Recenze · LEGO Horizon Adventures · ve středu 13. 11. 2024 12:01
LEGO Horizon Adventures je velkým dobrodružstvím pro děti i jednohubkou pro dospělé
Horizon Zero Dawn se zařadilo na seznam těch nejlepších her, které si současný hráč může zahrát. Unikátní pojetí dystopické budoucnosti zaujalo miliony hráčů. A nizozemské studio Guerrilla Games se ve spojení se společností Gobo k těm milionům rozhodlo přidat několik dalších tisíců, a to s rodinnou adaptací LEGO Horizon Adventures. Nové LEGO dobrodružství chce již od prvního momentu zaujmout především dvě skupiny hráčů, a to děti a nadšené příznivce akční adventury Zero Dawn. Zatímco tak musí po stránce příběhu i hratelnosti značně redukovat, snaží se ponechat známou atmosféru série.
LEGO Horizon Adventures se ale nepostavilo před lehký úkol. Je totiž možné, že zatímco děti budou adaptaci oslavovat, zkušenější hráči už budou pod rouškou vtipného pozlátka nacházet i nějaký ten přešlap.
PŘÍBĚH JE POZMĚNĚNÝ, ALE PŘESTO SKVĚLÝ
LEGO Horizon Adventures je akční adventura, která adaptuje původní titul z roku 2017 s názvem Horizon Zero Dawn. Stejně jako v originálním díle, i tady budete prožívat poutavý příběh v hlavní roli s Aloy, bojovat proti nepřátelským strojům i poblázněným kultistům a objevovat zákoutí zpustošeného světa. Jen je všechno menší, jednodušší, ale také mnohem vtipnější. LEGO tituly si pokaždé zakládaly na svém vtipném vypravování a Horizon Adventures rozhodně není výjimkou.
Osud světa je vložen do rukou Aloy, která kromě záchrany světa hledá také vlastní matku. Společně s dalšími přáteli jako je moudrá Teersa, chaotický Varl nebo bojovný Erend se vydáte do boje proti Helisovi a takzvanému Pohřbenému stínu, který se snaží vypudit lidskou rasu z povrchu zemského. Příběh je v tomto případě opravdu přímočarý a ignoruje řadu i důležitých momentů originálního titulu. Včetně Gayi.
To ale neznamená, že nedává smysl nebo že by mě jakožto příznivce Zero Dawn jakkoli omrzel. Už od prvního momentu je totiž zjevné, co chce hra udělat. A to je zejména zaujmout a pobavit. Přestože LEGO hry původně excelovaly svým němým mimickým humorem, LEGO Horizon Adventures se velmi daří i s mluvenými dialogy, které si dělají srandu nejen z vlastního vypravování, ale také z všedně užívaných herních mechanik.
Postavy jsou si navíc opravdu věrné, a zatímco si každá z nich zanechává část své osobnosti, jsou laděny do hravějších barev. Například Aloy nechybí odvaha ani odhodlání, ale dokáže být také mnohem výstřednější a bláznivější. Varl nadále zpochybňuje sám sebe, ale nebojí se být pořádným geekem. Kromě úchvatných dialogů nebo boření čtvrté stěny musím také vyzdvihnout perfektní alternativu dabingu hlavních postav. Postavám sice ve většině případů propůjčili hlas totožní herci, ale jejich způsob mluvení se změnil, a to vzhledem k nátuře LEGO postaviček velmi vhodně. Například Ashly Burch je více sama sebou a z jejího hlasu čiší zejména nadšení.
HRATELNOST TVOŘÍ PRŮZKUM LOKACÍ A SOUBOJE
Stejně tak jako příběh čerpá ze své předlohy, snaží se podobný přístup zvolit i hratelnost, jejíž nejhlavnější náplní je průzkum půvabných lokací a souboje s lidskými protivníky či nepřátelskými stroji. Souboje jako takové jsou zábavné a jejich jádro je vlastně jednoduché.
