Konečně si všichni můžeme zásluhou streamovací služby Amazon Prime Video pustit seriálový Fallout. Navzdory různým obavám nejde o průšvih, právě naopak. Výsledkem spolupráce Amazon Studios, Kilter Films a Bethesdy Game Studios vzniklo dobře napsané, skvěle zahrané a věrně zpracované rozšíření postapokalyptického Falloutu do nového média. A protože seriál sdílí svět s celou herní sérií, obsahuje nepřeberné množství prvků, které hráči a fanoušci dobře znají. I proto je dost těžké vybírat, co nás zaujalo nejvíc, ale my se o to přesto pokusíme. Tohle je 8 věcí ze seriálového Falloutu, jejichž přítomnost nám udělala obzvlášť velkou radost.

Nejprve vás ale musíme varovat před spoilery. Hodláme zde řešit zajímavost ze všech osmi epizod i ze samotného konce první řady seriálu, takže pokud jste se ještě do televizní pustiny sami nevydali, pokračujte na vlastní nebezpečí.

Sponzorem epizody jsou herní kupony PlayStation od Herni-kupony.cz

SUNSET SARSAPARILLA

Každý, kdo kdy alespoň letmo zavadil o postapokalyptický svět Falloutu, nejspíš zná Nuka-Colu. Jde o nejslavnější nápoj spojený s celou sérií, ovšem pokud jste hráli kultovní Fallout: New Vegas, možná máte jiné preference. Ve hře je totiž velmi snadné narazit nejen na různé příchutě Nuka-Coly, ale i na sodovku s názvem Sunset Sarsaparilla. Někdy se dokonce může zdát, že v New Vegas a jeho okolí Nuka-Colu vytlačuje. Výskyt této značky na reklamních poutačích napříč seriálem nám tedy udělal velkou radost. Přitom ale dává dokonalý smysl. Možná není tak rozpoznatelná, ale nezapomínejme na to, že se seriál odehrává v okolí Los Angeles a obecně v Kalifornii, která má ke slavnému městu hazardu blízko. Hlavní tvůrce seriálu Jonathan Nolan sice v rozhovorech mnohokrát uvedl, že ujížděl hlavně na o něco starším Falloutu 3, ale reklamy Sunset Sarsaparilly naznačují, že buď on, nebo někdo jiný ze štábu strávil nemalé množství času i v New Vegas. A zdaleka nejde o jediný náznak.

ZBROJ RANGERA RNK

Když se řekne Fallout: New Vegas, většina fanoušků si nejspíš ihned vybaví ikonický a svého času všudypřítomný oděv rangera Republiky Nová Kalifornie, zkráceně RNK. Tu jsme poznali už v originálním Falloutu z roku 1997 a v minulosti měla ze všech frakcí v regionu asi nejblíže k nějaké stabilní a dobře organizované vládnoucí struktuře. V roce 2281, v němž se odehrává New Vegas, má ale své nejlepší dny za sebou. A v seriálu, který se odehrává o 15 let později, je na tom RNK ještě hůř. Fanoušky oblíbená zbroj ovšem úplně nezmizela. Akorát je tentokrát k vidění v rukou… obyčejných farmářů. Jako součást pracovního vybavení. Jde nejen o dost jasné pomrknutí na příznivce nejlepšího moderního Falloutu, ale i o další náznak toho, že během let to šlo s RNK od desíti k pěti. Přesto věříme, že i ti největší příznivci Republiky Nová Kalifornie museli při pohledu na tu klasickou helmu skákat do stropu radostí.

MĚSTO SHADY SANDS

V prvním i druhém Falloutu jsme mohli poznat také Shady Sands, dříve hlavní město Republiky Nová Kalifornie. Jakmile tedy toto jméno zaznělo v seriálu, každý veterán musel ihned vědět, která bije. Seriáloví tvůrci přitom Shady Sands přesunuli blíž Los Angeles a v rámci nového příběhu ho využili dost zajímavým způsobem. Nebo spíš využili to, co z něj zbylo. Někdy před událostmi seriálu bylo totiž srovnáno se zemí a zbyl z něj jen obří kráter. Schválně říkáme „někdy“, protože aktuálně není úplně jasné, kdy k tomu došlo. Což způsobuje v řadách fanoušků Falloutu velké třenice a otázky, zda seriál nepřepisuje některé už známé události.

