Hry na mobilní telefony nabyly v posledních letech neskutečné popularity, a tak se dnes občas stává, že se počítačová hra nepřevádí na mobily, ale je tomu přesně naopak. Dnes se na jednu takovou podíváme. Little Orpheus vznikl jako telefonní hra, která nyní zamířila i k nám na počítače. Její zajímavá struktura a fakt, že je hratelnost přizpůsobena malým zařízením, to však tvůrcům rozhodně neudělaly jednoduché. A to se bohužel odráží i ve finálním produktu.

ZAJÍMAVÉ PODÁNÍ PŘÍBĚHU

Little Orpheus je klasická 2,5D skákačka podobná Limbu nebo Inside. Jen je o hodně barevnější. V roli ruského průzkumníka se vydáte na cestu do středu země v ukradeném vládním stroji. Celý příběh je přitom vyprávěn retrospektivně, kdy je hlavní postava vyslýchána a vypráví, co se na její cestě vlastně stalo. Jde o zajímavý nápad, protože během hraní tento výslech posloucháte a vaše postava tak zároveň slouží jako vypravěč, který neustále popisuje, co se na obrazovce děje.

Nejde nicméně o nic inovativního. Vypravěč nereaguje dynamicky na vaše akce (například když posunete krabici), ale začne mluvit pouze když dojdete do části, kde se v podstatě nachází neviditelný spouštěč, který zapne další části dialogu. Když se tak občas zaseknete, vypravěč bude jen čekat a čekat.

Příběh si navíc zachovává strukturu původní mobilní hry, která byla rozdělena na přibližně dvacetiminutové kapitoly, přičemž na konci každé se nachází upoutávka na tu další. Jde o docela divný formát, který mně osobně nevyhovoval a přišlo mi, že narušuje plynulost příběhu. Možná se vám ale naopak tato struktura bude líbit a bude vás bavit. Na telefonu by rozhodně fungovala skvěle, zde jsem však trochu v rozpacích.

NÁVOD JAK UNUDIT HRÁČE K SMRTI

Příběh je tedy sice trochu divně strukturovaný, nicméně i tak je zajímavý a kreativně zpracovaný, o hratelnosti se to však rozhodně říci nedá. Toto je opravdu jedna z nejnudnějších skákaček, které jsem měl kdy možnost hrát. Řekl bych, že i některé hry z Abíčka, které jsem hrával jako malý, byly větší výzvou. A nemyslím jen po stránce náročnosti skákacích sekcí, ale i z pohledu přemýšlení nad tím, co člověk musí dělat dál. Asi nejnáročnějšími úkoly v této hře jsou posouvání nějaké věci nebo zmáčknutí tlačítka. A to je asi tak vše. 90 % času pouze poběžíte doprava a budete se kochat krásnými prostředími. To nemusí být nutně špatně. Jen to není něco, co chci dělat tři až čtyři hodiny. Což je přibližná herní doba tohoto titulu a pocitově vám bude každá minuta utíkat mnohem pomaleji.

Narazíte zde i na plížící sekce nebo části, ve kterých musíte před něčím utíkat. Nicméně opět nejsou vůbec kreativní a nenabízí žádnou výzvu. To dokazuje i fakt, že vám během hry bude stačit páčka na pohyb vaší postavy a tři tlačítka - jedno na skok, druhé na skluz a třetí na interakci s předměty. Upřímně si nemyslím, že toto mohla být velká zábava ani na telefonu, ze kterého je hra převedena. Opravdu jde o nudnou, neustále se opakující hratelnost, která nenabízí absolutně nic originálního nebo zajímavého.

GRAFIKA PŘICHÁZÍ NA ZÁCHRANU

Celou hru tedy pohromadě tak nějak drží jen docela zajímavý příběh a především krásná a kreativní prostředí. Tvůrci si dali na rozdíl od hratelnosti na podzemním světě opravdu záležet. Tento lineární zážitek vás provede hustou džunglí, podvodní říší, zasněženou krajinou nebo dokonce prastarým městem. Vše je navrženo opravdu pěkně a silná stylizace spolu hře dodává skoro až pohádkový pocit. Jestli se něco vývojářům opravdu povedlo, tak to je právě prostředí.

To nás však přivádí k aspektům, které jdou s grafikou ruku v ruce. A těmi jsou zvukové efekty a hudba. Přičemž právě efekty mě trochu zklamaly. Krom skřeků nějakých tvorů, hluku vaší chůze a panického skřeku, který vaše postava vydá pokaždé, když se zhoupne na liáně, je toho zde jen málo. Některé zvukové efekty jsou navíc špatně načasované, například právě křik hlavního protagonisty. Občas se mi stalo, že jsem se zhoupnul, dopadl na zem a až potom začala postava vystrašeně křičet. Nejde však o nic zásadního, více mě mrzí, že zde nejsou zajímavější zvuky prostředí kolem vás.

Zakrýt to má tím pádem hlavně hudba, která je naštěstí naopak skvělá. Perfektně se přizpůsobuje aktuální situaci a dostane vás do té správné nálady, když budete objevovat různá zákoutí tohoto podzemního světa. Takže jako celek není zvukové zpracování na takto malou hru špatné, ale mohlo by být lepší.

NA ŠPATNÝCH ZÁKLADECH SE NEDÁ STAVĚT

Little Orpheus tedy nabízí hodně dobrých věcí, ať už je to zábavný a originálně vyprávěný příběh nebo krásná a kreativní prostředí. Bohužel jsou tyto věci jen stěží relevantní, když je samotná hratelnost neskutečně nudná. Rád bych hru doporučil, ale osobně jsem se musel nutit ke každé minutě, kterou jsem v tomto titulu strávil. Nemůžu tedy udělat jinak, než doporučit titul na 4 body z 10. Little Orpheus padá na svých naprostých základech, které jsou primitivně zpracované a na počítači jednoduše nefungují. Tuto hru bych vám doporučil jen v případě, že byste chtěli opravdu bez přemýšlení běhat a jen si prohlížet krásný svět, který studio The Chinese Room vytvořilo. Možná by mohlo jít o hru, kterou by si užily děti.