Na začátku každé úrovně si zvolíte, za jakou postavu budete hrát, přičemž každá disponuje jinou zbraní a způsobem boje a nelze ji v jejím průběhu změnit. Aloy umí střílet šípy, Varl se pustí do boje na dálku i zblízka se svým kopím, Erend rozmlátí všechno kolem sebe a Teersa rozhazuje ztřeštěné výbušniny. Následně můžete během úrovně dočasně získat vzácnější kus své zbraně jako zápalný luk či šokové kopí a také vybavení jako mrazivou vlnu, živelního drona či strunostříl. Čím dále ve hře jste, tím více budete tyto kousky kombinovat. Hra se navíc souboje snaží oživit i užitím prostředí. Můžete na nepřátele shodit kamenný sloup, vystřelit šíp přes oheň, a tím nepřítele zapálit, nebo šokovým výbojem zelektrizovat vodu. A nechybí ani fokus, který vám umožní pálit do zranitelných míst.
LEGO HORIZON ADVENTURES TAK ZE VŠEHO NEJVÍCE URČUJE ZCELA NOVÝ PŘÍSTUP KE KOSTIČKOVANÝM DOBRODRUŽSTVÍM.
Takové nápady jsem dokázala velmi ocenit, zejména proto, že udělaly jinak jednotvárný souboj o něco zajímavější. Potyčky totiž, ačkoli přidávají více různorodějších nepřátel, jsou v jádru víceméně stejné. A ani vyšší počet nepřátel nezmění jejich průběh. V tomto případě je ale nutné brát v potaz, že titul je dětskou hrou, proto lze absenci jistých mechanismů odůvodnit. Například nedává hráči volnou kameru, případně nedisponuje klasickým úhybem, ale pouze výskokem.
Větší výtku bych ale směřovala na jejich chaotičnost. Orientovat se v pohledu shora nebylo v některých arénách nejjednodušší, a to zejména v kooperaci, kdy jsem mnohdy ztrácela ponětí, jakou postavu vlastně ovládám. A míření je kapitolou samo o sobě. Zatímco u postav jako Varl či Erend, kteří umožňují útok na blízko, jsem neměla víceméně problém, u Aloy a zejména pak u Teersi bylo zaměřování velkým oříškem. Když totiž pobíháte po aréně, ve které na vás nabíhá osm lidských protivníků s výbušnými barely, Watcher po vás střílí naváděné šokové výboje a Longleg na vás skáče shora, zastavit se na místě a namířit na nepřítele dokázalo být náročnější. Souboje tak jsou věrné, pěkné na pohled i zábavné. Dokážou být ale vzhledem ke své přesycenosti pro hráče, kteří se rozhodnou hrát na těžší obtížnost, lehce frustrující.
JEDNOLITÉ ÚROVNĚ VÁS MOHOU FRUSTROVAT...
A frustrující dokáže být i malá variabilita hratelnosti, která mě tížila nejvíce. Pokud vezmeme v potaz, že hra je dělaná pro děti, rozumím tomu, že tvůrci nemohli titul zahltit vedle soubojů také náročnými tichými pasážemi, rozsáhlými otevřenými úrovněmi nebo výrobou munice. Přesto budete-li hru hrát jako dospělí a například dvě hodiny v kuse, pocítíte, že hratelnost ani stavba úrovní se příliš nemění. Hře by jednoduše slušelo více skákacích pasáží, které najdete pouze v kotlích, za mě nejlepších úrovních z celé hry. Anebo jednoduché hádanky, které se již v řadě LEGO hrách objevily. Zkrátka cokoli, co rozbije jednolitý rytmus v podobě soubojů a průzkumu.
Ten totiž také nenabízí příliš rozmanitosti. Ačkoli si ze začátku budete užívat možnost rozbíjet celý svět kolem sebe, nacházet ukryté truhly či stavět dekorace a sbírat korunky, postupem hrou se vám může tento přístup zajídat, protože bude víceméně sloužit jen jako cesta k dalšímu souboji. Jistou jednotvárnost hratelnosti může samozřejmě zlepšit kooperace, ve které si užijete obecně více zábavy. Nelze ovšem říct, že by zrovna kooperace měnila způsob hratelnosti. Ta zůstává víceméně stejná, jen místo jedné postavičky pobíhají po malebných úrovních dvě.
