outriders slušelo. Přece jen je endgame zábavný a překonávání časových výzev po boku přátel je přesně to, co jsme na trhu chtěli. 

Takže Outriders si užijete, opravdu jo. Souboje jsou skvělé, krásně akční a schopnosti jim dodávají krásný balanc. Ale víc od něj nečekejte. Pokud nemáte partu přátel, se kterou byste chtěli po večerech překonávat sami sebe a hledat výzvu, tak na titul i brzo rychle zapomenete. K tomu si přidejte technické chyby při vydání a máte tu průměrný titul, který to vše naštěstí zachraňuje svými souboji. Outriders si od nás tak odnáší 7 z 10. 

Více než na známku si myslím, že tady promluví náš graf hodnocení a je už na každém, jestli je Outriders pro vás. Pokud máte kamarády, kteří do toho půjdou s vámi, o zábavu nebude nouze. Ovšem i sami si hru můžete užít. Je to taková hezká hra do karantény, ale víc bohužel nečekejte, pokud si to tedy vývojáři s live-servicem ještě náhodou nerozmyslí. Tady si myslím, že by to mohlo i fungovat a z Outriders by se mohl stát i to, čím si přál být tehdy Anthem.