Stále vyčkáváte pokračování milované hmyzí 2D metroidvanie? Tak to pro vás mám skvělé zprávy! Sice bohužel netuším, kdy a jestli někdy Silksong doopravdy vyjde, ale zato jsem právě prošla titulem, který naprosto ukojí vaše chuťové buňky a zkrátí tak vaše čekání! V hlavní roli jsou namísto hmyzáků chundelaté kočičky, ale na zadek dostanete při úchvatných bossfightech úplně stejně, ne-li víc. Vadit vám to ovšem nebude, protože díky bojovému systému inspirovanému Sekirem a silně založenému na vykrývání útoků nepřátel, je tahle hra nejen sakra těžká, ale i sakra zábavná!

TAOPUNK JE TA NEJHEZČÍ DYSTOPIE, CO JSME KDY VIDĚLI

Nine Sols je akční souls-like metroidvanie s nádherným 2D ručně kresleným vizuálem ve stylu Taopunku. Taopunk je úplně jednoduše spojení taoismu, čínské filozofie o harmonii vesmíru, a kyberpunku, temného futuristického podžánru science fiction. Tohle spojení se na první dobrou může zdát zvláštní, ale Taiwanským indie vývojářům Red Candle Games se povedlo ho provést naprosto dokonale. Spojení asijské kultury a futuristických technologií vypadá nádherně a vizuálně tak nemáme hře absolutně co vytknout. V tomhle světě a jeho různých zákoutích se absolutně ztratíte, jelikož kamkoliv přijdete, tam je co obdivovat. Soundtrack se nese v podobném stylu a kombinuje nabouchanou futuristickou elektroniku při bossfightech s relaxačními orientálními ambienty během procházení rozlehlých úrovní.

Po audiovizuální stránce tak Nine Sols absolutně nemá chybu. A i kdyby mělo, občasné manga pasáže během cutscén a před bossfighty ji hned vyváží. Mapa je rozdělená na devět hlavních lokací, z nichž každá vypadá naprosto odlišně a nabídne jiné parkourové pasáže a hádanky. Jak tomu v metroidvániích bývá, postupem hrou budete získávat nové schopnosti, díky nimž zvládnete překonat překážky, které vás dříve brzdily, a nakonec si pomocí zkratek propojíte úplně celou mapu. Prolézt každý kout Nového Kunlunu samozřejmě není povinností k dokončení hry, ale jednotlivé hádanky a skákací pasáže jsou tak zábavné, že se vám do toho stejně bude chtít. Nemluvě o tom, že zkoumání zákoutí tohoto světa slouží nejen jako velmi příjemná přestávka od intenzivních bossfightů, ale i jako způsob, jak posílit svou postavu anebo ovlivnit příběh. V nespočtu tajných chodeb najdete předměty, které lze využít k prohloubení vztahu se svými následovníky, a ve skrytých truhlách máte šanci najít například nefritové talismany, které specializují atributy vaší postavy úplně stejným způsobem jako fungují amulety v Hollow Knightovi. Jeden například zvětší radius sbírání penízků a druhý zvýší počet zkušeností, které za zabití nepřátel získáte.

JEDNODUCHÝ ALE PŘESTO PROPRACOVANÝ SOUBOJOVÝ SYSTÉM

Tyhle nefrity jsou jeden z mnoha způsobů, jak Nine Sols obzvláštňuje svůj ve své podstatě velmi jednoduchý soubojový systém. K dispozici vám jsou tři základní typy útoků: standardní combo tří úderů, kdy poslední rána dává bonusové zranění, luk se šípy pro možnost boje na dálku nebo s více nepřáteli najednou, a nakonec i bojový dash, při kterém na nepřítele umístíte silný výbušný talisman. Abyste mohli tyto výbušné talismany používat, potřebujete mít nashromážděnou chi energii, přičemž tu sbíráte úspěšným vykrýváním útoků. To tvoří krásnou potřebu rovnováhy mezi útoky a krytím, jelikož čím víc se kryjete, tím více poškození jste schopni zasadit.