Nemálo času budete kromě úrovní také trávit ve vašem útočišti, Mother’s Heart, které postupem hrou zvelebujete. Můžete stavět nové budovy, dekorace či měnit barevnou paletu lokací. Nasbírané peníze ale nebudete utrácet pouze za dekorace, ale zejména za dovednosti. Kromě základních vylepšení, jako je lepší stamina či větší poškození, můžete zvyšovat například počet léčivých bobulí na keřích či poškození výbušných barelů. Plnit také můžete vedlejší úkoly neboli požadavky vesničanů, případně se vrátit do dokončených lokací a užívat si náročnější souboje. V tomto ohledu dělají vývojáři opravdu skvělou práci. Velmi vhodně se jim totiž daří přiblížit k mechanismům původní hry a ty ve věrohodné podobě nabídnout i menším hráčům.
GRAFICKÉ ZPRACOVÁNÍ JEN A POUZE Z LEGO KOSTIČEK
A chválit tvůrce můžeme také za celé grafické zpracování, které je jednoduše dechberoucí. I když vás titul i na konzoli PlayStation 5 Pro nutí vybrat si mezi režimem věrnosti a výkonu, nezdálo se mi, že by kvalita obrazu v režimu výkonu příliš zaostávalo za věrností. Pokud chci ale něco opravdu vyzdvihnout, je to skutečnost, že opravdu celá hra je dělaná z LEGO kostiček. Každý nepřítel, každá dekorace, každý kout využívá pouze kostičky LEGO, a to vytváří působivý dojem z hraní. Jen se ve videu podívejte třeba na tu vodu nebo hořící keř.
Vizuální stránku pak jen podtrhává alternativní soundtrack či věrohodné zvuky ze hry i velmi dobrá optimalizace anebo rozsáhlé možnosti přístupnosti zahrnující nesmrtelnost či automatické zaměřování.
DOBRODRUŽSTVÍ PRO MALÉ, JEDNOHUBKA PRO VELKÉ
LEGO Horizon Adventures tak ze všeho nejvíce určuje zcela nový přístup ke kostičkovaným dobrodružstvím, a to je ve svém jádru velmi dobře. Titul působí čerstvě a zábavně, a především věrně adaptuje dílo, ze kterého vychází. A je jak ideální vstupní branou pro mladší hráče do úchvatného světa Horizonu, tak pěknou jednohubkou pro příznivce série.
Hra nabízí skvěle uchycené vypravování s vtipnými dialogy mezi velmi dobře vyobrazenými hlavními postavami a vpustí nás do povědomých míst přestavěných do kostiček známé stavebnice. Souboje dokáží zabavit, ale neuniknou některým chybkám, které zejména zkušenější hráči nepřehlédnou. A to stejné platí o malé variabilitě hratelnosti, kterou můžete vzhledem k nižší věkové cílové skupině chápat, anebo ji prostě překousnout v kontrastu jiných předností, které hra má. A těch i přes to všechno není naštěstí málo.
Verdikt
LEGO Horizon Adventures je velmi věrnou adaptací hry z roku 2017 jménem Horizon Zero Dawn. Titul naprosto skvěle a vtipně převádí příběh vážné adventury do kostičkovaného dobrodružství, který zaujme zábavnými dialogy. Hratelnost se snaží také přiblížit originálnímu titulu a ačkoli se jí to v řadě oblastech daří, zkušenější hráči mohou zejména v soubojích nacházet nějaké ty frustrující chybky. Zvlášť pokud se je rozhodnou hrát na těžší obtížnost. V každém případě je LEGO Horizon Adventures skvělou vstupní branou pro malé hráče do úchvatného světa Horizonu i vcelku příjemnou jednohubkou pro dospělé hráče.
Odznaky
- Povedená a vtipná adaptace příběhu
- Zpracování světa do LEGO kostiček
- Grafická stylizace a alternativa dabingu
- Menší variabilita hratelnosti
- Jednolitý design úrovní
- Chaotická orientace v kooperaci