Formule 1 se minulý rok dočkala nových technických směrnic, piloti si museli zvykat na nové auta a stejně tak inženýři se dočkali výsledků tvrdé přípravy na nové směrnice. Na začátku sezóny jsme tak mohli konečně vidět zase dominantní Ferrari, a naopak propad u Mercedesu. Jak ale sezóna nakonec ukázala, jeden z nejdůležitějších faktorů na vítězství, nebo třeba nečekaný pole position, byla strategie. U té si mohli fanoušci Ferrari trhat vlasy, stejně tak třeba u strategie pneumatik u Mercedesu v Zandvoortu za safety carem, nebo naopak s údivem sledovat až na výjimky bezchybný strategický plán u Redbullu i zázračný pole position u Hassu. Takže pokud byste měli stejný přirozený sklon myslet si, že by jste zvládli strategii lépe. Tak díky studiu Frontier Developments máte šanci zjistit, jak přesně si vaše manažerské schopnosti stojí v porovnání se zbytkem startovního pole. Minulý rok totiž spatřil světlo světa nový debutový licencovaný titul F1 Manager 2022, který zprostředkovává nejen závodní víkendy, ale i vše, co tomu předchází a co je mezi tím.

NA ZÁVODNÍ SEDAČKU ZAPOMĚNTE, ZDE JSTE NA BOXOVÉ ZÍDCE

V této hře si tedy nebudete hrát na pilota, jednu takovou sérii už tu máme, ale zde jde opravdu o tu druhou stranu mince. V tomto titulu se z vás stane šéf stáje/týmu a máte na starosti… no vlastně úplně vše. Od podepisování smluv s jezdci, kteří usednou do vašeho vozu, až po návrh a výrobu součástek tohoto vozu. Piloti se v závodu vrhají do akce na váš povel, průtok peněz taky ovlivníte podle slibů sponzorům, které jim před každým závodním víkendem dáte. A aby bylo jasno, že to je vaše stáj a piloti jsou u vás jen cvičené opičky, které to mají odkroužit, podílíte se i na mechanickém nastavení každého vozu. Vizionář, megaloman, nebo jen egoista?  Volba je vážně na vás.

Rozhodně se jedná o pěknou kadenci toho, co vše musíte zvládat ohlídat, naplánovat a zkrátka mít pod kontrolou. Abyste se v tom všem ale necítili jak Alenka v říši divů, celé menu a tabulky jsou velice přehledné a veškeré ovládání je hned od začátku silně intuitivní. Reálně si vystačíte jen s myší. A čím v úřadování začít?  Tak nejdříve si v klidu pročtete emaily, kde vám třeba radí, na co by bylo dobré se zaměřit. Například vylepšit přední křídlo. Kouknete se tedy jaké návrhy designu křídel by byly vhodné a co by vám přinesly. Poté zkontrolovat stav finančního účtu a hospodaření a říct si, že čas na vylepšení továrny je lepší než kdy jindy. Když vyčerpáte volné pracovníky a všichni mají rozdané úkoly co dělat následující dny, nezbývá nic jiného, než jít závodit a ověřit si, že vaše učiněná vylepšení z aerodynamického tunelu a rozhodnutí přinesou kýžené ovoce. Protože teprve závodní trať ukáže, zda nová podlaha, zadní křídlo nebo bočnice vám přinese pokrok a náskok před ostatními.

NAPRAVTE KŘIVDY ZE SKUTEČNÉHO SVĚTA

Jako fanoušek Ferrari jsem trpěl, a tak jsem zavelel dřív, než to udělalo samo Ferrari a nechal jsem starého šéfa Binotta vyvézt ven, aby na scénu přišla nová vycházející hvězda mezi šéfy, David Kraucher, který rozhodně udělá mnohem lepší rozhodnutí a tomuto cirkusu dá nový směr a řád. 

