Myslíte si, že herní vývoj funguje lineárně? Že celé studio pracuje na jedné hře a teprve poté, co ji dodělá, začne práce na dalším projektu? Ale kdeže. Vývojáři mohou v jednu chvíli pracovat na větším množství her a občas se stane, že tajně nalákají na ještě neoznámený projekt dlouho dopředu. Jak si teď koneckonců ukážeme.

Partnerem této epizody je Gears of War: Reloaded

9. DARK SOULS

Japonské studio FromSoftware není zrovna známé tím, že by o svých plánech a budoucích projektech mluvilo často. Přesto se ani tamní vývojáři nedokázali ubránit nutkání pomrknout směrem na další hru už v té své aktuální. Jedním z nejznámějších takových případů je postava Marvelous Chester v DLC pro první Dark Souls. Existují náznaky toho, že nejde o easter egg pro další hru; i proto ho umisťujeme na 10. místo. Ale posuďte sami:

V DLC, které se odehrává ve středověkém polo-fantasy lese můžeme narazit právě na Marvelous Chestera. Postavu, která už na první pohled vůbec neodpovídá zasazení. A to jak fyzickému, tak jistým způsobem ani časovému. Jeho lehce aristokratický hábit s dlouhým kabátem a cylindrem spíše evokuje něco z Anglie než středověku. Není tak divu, že si fanoušci po oznámení tehdy nadcházejícího projektu FromSoftware, Bloodborne, zasazeného do světa evokující viktoriánskou Anglii, společně propleskli čela se slovy „ahá!“.

Existují však důkazy i o tom, že tohle nemusí být stoprocentně narážka na Bloodborne. V datech hry se totiž prototypová verze Marvelous Chestera nacházela už od jejího vydání, dávno před DLC i před aktivní produkcí Bloodbornu. Samotná postava rovněž evokuje například nepřátele jménem Fat Officials z Demon’s Souls. Tedy ze hry, která naopak předchází Dark Souls. Když nic jiného, samotné to naznačuje, jak dlouho se Hidetakovi Miyazakimu v hlavě rodil nápad na něco inspirované Anglií.

8. WATCH DOGS 2

Open-world akce Watch Dogs 2 toho měla hodně. Byť se někomu trochu křiklavý „Gen Z“ přístup oproti temnějšímu prvnímu dílu nelíbil, samotná hra byla vlastně vesměs velmi dobrá. Možnost hackování různé elektroniky a dobývání se do serverů společností byla prostě zábava. Hlavně když jednou takovou společností byla přímo i pobočka Ubisoftu. To bylo ještě v době, kdy si Ubisoft dokázal dělat srandu i sám ze sebe. V jedné misi tak můžeme zajistit únik dat, pro které se francouzská společnost nejen v minulosti stala nechvalně proslulou.

Jenže teď ta zajímavá věc: v rámci vedlejšího úkolu, kde se bouráme do serverů Ubisoftu, jsme mohli získat tajný trailer na tehdy paradoxně neuniklý projekt Pioneer. Samotný teaser toho zase tolik neukazuje, přesto ale Ubisoft tímto vlastně dost unikátním způsobem „oznámil“ hru, o které ani předtím a ani potom veřejně nemluvil. Jediný důvod, proč to ale vidíte na 9. místě i přes kvalitní zpracování, je fakt, že Ubisoft nakonec hru zrušil. Nápad i provedení skvělé, ale teď po tom zbyla jen taková malá pachuť.

7. HALO 3: ODST

Většina lákadel na další projekty studia ale nejsou tak blbuvzdorné. Tu a tam hráči tuší, ale jindy to není jasné až do doby, kdy dojde k oznámení onoho projektu. Jak třeba dokazuje studio Bungie, které v samostatném Halo 3: ODST lákalo na první Destiny. A to tak jednoduchým a nenásilným způsobem, že by si toho nemuseli hráči všimnout ani dnes.

