Tak to můžeme konečně od včerejšího dne na plnou hubu říct: Kingdom Come: Deliverance 2 je skutečností. Bylo to takové veřejné tajemství, ale je fajn to konečně mít černé na bílém. Souběžně s oznamovacím trailerem jsme si řekli, že se podíváme na 5 věcí, které nás nadchly, a 5 věcí, které nás naopak z traileru zklamaly. Tak pojďme rovnou na to.

NADCHLO: PROSTŘEDÍ

O Kutné Hoře se v kontextu Kingdom Come: Deliverance 2 mluví už nějaký ten den a na hrad Trosky lákal závěr prvního dílu. Z traileru jsme však byli nadšeni tím, jak různorodě vlastně prostředí kolem nás vypadalo. Klasické středověké české nížiny a lesíky u řeky, které samozřejmě stále nechybí, vyměnil také pohled na hustší lesy, skaliska, otevřená pole a větší město. Líbí se nám také obyvatelé toho prostředí. Jelen, kterého jsme poznali během představení novinky od Warhorse Studios, zní jednoduše dokonale a dobře působí i domácí prasata v ulicích města. Pentiment od studia Obsidian Entertainment tu tak má očividně velkého konkurenta v oblasti autentického zpracování domácího zvířectva ve středověku. Ačkoliv se hra stále odehrává na území dnešní České republiky a je to vidět v každé vteřině, jistá obměna prostředí v rámci možných mezí nás každopádně velmi mile překvapila.

ZKLAMALO: ABSENCE PRAHY

Tím se ale dostáváme i k prvnímu zklamání, kterým je absence Prahy. Zatím nevíme, zda se ve hře skutečně neobjeví a není to prostě jenom něco, co nechtějí vývojáři ve Warhorse ještě prozradit; tak či onak to nic nemění na faktu, že v traileru zkrátka zastoupena nebyla. A to i navzdory faktu, že její přítomnost by dávala dokonalý smysl. Ať už v kontextu konce prvního dílu nebo dobového zasazení ve vztahu k husitskému vojevůdci Janu Žižkovi a také Janu Husovi, a tedy Husitům obecně. Budeme stále doufat, že se tedy Praha objeví. No a pokud ne, tak nám to určitě vynahradí všechno ostatní.

NADCHLO: REAGOVÁNÍ HERNÍHO SVĚTA

Jednou takovou věcí mohou být ulice města a jeho okolí, ve kterých bude o zábavu postaráno. Z toho, co jsme zatím viděli, je patrné, že vývojáři z Warhorse značně rozšířili systém kriminality a obecně reakce herního světa na hráčovy činy. Už první díl dokázal, že okrádat nebohé vesničany je někdy vlastně docela zábava. Na druhou stranu pohled na to, jak se k tváři hlavního hrdiny Jindřicha blíží rozpálené železo, není zrovna příjemný. Takže je otázka, jestli se vážně chceme pouštět do kariéry gaunera a zloděje. Původní Kingdom Come: Deliverance nám pak nedává zapomenout ani na památný večer plný alkoholu a ženských strávený ve společnosti dobrého faráře Bohuty. A tak se nám líbí představa, že by na naše flámování mohli lidé přirozeně reagovat i v případě, že se do něj pustíme mimo jakoukoliv příběhovou a předem napsanou událost. Už se nemůžeme dočkat, jakými způsoby budeme moci poslat do háje kohokoliv, kdo nebude v tak dobré náladě jako my. Takovou možnost máme od vývojářů mimochodem přislíbenou.

ZKLAMALO: ABSENCE VĚTŠÍHO MNOŽSTVÍ ZNÁMÝCH POSTAV

Popíjení v hospodách ovšem není to pravé bez patřičné společnosti. A my si zatím nejsme jistí, jestli těch společníků bude dost. Zkrátka a dobře postrádáme některé staré známé. Kingdom Come: Deliverance 2 se bude zjevně hodně opírat o přátelství Jindřicha a Jana Ptáčka, což můžeme jen kvitovat jak jen to jde, ale mladý šlechtic a záletník není ani zdaleka jediná postava, která nás v prvním díle zaujala. Jelikož se hlavní hrdina v novém traileru cicmá s nějakou neznámou zrzkou, musíme se kupříkladu ptát, kde je Tereza? To ji Jindra vážně nemohl vytáhnout z mlýna v podhradí Ratají a vzít ji s sebou? Samozřejmě nemá smysl očekávat, že se vrátí všechny důležité postavy, protože ne všechny mohou mít místo v novém příběhu, ale některé z nich by nám při hraní určitě chyběly.

NADCHLO: PSÍ SPOLEČNÍK

Ještě že se můžeme spolehnout alespoň na návrat čtyřnohých parťáků. Bude pes i tentokrát fungovat jako plnohodnotný společník po vzoru DLC A Woman's Lot pro první díl? To zatím nevíme, hafan je ale v traileru víckrát vidět jako doprovod družiny jezdců na koních, takže to vypadá, že tentokrát se pejskové dočkají větší úlohy a výraznější přítomnosti v příběhu než posledně. Jeden konkrétní záběr z traileru pak dělá dojem, že vývojáři z Warhorse vyloženě prosí o to, aby se Kingdom Come: Deliverance 2 objevilo na slavném twitterovém účtu, který nám říká, v jakých hrách si můžeme hrát se psem. A samozřejmě aby si zajistili to hodnocení 10/10, protože všichni víme, že stačí jen to, že si můžete pohladit psa.

