Recenze · Citizen Sleeper 2: Starward Vector · ve čtvrtek 30. 1. 2025 19:00
Citizen Sleeper 2 je lepší než kdejaký AAA titul
No tak, Spáči. Je čas se probudit. Po necelých třech letech se totiž znovu vrací příběhová adventura Citizen Sleeper. Tahle nenápadná kyberpunková indie hříčka dokázala v roce 2022 zaujmout svým zajímavým a minimalistickým designem spolu se skvěle napsaným příběhem. I když se druhý díl nesnaží dělat zásadní změny a pokračuje tam, kde první díl slavil úspěch, tak i přesto jde vidět, že dvojka je opravdu novým plnohodnotným dílem a ne jen rozšíření předchozího dílu. Nám tak přilétá napříč vesmírem další povedený indie titul, který dokazuje, že skvěle zpracované příběhy, o originální nápady , mají na tomto trhu stále své místo.
Ač se jedná o pokračování, je nutno podotknout, že druhý díl stojí nezávisle na tom prvním. Kulisy, místa tak i samotné postavy se v druhém díle mění. Není tedy úplně potřeba znát první díl k tomu, abyste se mohli vrhnout na dvojku. I když bych vám stejně doporučil si jedničku před zahráním dvojky zahrát. Nejen že se jedná o skvělou hru na několik hodin, kterou si užijete, ale problém u dvojky je, že příběh má hodně rychlý rozjest a prvnostní vysvětlení může trochu chybět. I když nakonec rychle pochopíte všechny návaznosti i bez předešlých znalostí původní hry, na začátku budete chvíli tápat, než se plně zorientujete v kyberpunkovém vesmíru. Na rozdíl od první hry má příběh hned prvních minut spát a hned na začátku se ocitnete uprostřed zběsilého úprku, kdy vám půjde o život a svobodu. Ta je totiž v tomto světě cenná, hlavně pro Sleepery, jako jste vy.. Spáči jsou mysl člověka, která byla korporací vložena do syntetického těla, aby mohla pracovat. Problém je, že tělo – a následně i Sleeper jako takový – se stává majetkem korporace. Aby si korporace zajistily plnou poslušnost těchto „strojů“, tak každý Sleeper potřebuje ke svému fungování speciální látku, která zaručuje, že se tělo nerozpadne. Kolem této látky se točila zápletka prvního dílu.
Dvojka na to jde ale trochu jinak. Tento problém se vám díky mafii podařilo překonat, a všechno by už mělo být skvělé. Nebo ne? Jak se totiž hned na začátku hry ukáže, nic od mafie není zadarmo. Místo dobrého skutku se vaši mysl pokusila přepsat. V tom jim zabrání záhadný cizinec a spolu s ním se vydáváte na útěk napříč vesmírem. A i když jste se zbavili sledovacího zařízení a už ani látku nepotřebujete, nastává nový problém. Mafie si samozřejmě útěk nenechá líbit, ba co víc, proces vymazání vaší mysli už byl zahájen a vy si nepamatujete, kým jste vlastně předtím byli. Právě v tuto chvíli začíná celý příběh.
Jakmile se situace uklidní, hra už nabírá klidnější tempo a každou mechaniku ve hře vám srozumitelně vysvětlí. Příběh se posouvá dál jen pomocí textových dialogů, během kterých vidíte jen obrázek toho, s kým mluvíte. I přesto, že tento styl rozhodně nesedne každému, mně osobně se celý koncept minimalistického zpracování neuvěřitelně líbil. Kresby postav jsou detailní a vypadají skvěle. Celý svět dokáže i přes jednoduchou grafiku a animace úžasně ožít a ponurost vesmírných stanic i prostoru kolem vás dokáže skvěle vtáhnout. Hra totiž nechává velkou část na vás a vaší představivosti.
Jak jsem řekl, tento styl rozhodně nesedne každému a vlastně spíš než hru připomíná Citizen Sleeper interaktivní knihu, která vám dá do rukou možnosti rozhodovat se a nechá příběh neuvěřitelnou lehkostí plynout kupředu.
Na rozdíl od jedničky vás navíc děj nesváže na jednom místě. Díky ukradené lodi budete moci, respektive muset, cestovat od jedné stanice ke druhé a hledat způsob, jak se zbavit nejen mafie, která po vás jde. Zároveň se ale budete snažit vyřešit další problémy, které nastaly kvůli vaší neúspěšné restartaci. Vaše cesta vás tak zavede nejen na opuštěná zákoutí pustého vesmíru, ale i na obydlené stanice, kde budete potkávat další zajímavé lidi. I když není obyvatel vesmíru, které potkáte, nějak zvlášť hodně, jsou všechny díky tomu zpracované naprosto bravurně. Žádná postava tady není jen do počtu a každá hraje svou část ve vašem příběhu. Najdou se i takové postavy, které se mohou rozhodnout přidat k vaší výpravě napříč vesmírem. Ovšem jen málokdy bez postranních úmyslů či předchozí pomoci.
