Když se minulý rok objevil nový debutový licencovaný titul F1 Manager 2022, který nabídl alternativu k dnes již klasickému závodnímu titulu od Codies, převládalo ve mně nadšení, že si virtuální závody budu moci užít podle svého ještě z trochu jiného pohledu. Konkrétně v roli šéfa týmu, který má na starosti vývoj továrny, hlídání rozpočtu, hledání sponzorů, dohled nad vývojem monopostu a hlavně režii strategie během závodních víkendů.

Debutový titul F1 Manager 2022 rozhodně nebyl špatný, ovšem fanoušky zklamal hned z několika důvodů. Celým zážitkem vás doprovázela spíše iluze než důležitost vašich rozhodnutí. Nefungující rozdíl mezi pneumatikami, jezdci, co za každého počasí jezdili jako po kolejnici, hloupá umělá inteligence a mnoho dalších chyb tento titul dostaly do kategorie her, ke kterým se dlouhodobě nebudete vracet. Ostatně sami vývojáři tomu nasadili korunu, když pouhé 2 měsíce od vydání vydali poslední velký update, který ovlivňoval hratelnost.

Studio Frontier Developments udělalo toto rozhodnutí, protože se muselo přesunout na vývoj F1 Manageru 2023.

F1 Manager 2023 vám stejně jako minulý rok nabízí něco, co nikde jinde nenajdete - oficiálně licencovaný taktický zážitek. Hra vám dá příležitost proniknout do méně okouzlující, ale stejně fascinující části sportu, jejíž význam je fanouškům Formule 1 velmi dobře znám. Základním herním režimem hry je stále kariéra. V té převezmete kontrolu nad jedním z deseti existujících týmů Formule 1, provedete ho šampionátem a pokusíte se buď udržet si pozici lídra, nebo třeba vrátit Williamsu jeho zašlou slávu a bojovat o vítězství. Právě zde budete rozhodně trávit většinu času, ať už si budete chtít vybrat svůj oblíbený tým, nebo se rozhodnete přijmout výzvu přivést na vrchol tým typu Haas nebo Alfa Romeo.

F1 Manager 2023 je do značné míry minulý ročník jako přes kopírák. Největší a nejviditelnější změnou je způsob, jakým auta v závodním 3D enginu skutečně jezdí, i když bohužel ne k lepšímu. Umělá inteligence obdržela nové vícenásobné linie, které může využívat. Nesledujete tedy jen hada aut, ve kterém se neustále střídají pozice za pomoci DRS jako v minulém díle, ale sledujete těsné projíždění zatáček kolo na kolo, což by bylo úžasné v reálném životě, ale tady je to nereálné a vlastně frustrující, protože to znamená, že se předjíždění málokdy podaří. Auta si jen plynule vyměňují místa a projíždějí i ty nejtěsnější zatáčky bok po boku.

K udržení v popředí můžete využít stejný systém podpory jako v minulém díle - pneumatiky, palivo a baterie tak mohou diktovat tempo a díky tomu lze buď stahovat jezdce před vámi, nebo ujet tomu, koho jste aktuálně předjeli. Systém šetření pneumatik a paliva má smysl maximálně za safety carem, protože jinak to pořád nereflektuje skutečnost ve sportu, který je tak proslulý degresí pneumatik a termínem „lift and coast“. Což znamená, že jezdec ubere plyn a vjede do brzdné zóny, čímž spotřebuje méně paliva, i když samozřejmě zpomalí své tempo. Zde rovnováha stále nefunguje.

Hra však velmi dobře odměňuje trpělivost a přípravu v ostatních oblastech. Můžete simulovat tréninky a kvalifikace, ale tím byste pravděpodobně přišli o tu nejzábavnější část zážitku, ve které máte opravdu pocit, že něco ovlivňujete. Posílat jezdce na trať pro zpětnou vazbu, upravovat posuvníky nastavení, aby auto bylo perfektně nastavené, a poté slyšet pochvalu od skutečných jezdců, kteří vám z vysílačky říkají, že je to skvěle vyvážené, je přesně ten moment, který vás nakopne a udrží u hry ještě chvilku.

