Recenze · New Tales from the Borderlands · v úterý 22. 11. 2022 15:19
New Tales from the Borderlands je jako sitcom bez příběhu
Je tomu už dlouhých osm let, co jsme si mohli poprvé zahrát interaktivní příběhovou adventuru z praštěného a groteskního světa Borderlands. Tales from the Borderlands se pod taktovkou expertů z Telltale Games těšil velké oblibě mezi fanoušky jak studia, tak této série. I přes tak trochu nechvalně proslulý cliffhanger to ale vypadalo, že se po novém díle úplně slehla zem. A to až do letošního roku, kdy došlo na oznámení New Tales from the Borderlands. Tentokrát se ale vývojářské otěže chytlo přímo studio zodpovědné za samotnou sérii, Gearbox Software. A ta nejdůležitější otázka je samozřejmě už od začátku jasná: povedlo se? A odpověď po pár hodinách hraní bohužel také…
Nebudu zbytečně chodit kolem horké kaše. New Tales from the Borderlands staví na opravdu silných základech, spoustu z nich můžete znát z prvního dílu, a kterých je docela škoda, protože v případě toho druhého zkrátka podporují jinak ne úplně dostatečný produkt. Tam, kde tahle příběhová interaktivní adventura – opakuji: PŘÍBĚHOVÁ. INTERAKTIVNÍ. ADVENTURA – selhává nejvíce, jsou příběh, interakce a vlastně i to dobrodružství.
Abych to tedy zasadil do kontextu; ve hře budeme sledovat příběh tří pro sérii zcela nových postav. Doktorky Anuradhy Dhar, jejího bratra Octavia a jeho zaměstnavatelky Fran Miskowicz. Každý má svoje ambice, historii a povahu, kterými se od sebe odlišují a zároveň celkem dobře doplňují. Hlavní premisa příběhu se přitom točí kolem invaze planety Promethea společností Tediore. A protože něco takového nemůžeme dopustit, tak se každá z hlavních postav chce problému zbavit tak trochu vlastním způsobem, ale všechno to zkrátka spěje k nakopání zadku ředitelky Tedioru a jejich vyhnání z planety.
Problém je, že k tomu příběh dospívá vážně zvláštním způsobem. V půlce máte pocit, že na tuhle premisu vlastně zapomněli i sami scenáristé a snaží se to v posledních dvou epizodách rychle dohnat; většinu času si zase budete říkat, že nejen, že šlo vymyslet o tolik mnohem zajímavějších zápletek, ale že i s tou, kterou si vybrali, šlo dělat o tolik víc. Protože si s každou přibývající hodinou budete uvědomovat, že o ten Tediore a tu invazi tu vlastně ve finále vůbec nejde. Není to ani lepidlo, jak mám v lásce říkat, ale levná lepenka, která dohromady spojuje nikoliv příběhové momenty, nýbrž pouhé scénky připomínající tradiční sitcom, které slouží primárně k pobavení a vlastně nic víc.
Tohle je nejvíce zjevné v druhé a třetí epizodě hry – z celkových pěti mimochodem – kdy se zkrátka s každou postavou dostáváte do prapodivných situací, které vlastně mají s tím hlavním příběhem pramálo společného. Protože jak do boje proti invazi pasuje účast v televizní show a návštěva márnice s cílem získat mrtvé tělo, to vážně nevím.
To, že poněkud tradičně mají vaše rozhodnutí na dopad příběhu jenom minimální vliv, a to nejdůležitější je vlastně až jedno binární na úplném konci, na to už jsem si tak nějak zvykl. Jinak budete ale většinu času sledovat převážně cut-scény s minimem nějakého skutečného hraní, a to už občas působí trochu otravně. Průzkumu je opravdu pramálo a některé věci nebo mechaniky využijete až zbytečně málo.
Ale ne všechno je v rámci příběhu pouze negativní. I přesto, že jde o něco jako sitcom, většina vtipů je na dobré úrovni a stejnou měrou jsou i svérázné. Bohužel je ale i jejich kvalita na určitém sestupu s každou další epizodou, hlavně protože je vidět, že po čase scenáristé zajeli do určitých kolejí a postavy se začínají chovat konkrétním a předvídatelným způsobem. Doktora Anu má neustále panické záchvaty, Octavio je zkrátka dement se srdíčkem na správným místě a Fran… Ta je jednoduše řečeno neustále nadržená. A do detailů pro dobro nás všech zacházet nebudu.
A všeho tohohle je rozhodně škoda, protože kdyby příběh stavěl na zajímavější zápletce a celkově se ji více věnoval, neměl bych nejmenší pochyby, že by šlo o trefu do černého. Protože ve všech dalších ohledech se jedná o velmi dobře odvedenou práci.
Graficky se hra stále drží ikonického stylu Borderlands, ale má překvapivě spoustu detailů, pěkné modely i nasvícení. Dabing je prvotřídní, animace jsou skvělé a vzácné momenty s licencovanou hudbou sice nejsou tak kulervoucí, jako u prvního dílu, ale stále dokážou dobře povzbudit. Jak jsem říkal na začátku, New Tales from the Borderlands staví na opravdu silných základech, které víceméně vylepšují vše, co známe už z prvního dílu a po stránce prezentace se nemá za co stydět. Nicméně selhává ve svém příběhu, který je sice vtipný, ale vlastně o ničem, a to zkrátka celý zážitek sráží na kolena.
Verdikt
New Tales from the Borderlands by mohlo jednoduše být trefou do černého, kdyby tu byl zajímavější příběh. Nebo se mu hra alespoň věnovala více než sotva dvě z pěti epizod. A je to vážně škoda, protože takhle je to vlastně jen jako celkem vtipný sitcom, ale bez příběhu a s jinak docela silným základem, který zkrátka vyústil v dost nepamětihodný zážitek, i když měl nakročeno fakt dobře.
- Většinu času dobrý humor
- Skvěle zvládnutý audiovizuál
- Extrémně plytký příběh v podstatě o ničem
- Minimum interakcí a vlastně i hratelnosti
- Volby mají tradičně skoro nulovou váhu