Narativ vedlejších postav a hlavně vašich potenciálních parťáků si zaslouží opravdové uznání. Jde vidět, že autor hry se přesně na tuto stránku hry chtěl zaměřit a ta práce v tomto ohledu jde opravdu vidět. Nejen parťáci na vaší cestě, ale i třeba obyčejný kuchtík v kuchyni… každý má svou skvěle zpracovanou osobnost a jejich krátké příběhy, které s nimi můžete zažít, vás budou bavit. Fanoušci prvního dílu se navíc můžou těšit i na návrat některých vedlejších postav z předešlého dílu.
Ovšem příběh je hlavně o vás a o tom, jak se vy k samotné cestě napříč vesmírem postavíte. Nebude tak chybět řada důležitých rozhodnutí, která budete muset učinit a která budou mít svůj dopad nejen na děj, ale i na svět a postavy kolem vás. Osobně mě na příběhu mrzí jen jedna jediná věc – a to je jeho zakončení. Konec za sebou zanechává až moc otazníků a nedořešených míst. Jeden by si mohl myslet, že si autor nechával otevřená vrátka pro pokračování, ovšem podle rozhovorů víme, že další díl v plánu není a asi už ani nebude. Jedná tedy spíše o záměr autora. Stejně jako ve vyprávění vám dává i konec možnost si spoustu věcí domyšlet. Hlavní postava, tedy Sleeper, má sice děj uzavřený, ale většina vedlejších postav ne. Není to nutně chyba, ale mně osobně se to nelíbilo
Navzdory tomu je vaše cesta napříč vesmírem stále skvěle zvládnutým dobrodružstvím, které vám i s vyřešením většiny vedlejších úkolů zabere něco kolem 12 až 15 hodin. Což je za mě i příjemný herní čas.
Každopádně i přesto, že příběh tady hraje hlavní roli, není tím jediným, co od hry můžete čekat. Jednou z nejzajímavějších mechanik Citizen Sleeper je systém založený na kostkách. Na začátku každého cyklu, který symbolizuje jeden den, dostanete náhodně přiřazených pět kostkek, které už jsou vržené a tedy víte, s jakými kostkami daný den budete hrát.
Kostky vždy můžete využít na jednotlivé akce podle vlastního uvážení - jedna kostka se rovná vždy jedna akce a následně o ní přijdete. Čím vyšší číslo u dané činnosti použijete je větší pravděpodobnost že úspějete.Díky tomu si musíte určovat priority, co každý cyklus budete dělat a hlavně jak moc potřebujete, aby daná činnost byla úspěšná.
Každou kostku můžete využít na různé činnosti – ať už si budete chtít vydělat nějaký peníz navíc nebo budete chtít prozkoumávat okolí, budete vždy potřebovat kostky. Každá akce navíc vyžaduje určité dovednosti, takže podle vámi zvolené třídy a vylepšování perků můžete získat v určitých činnostech výhodu, či naopak nevýhodu. Výsledek vaší činnosti má pak tři možné konce. Pozitivní, neutrální a negativní. Pokud se navíc vydáte do misí, tak sebou vždy ještě můžete vzít 2 členy své posádky. Jejich systém kostek je stejný, jen s tím rozdílem, že místo pěti kostek disponují každý cyklus jen dvěmi.
Tento systém založený na kostkách se osvědčil už v prvním díle a i přes svou jednoduchost je naprosto geniální. Každý krok si musíte opravdu rozmyslet. Zdroje vaší lodi totiž nejsou neomezené a k tomu, abyste měli šanci utéct mafii, která vám je v patách, budete potřebovat být neustále v pohybu. K cestování napříč stanicemi, je ale potřeba palivo, které něco stojí. Do toho si přidejte, že vaše postava musí i jíst a odpočívat. Každá tato činnost vás stojí nejen kostky, ale i čas, který hlavně ze začátku hry bude vaším největším nepřítelem. Mezi každým rozhodnutím je tak potřeba hledat balanc nebo zkoušet své štěstí i za cenu většího rizika.
Tento systém krásně odráží téma hry: nejistotu, omezené zdroje a neustálý boj o přežití v nepřátelském světě. Když se vám podaří nahromadit několik šestek, cítíte pocit úlevy a jistoty. Naopak při špatném hodu na vás padne tíživý pocit zoufalství a hlavně stresu, kdy nevíte, jestli úkol budete schopni vůbec splnit.