Jako první důležité věci v této roli jsem se ujal podepsání nového pilota. Promiň Sainzi, jsi fajn, ale tvoje místo má mít Mick Schumacher. A tak se i stalo, vzal jsem si pod křídla tohoto odepisovaného pilota a chtěl jsem víc, chtěl jsem i Sebastiana Vettela, ovšem rozvázání smlouvy s Carlosem mě stálo 17 milionů a nebýt to Ferrari, nikdy bych si to nemohl dovolit, protože by mi nezůstaly žádné finance na vývoj. Podobných egoistických a luxusních rozhodnutí si mohou dovolit pouze tři nejlepší týmy. Dále ve středním poli jsou rozpočty příliš napjaté na to, aby se zbytečně vyhazovaly peníze za egoistická rozhodování nebo expresní vývoj součástek. A pokud byste takové rozhodnutí volili i v této kategorii, tak je pravděpodobné, že díly nebudou tak kvalitní a nepřinesou takový výkon, protože byly vymyšleny a vyrobeny v méně kvalitních zařízeních. Vše tomu dávají korunu i sponzoři, od kterých dostanete daleko menší finanční obnos, protože se pohybujete mimo záběr kamer, někde mezi 10. až 20. místem. F1 Manager 2022 nenabízí volbu obtížnosti, zjednodušeně řečeno, tu si volíte podle volby týmu, kterému budete šéfovat. Pokud chcete dvě až tři sezóny věnovat restrukturalizaci týmu a pak se modlit, že vaše změny přinesou kýžené stupně vítězů, zvolte si Williams nebo Hass.

Otázkou je, jestli vám dokáže hra přinést uspokojení z nápravy domnělé křivdy ze skutečnosti. Třeba pro mě to bylo, že Mick Schumacher není schopen soupeřit a mít dobré závodní tempo. Nebo třeba to, že zvláštní organizační neschopnost stojí tým víkend co víkend jedno až dvě místa. Této iluze lze dosáhnout pouze pokud simulace působí dostatečně přesvědčivě. A to je něco, co F1 Manager zvládá opravdu dobře díky kombinaci dobře zvolené obtížnosti a chytrých prezentačních prvků, jako jsou skutečné hlasové záznamy z týmových vysílaček.

MANAŽER, KTERÝ VÁS VTÁHNE DO DĚJE

Ono i samotné grafické zpracování je na manažer až překvapivě krásné. Tréninky, kvalifikaci ale i závody můžete sledovat, jako byste se koukali u televize. Na volbu máte několik kamerových úhlů, které dotváří celkovou simulaci a není to jako třeba u fotbalového manažeru, kde sledujete jen puntíky na obdélníku. Zde vás závody doopravdy pohltí. K tomu dopomáhájí i hlášky reálných komentátorů F1 Davida Crofta a Karuna Chandhoka. Samozřejmě po několika velkých cenách zjistíte, že komentují víceméně pořád stejně a slovní zásoba se u nich rychle vyčerpala. Celkový dojem ze závodů to ale vůbec nekazí.

A když jsme u těch závodů. Já jsem využil síly Ferrari a neudělal strategické chyby jako oni ve skutečnosti, a pokud jsem už udělal nějakou chybu, kterou bych nezkousnul, jako například to, že jsem zaspal pitstop, mé ego mě zastavilo a celý závod jsem si zrestartoval. Nevadí mi prohrát, ale musím dojet minimálně na bodech. To je pořád výhoda virtuálních závodů. Chybu můžete napravit a tvářit se, že jste bezchybní. Jen vás to tedy stojí čas na víc. 

A toho času není zrovna málo, protože dohlížení na závod není pasivní zážitek. Je tu spousta mikromanagementu, do kterého se nejen můžete, ale spíše musíte zapojit, pokud chcete vyhrát. Tempo jezdců, úroveň spalování paliva, nasazení ERS a strategie v boxech. Tohle vše musíte sledovat u obou dvou aut samostatně. A přesto, že sám jsem si v určitých pasážích závodu urychloval čas, v průměru jeden závod trval něco málo přes hodinu. A k tomu nepočítám tréninky, během kterých nastavujete auto a poté kvalifikaci. Celkově mi tak jeden závodní víkend zabral něco okolo tří hodin.

Když se ale vrátím k ovládacím prvkům závodu, tak pomocí nich můžete své jezdce přimět k předjíždění, zpomalení, šetření pneumatik, šetření paliva, nebo naopak k vyššímu výkonu a strategickému útoku na undercut nebo overcut.

