Recenze · F1 23 · v sobotu 19. 8. 2023 20:33
F1 23 je živější a letos i zábavnější než reálné závody
Formule 1, královna motorsportu, která každým rokem zvyšuje počet závodů, upravuje technické směrnice a neustále se vyvíjí. Od doby, co Netflix přinesl sérii Drive to Survive popularita tohoto motorsportu neustále roste, a tak není divu, že i základna fanoušků, co by chtěli okusit závodní okruhy alespoň virtuálně, roste stejně rychlým tempem.
Dalo se tedy očekávat, že oficiální hra F1 od společnosti Codemasters, která se stala součástí EA v roce 2021 nákupem za 1,2 miliardy dolarů, dostane výrazně vyšší kvalitu a funkce, aby tuto rostoucí fanouškovskou základnu uspokojila. Naplnil ale nový díl očekávání?
PŘEPRACOVANÉ OVLÁDÁNÍ A FYZIKA
Stejně jako u všech každoročně aktualizovaných sportovních titulů jde v základu o drobná vylepšení. Oficiální úvod F1, stejně jako když sledujete závod v televizi, vám napumpuje adrenalin do žil. Můžete očekávat, že uvidíte zbarvení vozů a týmů tak, jak jsou v aktuální sezoně, budete jezdit po tratích, které se většinou nacházejí v kalendáři F1, zároveň se v rámci F1 23 můžete podívat i na trať v Itálii nebo v Číně které byly tento rok zrušené, případně na ty které v oficiálním kalendáři tento rok chybí. A nebo dokonce se na některé tratě, jako je Las Vegas, dostanete dříve, než skuteční jezdci. Hlavní menu se dočkalo minimální změny a jakmile se ponoříte do nastavení, tak budete jako doma, pokud vlastníte nějaký díl z předchozích let.
Dobrá zpráva pro fanoušky je, že ročník 23 přináší opravdu vylepšené řízení. V F1 22 bylo velmi snadné ztratit zadní část vozu a roztočit se, nebo zkrátka netrefit správně některou zatáčku, kde byste v předchozích dílech neměli větší problém. Nyní je řízení mnohem příjemnější,F1 23 přináší vylepšenou fyziku a ovládání, auta jsou živější a nedostanete se tak nečekaně do smyku. Takže i se ztlumením asistence trakce, což vám umožní mnohem rychlejší výjezdy z pomalejších zatáček, je vše ve vašich dlaních. Kontrolu trakce můžete samozřejmě úplně vypnout, pokud se chcete opravdu vyřádit, stejně jako změnit celou řadu dalších nastavení a asistencí. Jízdní vlastnosti celkově působí opravdu dobře. Vysoce citlivé a přesné.
V HLAVNÍ ROLI „BRZDNÝ BOD"
Hlavní důraz u nového dílu je ovšem kladen na hru pro jednoho hráče. Jedná se o pokračování příběhové linky z roku 2021, který je pojmenovaný jako takzvaný „brzdný bod“., Opět se setkáte s Aidenem Jacksonem, ovšem v novém týmu F1 na startovním roštu s názvem Konnersport. Celý děj se odehrává v sezóně 2022 a 2023 s veškerými dramaty, zápletkami a intrikami, za které by se nemusel stydět ani Netflix.
Zavítáte i do závodů F2, což je kategorie, ze které se jezdci nejčastěji dostávají do F1. Občas to trochu drhne, komentář po závodě nedává smysl vzhledem k tomu, čeho jste právě dosáhli, a dialogy jsou tak přehnaně dramatické, že z různých jezdců, za které budete hrát, dělají spratky. Nicméně jako celek je to dostatečný příběhový režim s herní dobou okolo osmi hodin, který si rozhodně fanoušci rádi zahrají. Obzvlášť ti, kteří k Formuli 1 přišli díky Netflixu.
Pro ty, kteří si nepřišli jen pro příběh, ale nastavují si i větší obtížnost a vypínají asistenty, hra stále nabízí režim kariéry. Osobně musím říct, že herní mód Můj tým je stále mým nejoblíbenějším zážitkem pro jednoho hráče v jakémkoliv dílu od Codies. Ovšem zde se žádných velkých novinek nedočkáte. Jak režim kariéry, tak Můj tým nabízí úplně stejný způsob hraní jako loni a předloni. Kromě nové třiceti pěti procentní délky závodu, která je vítanou změnou a červených vlajek, jež ale zatím nefungují úplně správně.
F1 WORLD JE PŘÍJEMNÝM VYLEPŠENÍM NEDOTAŽENÉHO F1 LIFE
Kde ale došlo k větší změně, je nedotažený F1 Life, který se proměnil na F1 World. Pořád slouží jako sociální centrum, kde si můžete zkontrolovat svou závodní licenci, podívat se na všechny trofeje, které jste získali, ale také jako místo, kde můžete utratit všechny peníze za kosmetickou výbavu, protože ta prostě nesmí chybět. Nechybí ani Podium Pass – závodní Battle Pass, který je pořád stejně špatný jako v minulých dílech.