Souboje ani prostředí sice nejsou v souladu s rytmem hudby, ale přesto se dá říct, že bojový systém Nine Sols je rytmicky založený. Abyste byli schopni jakéholiv nepřítele porazit, musíte se nejprve naučit jeho moveset, což vám ze začátku může chvíli zabrat, ale jakmile se do toho dostanete, souboje se stanou vyloženě návykové a vy se budete cítit jak největší frajeři. U bossfightů je ale tento přístup vyžadující perfekci velmi frustrující, jelikož jedno větší odchýlení z předem vymyšlené choreografie vás může lehce stát život. Nebudu vám lhát, hned u prvního souboje s generálem Yingzhao jsem se zasekla asi na hodinu, ale ten pocit vítězství za tu pernou snahu naprosto stál. Každý boss nabídne úplně jiný zážitek jak po herní, tak audiovizuální stránce, a z jednotlivých designů přímo srší kreativita. Bez pocitu viny můžeme říct, že kdyby měl být jen jeden důvod, proč si Nine Sols zahrát, budou to právě skvělé bossfighty. Žádný hráč se z nich nemůže vykecat, jelikož hra dokonce obsahuje i jednodušší obtížnost, takže i kdyby tak brutální výzva nebyla to pravé pro vás, příběhový režim zamezí vašemu trápení.

PŘÍBĚH JE SKVĚLÝ, ALE 500 LET HISTORIE JE TROCHU MOC

Jediná věc, kterou jsme si zatím nevysvětlili, je to, kdo jsme a co tu vlastně děláme. Hlavní hrdina příběhu je vysoce inteligentní humanoidní kocour Yi, který je na začátku hry zrazen a ponechán napospas smrti. Štěstí mu ovšem přeje a doslova o chlup vyvázne se svým životem. Musí tedy následujících 500 let strávit pomalou regenerací, ale po uplynutí této čekací doby je připraven se pomstít všem devíti solům, dalším vládcům Nového Kunlunu. Důvod, proč o příběhu mluvím v podstatě na konci recenze, je jednoduchý. Jedná se totiž o nejvíc bolavé místo celé hry. Nejde o to, že by děj byl špatný, to rozhodně ne, ale jelikož hrajete za postavu s doslova více než 500 let historie, v rozhovorech s dalšími postavami je velmi jednoduché se ztratit. Momenty z historie a předchozí vztahy jsou zmiňovány levá pravá a samozřejmě z pohledu hlavního hrdiny, který si celou svou minulost pamatuje. My hráči ji ovšem v daných rozhovorech objevujeme poprvé, a tak je jednoduché si připadat přehlcen informacemi anebo úplně neporozumět situaci. Svět Nine Sols je ale nádherně promyšlený a četné zápisky poschovávané různě po mapách vás zasvětí do všech jeho tajů.

Jediná další drobná chybička, která nás na Nine Sols zamrzela, byl fakt, že v rámci postupu příběhem vám hra ani trošku nepodá pomocnou ruku. Postavy, jako je umělá inteligence Ruyi, vám jednou zmíní, kterým směrem byste se měli vydat dál, ale pak už vám v životě nikdy nic nepoví. Je tak velmi jednoduché třeba přehlédnout jedny jediné dveře vedoucí do další lokace a připadat si tak absolutně ztraceně bez nejmenšího nápadu, co máte sakra dělat teď. Rozhodně teď nemluvím z vlastní zkušenosti. A přitom by jen stačilo přidat Ruyimu pár vět, které budou sloužit jako nápovědy, kam se hráč může jít podívat.

Jak to tedy vše shrnout? Nine Sols je bezpochyby špičkově provedená metroidvania se skvělým soubojovým systémem. Audiovizuální stránka kombinující přírodní krásy orientu a dystopické futuristické technologie nemá chybu. Designy nepřátel a hlavně bossfightů se vám vryjí do paměti a sečteno a podtrženo těch přibližně 25 hodin, co ve hře strávíte, budou místy sice nervy rvoucí výzva, ale po zbytek času fakt solidní jízda.