V druhé misi kampaně můžete najít na první pohled nezajímavý plakát s nápisem „Destiny Awaits“, pohledem na planetu Zemi a pravděpodobně Měsícem. Všichni teď už samozřejmě víme, že je tohle lákadlo na sci-fi střílečku Destiny, kterou mělo studio Bungie teprve oznámit až čtyři roky poté.

V nových verzích Halo 3: ODST už ale plakát v původní podobě, a tedy s narážkou na Destiny, nenajdeme.

6. UNCHARTED 3

Podobně „nevinnou“ narážku najdeme i v Uncharted 3: Drake’s Deception. V úvodu hry se ocitneme v hospodě, ve které lze najít časopis s dost senzačním titulním článkem o tom, že vědci stále tápou ohledně smrtící houby. Každému je snad jasné, že je tohle narážka na tehdy ještě neoznámené The Last of Us, kde celý svět houbovému nakažení podlehl.

Zajímavé ovšem je, že tahle narážka neměla být na neoznámenou hru. Naopak šlo o pomrknutí vývojářů směrem na budoucí projekt, o kterém už měla veřejnost vědět. Ale to se nepovedlo. Oznámení The Last of Us se totiž odložilo z poloviny roku 2011 až na jeho závěr. Konkrétně měsíc poté, co Uncharted 3 vyšlo. Jenže vývojáři prostě jen zapomněli, že tam tenhle easter egg pořád zůstal. I to se holt stává…

5. GTA 3

Narážku na další projekt si neodpustili ani vývojáři z Rockstaru. V roce 2001 vyšla jedna taková malá, dnes už zapomenutá hra jménem Grand Theft Auto 3. První vstup série do 3D a zásadní posun v technologiích nechal hráče se v tomhle tehdy revolučním sandboxu téměř doslova vymáchat. Jenže tehdy byla doba jiná. Tehdy to nebylo jako dnes, kdy s vydáním GTA 6 příští rok bude mezi novým dílem a tím dosavadním rozestup 13 let. Tehdy se už interně pracovalo na nadcházejícím GTA: Vice City. A to vývojáři dali najevo.

Miami nebo Vice City je totiž ve hře několikrát zmíněno, ale největším lákadlem je obrovský billboard, který jednoduše říká „uvidíme se v Miami“. I takhle málo stačí k nalákání na další hru. No nebyl to luxus? Vyšlo GTA 3 a rok na to Vice City. Jak my jsme si žili.

4. ZAKLÍNAČ 3: DIVOKÝ HON

Tu a tam se ale najdou i evidentnější případy. Některé jsou prostě zjevné, ale přesto super. Přesně jako v Zaklínači 3, kde CD Projekt RED lákal na tehdy sice už oznámený, přesto roky vzdálený Cyberpunk 2077. Všichni, kdo hru hráli, si snad moc dobře vzpomenou na scénu mezi Geratem a Ciri, která mu vypráví o jejích cestách s Avallac’hem.

Během putování se dostala na jeden cizí svět, kde jí Eredin, vůdce Divokého honu, nedokázal najít. A tenhle svět Ciri popisuje jako plný lidí s železem ve hlavách vedoucí války na dálku a bez koní, protože všichni měli své vlastní létající lodě. Pokud tohle není blbuvzdorná narážka na Cyberpunk, tak už asi nic. I když… jedna potenciálně blbuvzdornější tu možná ještě je.

3. ALAN WAKE: AMERICAN NIGHTMARE, CONTROL, ALAN WAKE 2

Finské studio Remedy se vůbec nebojí budovat svůj svět na roky dopředu. I když oficiálně nepotvrdilo existenci takzvaného „Remedy Connected Universe“ až do roku 2020, už dlouho předtím se vědělo o propojení jednotlivých her z portfolia studia. Alan Wake a Control sdílí stejný vesmír, zatímco do něho určitým způsobem zapadá i Death Rally, Max Payne a Quantum Break. Je to mnohem komplikovanější a něco, co se nedá takhle v TOPce jen tak jednoduše vysvětlit. Ale nás zajímá hlavně to, že vývojáři vždy s radostí lákají na další hru, kterou mají v přípravě.