ZKLAMALO: GRAFIKA, KTERÁ UŽ TOLIK NEOHROMÍ

Nejen při pátrání po psech v každém záběru jsme si ale uvědomili, že nás grafická úroveň hry vlastně tolik neoslňuje. Aby bylo jasno, jsme nadšeni nádhernou atmosférou i množstvím detailů; v redakci se navíc najdou tací, kteří věří, že na grafice tolik nezáleží. Ale občas se zdá, že se Kingdom Come: Deliverance 2 po vizuální stránce příliš neliší od prvního dílu. CryEngine býval jedním z graficky nejmocnějších herních enginů, možná vůbec nejmocnější, stačí si vzpomenout na originální Crysis. Teď si ale říkáme, jestli mu už trochu neujíždí vlak. Potažmo jestli mu v tomto případě neutíká kůň. Třeba nás ale jednička, která ve své době vypadala úžasně, prostě příliš rozmazlila. Jsme tedy zvědaví, jak bude vypadat finální hra, jak bude náročná na hardware počítačů a jak si s ní poradí stávající konzole. Na všemožné vylepšování mají koneckonců vývojáři pořád času dost.

NADCHLO: NÁVRAT ZÁPORÁKŮ

Určitě si ale nemůžeme stěžovat na vzhled postav, zejména těch záporných. Markvart von Aulitz, který vedl útok na Jindrovu rodnou vesnici v úvodu prvního dílu, se postupem času tak nějak stáhl do pozadí a nakonec bylo snadné zapomenout na to, že by měl být jedním z hlavních záporáků celé série. Proto moc rádi vidíme, že druhý díl tento nedostatek hodlá napravit. Konkrétní roli plešatého generála vojsk Zikmunda Lucemburského v chystaném pokračování je sice stále těžké odhadnout, ale i tak doufáme, že konečně dojde na nějaké zúčtování. Pokud nás navíc nešálí zrak, návrat hlásí také úlisný Ištván Tóth. S ním bychom chtěli zatočit snad i víc než s vojevůdcem, který nepřímo zavinil smrt Jindřichových rodičů.

ZKLAMALO: NÁZNAK OPAKUJÍCÍCH SE UDÁLOSTÍ

Aktuálně to ale vypadá, že spíš Ištván zatočí s námi. Zase. Za předpokladu, že je to opravdu on, to vypadá, že v traileru je k vidění i scéna, v níž Jindra bezmocně visí v zajetí u Ištvána. Což už tu jednou bylo, stačí si vzpomenout na události v táboře na kopci Vraník. Vážně tedy doufáme, že příběh druhého dílu nebude recyklovat dřívější události a že nebude zbytečně protahován stále stejnými střety a konfrontacemi se záporáky, které už jsme prostě měli možnost zažít před několika lety. Kdo ví, třeba jde jen o nějakou retrospektivu, která nováčkům ukáže, co se dělo v prvním díle.

NADCHLO: PALNÉ ZBRANĚ

Kingdom Come ale není jen o příběhu. Je také o autentické hratelnosti, které vévodí souboje s meči. Soubojový systém prvního dílu lze určitě označit za unikátní, i když někteří by ho nepochybně řekli, že je v první řadě dost těžký nebo neohrabaný. Pokračování zjevně zachová vše, co posledně fungovalo, a navrch přihodí lepší animace, nová komba, rozsáhlejší bitvy a atraktivnější vizuální zpracování. V první řadě ale přihodí palné zbraně, a to nejen kuše, ale také cosi, co připomíná muškety. Něco takového by mohlo oživit nejen boj, ale i cestování. Už se nemůžeme dočkat, až si vyzkoušíme střelbu z kuše při jízdě na koni, i když je otázka, jestli nám hra i v tomto případě nedá prostřednictvím vyšší obtížnosti pořádně přes držku.

ZKLAMALO: ŘADA HERNÍCH PRVKŮ Z PRVNÍHO DÍLU

Ale jak říká klasik: Bude to stačit, myslíš? Kromě několika zajímavých novinek jsme totiž v prvních záběrech ze hry viděli i hrstku mechanik, které se možná za šest let nijak nezměnily. V kombinaci s už zmíněnou úrovní grafiky se občas zdá, jako kdybychom koukali spíše na další DLC než na plnohodnotné pokračování. Na druhou stranu, i v tomto případě může platit, že co není rozbité, to se nemá opravovat. Nebudeme lhát, kostky nás v jedničce bavily, svéráznou přípravu lektvarů jsme si vyloženě užívali a na broušení meče na brusném kotouči není moc co vylepšovat. Takže se vlastně dost těšíme na to, až si to všechno budeme moci znovu vyzkoušet. Jenom doufáme, že mezi těmi věcmi na vyzkoušení bude i něco nového.

Dejte nám ovšem do komentářů vědět, co vás nadchlo, nebo naopak zklamalo. Pokud jste ho neviděli, tak si přečtěte ještě náš včerejší rozbor. A pokud jste ho četli, zkuste náš dva roky starý žebříček, ve kterém jsme se podělili o 10 věcí, které jsme od druhého dílu Kingdom Come chtěli. Schválně, s kolika věcmi jsme se trefili.