PŘESTO JSOU VĚCI KDE MANAŽER CHYBUJE

Do toho všeho průběh závodu ovlivňují nečekané události jako poruchy, nehody a počasí. A bohužel zde nejvíc splaskává ona krásná iluze. V nepředvídatelnějších dimenzích tohoto sportu se F1 Manager 2022 ukazuje spíše jako nezkušený nováček. Havárie, safety car a náhlé lijáky by měly být nejpozoruhodnějšími a nejzásadnějšími momenty, šancemi na rozhodující volání po strategii, které převáží nad přímým výkonem. 

Jak jsem ale už zmínil, bohužel. Právě zde končí onen pocit krásné simulace a stává se z toho prostá iluze. Havárie vozů jsou zobrazeny tak, že formule prostě zastaví nebo narazí do bariéry, ale formuli kromě toho, že ulítnou nějaké dva kousky něčeho, asi pro zobrazení, že to byla fakt šlupka, se vizuálně nic nestalo. A přesto, že na trati může být moře vody, všechna auta jezdí pořád jak po kolejnici. Jen pomaleji. Stejné je to i v případě safety caru nebo virtual safety caru. Pokud si sami neřeknete, že teď je vhodná doba na zastávku v boxech „zadarmo“, protože čas ztracený v boxech kvůli zpomalení závodního pole je nulový, nebo v případě virtual safety caru o polovinu kratší, tak nikdo kromě vás toho nevyužije. Takže nával adrenalinu, že závod se ještě hezky strategicky zamíchá a bude napětí až do konce, se hodně rychle zase vytratí. 

A bohužel ani ona umělá inteligence realističnosti moc nepomáhá. Příklad je třeba samotná kvalifikace, jste v rychlém kole, aby jste zajeli co nejlepší čas na trati ovšem potkáte pilota který jede teprve výjezdové kolo, v realitě takový pilot opouští závodní stopu, zde neuhne. Modré vlajky? V této hře bych řekl asi pro piloty sprosté slovo, protože i když jsou o kolo pomalejší, z ideální stopy uhnou, až se jim zachce. Kromě tedy strategie v boxech si musíte dávat i pozor na to, zda pro vás nebude rychlejší dojet závod na starých ojetých pneumatikách, než se prokousávat kolejnicí závodníků. Stejné to bylo i po vydání hry s fungováním pneumatik. Bílé gumy, které jsou nejpomalejší, byly stejně rychlé jako červené nejměkčí, které by měly být podle druhu tratě v průměru o vteřinu rychlejší. Naštěstí tento problém už je odstraněn. A to mi dává naději, že i u ostatních neduhů se dočkáme vylepšení.

BLÍŽ K ZÁKULÍSÍ F1 NEŽ KDY DŘÍV

Na co by se měli vývojáři z Frontier Developments pro pokračování nejvíce zaměřit, tak je umělá inteligence. Ta nejvíce roztrhává onen pocit simulace a často tak máte pocit, že vlastně vše, co děláte, je jen prostá iluze a ve výsledku nemůžete nic ovlivnit. Jen něco mačkáte, ale zpětné vazby se nedočkáte. A to je škoda.

Pokud byste zde hledali multiplayer, tak marně. Toto je ryze singleplayerová záležitost a ve výsledku mě to ani nemrzí a jsem za to rád. Protože toto je moje království a s nikým se o něj dělit nechci.

Přes to všechno i přes své neduhy, debut tohoto manažeru přináší pro milovníky cirkusu F1 nevídanou zábavu a rozměry, které jsme zatím ve virtuálním prostředí neměli možnost si vyzkoušet, natož prožít. Příběh si zde tvoříte sami, vývoj závodu a otázka, jak moc ho ovlivňujete, záleží na tom, jak moc vás z té iluze bude vytrhávat slabší umělá inteligence. Ale v zimní přestávce je to ideální hra pro všechny fanoušky tohoto sportu, kteří nemohou dospat 5. března, kdy to celé znovu vypukne. Hru ale můžu doporučit i všem ostatním, které baví strategické a manažerské tituly, nebudete se nudit.