V samostatném rozšíření Alan Wake: American Nightmare narazíme na písničku Balance Slays the Demon od fiktivní skupiny Old Gods of Asgard. Pokud vezmeme její konkrétní část a pustíme ji pozpátku, můžeme zaznamenat skrytou zprávu „It will happen again, in another town. A town called Ordinary.“. Jak už teď víme, tohle se konkrétně týká města Ordinary, ze kterého pochází hlavní hrdinka střílečky Control. Právě Control pak následně skrýval nejrůznější náznaky na Alana Waka. A bratr hlavní hrdinky dokonce mluví o snu, ve kterém spatřil temného muže jménem Mr. Door. To je zase narážka na tehdy ještě 5 let vzdálený druhý díl Alana Waka. A v něm zase máme nejednu narážku na Federal Bureau of Control, včetně teaseru na chystanou dvojku v druhém DLC.

2. BATMAN: ARKHAM ASYLUM

Doteď jsme se však bavili hlavně o náznacích, které hráči objevili. Byť u některých nebylo evidentní, že lákají na další projekt, k objevení zkrátka došlo. A pak je tu nechvalně proslulá mapa Arkham City z Batman: Arkham Asylum. Jak o ní víme? Jednoduše – vývojáři nám to řekli. Až tak dobře tenhle easter egg byl schovaný před všemi, kdo se snažili prozkoumat každý pixel hry a jejího světa.

V kanceláři správce Arkham Asylum, Quicyho Sharpa, musíme na jedné ze stěn dát tři výbušné gely, a ty odpálit. Je to schované mazaně, protože všechny ostatní zničitelné zdi lze vždycky složit jedním gelem. Přes detektivní vizi není navíc vidět ani žádný náznak toho, že by na téhle stejně bylo cokoliv speciálního a vůbec zničit šla. Při jejím zničení ale objevíme skrytou místnost s plány pro část města Gotham a to, co je v podstatě hratelná oblast tehdy chystaného Arkham City. Schováno to bylo zákeřně a od tvůrců docela odvážný krok. Hlavně v době, kdy sérii Batman: Arkham ještě nikdo pořádně nevěřil.

1. BALDUR’S GATE

Někdy ale to nejlepší je úplně přesný opak. Ne teaser schovaný tak dobře, že ho nikdo neobjeví. Ale teaser tak na očích, že se mu nikdo nevyhne. Přesně to totiž nabízí první Baldur’s Gate se svou vtipně nazvanou postavou Lord Foreshadow. Byť je celý koncept velmi prostý, první místo si to zkrátka zaslouží svou jednoduchostí a skoro až drzostí, s jakou vám to vývojáři napálí do ksichtu.

Když totiž Lorda Foreshadowa uvidíte, začne se s vámi bavit. Jedna z dialogových voleb teasuje rozšíření Shadows of Amn. Mnohem zajímavější jsou další dvě dialogové volby. Jedna říká, že Lord Foreshadow pochází z Waterdeepu, ale že má zájem o město Neverwinter, které navštívil v minulosti jen jednou.Což, pokud byste nevěděli, je samozřejmě více než blbuvzdorná narážka na Neverwinter Nights, další z RPG her od BioWare zasazených do světa Dungeons & Dragons, která vyšla až o čtyři roky později. Druhá dialogová volba poté nabízí odpověď, že si vaše postava není ani jistá, jestli vůbec takové město existuje. Načež Lord Foreshadow odpoví, že možná ještě ne, ale bude.

Jo, občas i něco tak jednoduchého a prostého může zaujmout. Stejně jako doufáme, že zaujala tahle jednoduchá TOPka. Takže pokud jo, budeme rádi za komentáře.