Ostatně správné vyvážení auta dopomáhá sebevědomí jezdce, které má svůj význam. Pokud budete pracovat na problémech svých jezdců a nebudete jen žádat hru, aby za vás simulovala tréninky, budou podávat lepší výkony po celý víkend. To samé platí pro mechaniky v boxech. Jejich dobrým řízením, správně nařízeným odpočinkem a tréninkem nejenže snížíte čas v boxech, ale také omezíte chyby, kvůli kterým vám může podium proklouznout mezi prsty. 

Grafické zpracování se dočkalo také jen minimálních změn. Zobrazení na obrazovce, menu, animace v boxech, vše vypadá dost podobně. Pohyb vozů se nezměnil, pořád působí jako dost tuhý jízdní styl, ačkoliv na poměry žánru managerů je to pořád krásná podívaná. K tomu se však přidává stále ještě neuspokojivé poškození při nárazu. Jsou tu sice efekty rozmetání trosek, ale stále jde jen o ulomení předního křídla a kola, jež se nikdy neodlepí, ať už je náraz jakkoliv silný. Pozitivní změnou je pak nová kamera, díky které se dostanete do hledí pilota, což v rychlosti závodu vypadá opravdu skvěle.

Pokud se stále ptáte, jestli tedy F1 Manager 2023 přináší něco nového, tak naštěstí ano. Najdete tu ještě druhý režim s názvem Race Replay. Díky němu si můžete vyzkoušet manažerské schopnosti v přednastavených scénářích z reálné sezóny F1. Buď se můžete pustit do konkrétního víkendu Grand Prix a pokusit se dosáhnout lepších výsledků než ve skutečném závodě, nebo vyzkoušet Race Moments, kdy se do skutečného závodu vrhnete v klíčovém okamžiku, abyste přepsali historii. 

Rozhodně tento režim hru okoření a dodá vám trochu jiný herní zážitek, ve kterém nemusíte trávit dlouhé desítky hodin. Některé výzvy se ovšem zdají být až nereálné, ale třeba se vám povede Alonsa v Monaku dostat na vrchní stupínek. Pokud jste fanoušci Verstapena, zde ho začnete nenávidět už i vy.

F1 Manager 2023 se zdá být v určitých ohledech těžší a poskytuje vám větší výzvu než loni. Novinek přináší dostatek, ačkoliv je těžké je všechny ocenit, když mi hlásek v hlavě šeptá, že spousty těch novinek jsou vlastně opravené chyby z loňského titulu. A zde se musím pozastavit. Každoroční herní série jsou v herním průmyslu už odnepaměti. Postupem času se obliba ročních verzí zvyšovala a množství ročních franšíz nyní rok co rok vede v žebříčcích nejprodávanějších her. Ale zatímco některé každoroční videohry nabízejí aktualizace a nové zážitky, jiné trpí nedostatkem inovací a špatným vývojem. V těchto případech by hrám prospělo, kdyby si daly rok nebo dva pauzu. Tím by se zabránilo tomu, aby série vyčpěla, a vývojáři by navíc měli více času na zdokonalení hratelnosti a příchod inovací, které by byly na první pohled nejen patrné, ale hlavně hráči žádané.

Je tu ovšem druhá strana mince, kdy vývojáři toto rozhodnutí zkrátka nemůžou udělat, ať už jde o nátlak investorů, nebo o licenční smlouvy. Zkrátka je to byznys. Herní průmysl je nejvýdělečnějším sektorem v oblasti zábavy a vlastně jediná možnost, jak to můžeme celé ovlivnit, je, že určité tituly přestaneme kupovat a dáme jasně těm nahoře vědět, co chceme.

Zasloužil by si F1 Manager 2023 takový přístup? Těžko říct. Hra je zábavná a přináší to, co jinde nedostanete. Fanouškům série nabízí a vlastně po nich i vyžaduje ohromné množství volného času. Pokud jste minulý ročník vynechali a jste fanoušci tohoto motorsportu, užijete si zde spousty hodin. V opačném případě bych doporučil počkat na příští ročník, protože herní zážitek je dost podobný tomu z loňského roku.