A právě stres je další mechanika ve hře. Na základě rozhodnutí má vaše postava určitý ukazatel stresu. Ten se hromadí v případě, že se vám nedaří nebo plníte úkoly, zatímco jste unavení. Čím více budete pod stresem pracovat, tím větší je šance, že dojde k poškození vašich kostek. Pokud kostku poškodíte několikrát, může se stát, že o ní přijdete úplně. Což hlavně na začátku hry, kdy ji nejste schopni opravit, může být vážně problém, protože v tu chvíli budete schopní vykonávat o té méně činností za jeden cyklus. Pokud navíc budete hrát na nejtěžší obtížnost, tak už ji neopravíte nikdy. Podobným způsobem pak navíc stres dokáže působit i na vaše parťáky, kdy pokud se naplní jejich ukazatel stresu, tak v misi už nadále pokračovat nebudou. Podle třídy, kterou jste si na začátku hry zvolili se zde navíc nachází i novinka v podobě schopnosti push. Ta vám nebo vašemu týmu sice poskytne dočasné bonusy, ale za cenu vyššího stresu.
Stres navíc slouží i jako indikátor v misích. Napříč příběhem narazíte hned na několik případů, kdy několik špatných výsledků může vyústit v neúspěch celé mise.
Ovšem i když se vám něco nepodaří, nepočítejte s tím, že úkol budete opakovat. Hra běží neustále dopředu a něco jako „game over“ zde nehledejte. Pokud se vám opravdu stane, že misi nesplníte (a že se to bude stávat), příběh bude počítat s tím, že jste ji nesplnili. Nikdy není možnost umřít. Maximálně se stane, že dostanete nějaké nevýhody či se vám rozbijí kostky.
A právě v tom je krása celého příběhu. Hra si jde neustále kupředu, ať se děje, co se děje. Systém kostek je opravdu jednoduchý, ale o napínavé momenty a taktiku nebude nouze a občas si svou roli sehraje i štěstí. Celou atmosféru doplňuje jednoduchá hudba, která skvěle doplňuje aktuální dění příběhu. Skvěle dokáže sednout do napínavých situací a výborně reaguje i na vaše počiny, čímž umocňuje už tak tíživý pocit jednotlivých a mnohdy i bezvýchodných okolností.
Důležité je také upozornit, že Citizen Sleeper nedisponuje českou lokalizací, takže jak jste asi už pochopili, je potřeba si i dvakrát rozmyslet, jestli se vrhnete do takové hry a jestli dostatečně věříte svým znalostem angličtiny. Nejedná se o jednoduchou angličtinu. A je zároveň potřeba umět dobře porozumět textu, což v cizím jazyce nebude pro každého.
A i v takovém případě není hra opravdu pro každého. Citizen Sleeper 2 je z velké části právě textovou hrou. Dialogy, rozhodnutí a popisy prostředí tvoří hlavní osu zážitku. Namísto okázalé grafiky se vše odehrává skrze nádherné ilustrace postav a textové popisy, které vyvolávají silné obrazy ve vaší představivosti. Druhý díl si bere to nejlepší z toho prvního a i když na první pohled nedělá mnoho změn, tak právě jiné zasazení, ale i otevřený svět posouvají zážitek zase o krok dál. Navíc díky zaměření více na příběh a hlavně na mise, namísto neustálé honby za tím, abyste zůstali naživu, vám hra dává více času se nad vším zamyslet a více si herní svět užít.
Pokud milujete silné příběhy, strategické plánování a atmosférické hry, které ve vás zanechají trvalý dojem, pak je Citizen Sleeper 2 trefa do černého. Systém s kostkami přináší skvělou dávku napětí a dynamiky, která vás udrží v pozoru až do samotného konce. Příběh pak bravurně pracuje s důležitými tématy dnešní společnosti, jako je vlastní identita, svoboda a hlavně i život člověka v nevyzpytatelném světě. Všechny tyto prvky dávají příběhu tolik potřebnou hloubku. Na hře se hledají negativa jen opravdu těžko, takže pokud vás jen trošku nalákala, tak neváhejte ani minutu, protože cesta napříč galaxií opravdu stojí za to.
Verdikt
Citizen Sleeper 2 staví na silném příběhu, skvěle napsaných postavách a unikátní mechanice kostek, která přináší napětí a strategii. Otevřený svět a hluboká témata dodávají hře nezapomenutelnou atmosféru. Pokud máte rádi textová RPG s důrazem na rozhodování a přežití v nehostinném vesmíru, tahle hra vás pohltí.
Odznaky
- Úžasný příběh
- Unikátní systém hratelnosti
- Skvěle zvládnutý minimalistický design
- Nutná znalost pokročile angličtiny
- Otevřený konec
- Celkem chaotický začátek