Dále tu najdete ještě také režim pro více hráčů. Je zde Social Play, kde se můžete připojit k libovolné lobby, která je pro vás otevřená. Každá lobby má označení, zda je určena pro začátečníky nebo pro ty, kteří mají zkušenosti s F1 a se závoděním online. Dále je tu Ranked Play, kde má hlavní slovo vaše závodní licence. Ta určí, proti komu můžete závodit a zatímco jste v nižších patrech licence, nutí hráče závodit ve stavu duchů. To zabrání hráčům, aby úmyslně naráželi do těch, kteří hrají férově, a později zpříjemní zážitek těm, kteří stoupají po žebříčku a hodlají závodit správným způsobem.
Novinkou je ale garáž, ve které máte vlastní vůz. Není to ale jako v režimu Můj tým, ale spíše něco jako Ultimate Team z FIFY. Pro svůj vůz máte čtyři sloty na vylepšení, která vám nabízejí možnost přidat díly, jako je zadní křídlo pro zlepšení přítlaku nebo zvýšení výkonu motoru. Pak jsou tu další čtyři sloty pro váš tým, které mohou poskytnout strategičtější jednorázové vylepšení v závodech.
Vaše auto obdrží „skóre“, přičemž vyšší znamená lepší a k dispozici je celá řada sekundárních předmětů, které můžete sbírat. Jsou to peníze, postřehy, data o nastavení a další. Při absolvování kol v časovce nebo při dokončování rychlých Grand Prix se tyto odměny hromadí, zatímco předměty pro vylepšení lze získat plněním výzev a událostí. Všechny tyto předměty lze použít k výrobě vylepšení pro váš vůz, což vám umožní vytvořit dominantní sílu na trati.
V současné době si v režimu F1 World nemůžete nic koupit za skutečné peníze, ale dá se předpokládat, že to je nevyhnutelný konečný cíl režimu: Ultimate Team pro hru Formule 1. Je toho hodně, co můžete dělat, vše je ale zaměřeno na to, abyste chtěli vylepšit svůj vůz, chtěli získat vzácné a legendární vylepšení a porazit všechny ostatní. Je to dost podobné tomu, co známe z FIFY, a je jen otázkou času, kdy si za PitCoiny budete moci koupit balíčky i v F1.
MULTIPLAYER TRÁPÍ POŘÁD STEJNÝ CHYBY
Pokud byste si ale nový díl pořizovali hlavně kvůli vylepšenému a opravenému multiplayeru, musím vás zklamat. Hra pro více hráčů je pořád místem, kde se vše začíná rozpadat. Každý rok je to už pomalu stejná písnička, která vám kazí zážitek z hraní. Pro ilustraci vám řeknu několik věcí, které můžete očekávat. Zaseknutí v načítací obrazovce po závodě s nutným restartem hry. Nekonzistentní tresty, kdy dostanete trest za někoho jiného. Hra občas spadne a tak dále. Zkrátka zatím ani EA nepomohla opravit zásadní chyby multiplayeru.
Technické zpracování hry je jako obvykle skvělé. Při vysokém nastavení v rozlišení 1440p a grafickou kartou RTX 3060 Ti a zapnutým ray-tracingem na Ultra jsem se stabilně pohyboval mezi 90 až 100 snímky za sekundu. Samozřejmě měl jsem zapnuté DLSS, ovšem pouze na nastavení Balanced. Záleží tedy jakým hardwarem disponujete, ale i slabší sestavy při rozlišení FullHD nebudou mít žádný problém.
Tituly, které vychází každý rok, jsou často kritizovány za vysokou cenovku, když jde v podstatě jen o mírná vylepšení bez velkého přísunu nového obsahu. F1 23 není výjimkou, ale i přes nedostatek nových funkcí jsou režimy pro jednoho hráče stále stejně napínavé a nabízejí nejlepší zážitek na trhu. Nové jízdní vlastnosti dávají zapomenout chybám minulého dílu a vylepšený grafický směr přispívá k odlišení a zlepšuje celou estetiku hry. K tomu příběhový režim, který potěší hlavně fanoušky série Drive to Survive od Netflixu. Nový režim F1 World, vylepšená umělá inteligence, která pořád občas potrápí, ale přináší těsnější závodění, a v neposlední řadě také loňské vozy F2. Stojí tedy F1 23 za koupi? To záleží čistě na vás.
Verdikt
F1 23 potvrzuje svojí pozici mezi nejlepšími simulátory na trhu, opravuje chyby minulého dílu a Codemasters udělali oproti minule krok kupředu. Přesto titul trpí stále na nedostatek času mezi vydáním jednotlivých dílů. Snaží se to kompenzovat příběhem a novým módem F1 World, ale ne všem to bude stačit.
Odznaky
- Vylepšené ovladání
- Optimalizace
- Více obsahu pro Casual hráče
- Multiplayer obsahuje pořád stejné chyby
- Kariérní režimy beze změny