V jednom okamžiku se totiž hlavní hrdinka Lucy dostane do učebny, kde je velmi názorným způsobem ukázána historie RNK. V souvislosti s pádem Shady Sands je uveden rok 2277, což je mimochodem rok, v němž se na opačném konci Spojených států odehrává Fallout 3, a vedle tohoto údaje září kresba atomového hřibu. Jak už jsme ovšem řekli, New Vegas se odehrává v roce 2281, tedy o 4 roky později, a členové RNK ve hře o Shady Sands mluví jako o místě, jež stále existuje. Nejspíš ale o nic nejde. Pokud se na časovou osu vývoje a zániku RNK dobře podíváte, zjistíte, že onen pád Shady Sands a atomový výbuch nejsou vyobrazeny jako jedna a ta samá událost. Bývalé hlavní město RNK zřejmě prošlo pozvolným zánikem a až během let následujících po roce 2277 bylo zcela zničeno. Vedoucí designér a koproducent seriálu Emil Pagliarulo z Bethesdy Game Studios navíc na sociálních sítích uvedl, že Fallout: New Vegas je stále součástí kánonu série Fallout, takže jeho zastánci mohou zůstat klidní.

ÚSTŘEDNÍ SKLADBA FALLOUTU 4

Všechny zajímavosti se ale netočí jen okolo Falloutu: New Vegas. A ne všechny jsou nutně vidět. Některé jsou spíš slyšet, třeba motivy ústřední skladby Falloutu 4. Hudební doprovod seriálového Falloutu složil známý skladatel Ramin Djawadi, kterého můžete znát především díky seriálu Hra o trůny. A i když většinou sází na vlastní motivy a melodie, především na působivé téma Bratrstva oceli, pro některé pasáže si vypůjčil i něco z ústřední skladby čtvrtého herního dílu, pod nímž je podepsán neméně známý Inon Zur. Zur je přitom stálicí série Fallout a poprvé do ní přispěl už v roce 2001 zásluhou strategického spin-offu Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Proto jsme měli velkou radost z toho, že Djawadi na práci skladatele, jenž se značkou Fallout pracuje déle než celá Bethesda, úplně nezapomněl.

Je ovšem zajímavé, že útržky soundtracku Falloutu 4 jsou použity v souvislosti s RNK, přestože se Republika Nová Kalifornie ve hře vůbec nevyskytuje. Vždyť čtyřka se stejně jako Fallout 3 odehrává na východním pobřeží Spojených států, ne na západním jako první dva díly, New Vegas a nový seriál. Přesto dokáže snadno rozpoznatelná hudba stisknout ta správná tlačítka v mozku nejednoho fanouška. V kombinaci s pohledem na už zmíněnou zbroj rangera nebo na vlajku s dvouhlavým medvědem prostě funguje, jak by řekl Todd Howard z Bethesdy.

PIP-BOY A JEHO ROZHRANÍ

Příruční počítač Pip-Boy od společnosti RobCo Industries je stálicí série Fallout a nepostradatelný společník při hraní každého dílu. Přirozeně tedy nemůže chybět ani v seriálu, v němž ho používají nejen zaměstnanci společnosti Vault-Tec a obyvatelé jejích protiatomových krytů, pro které byl primárně určen. Seriálový Pip-Boy přitom vypadá a zní přesně tak, jak má, ale nás zaujalo především to, co zobrazuje. Tu a tam lze totiž při sledování seriálu spatřit, že nabízí úplně stejné funkce jako v moderních hrách. Tedy základní informace o nositeli, inventář, přehled úkolů, mapu a rádio. Lucyin bratr Norm dokonce v první epizodě hraje holohru Atomic Command, díky níž si můžete ukrátit dlouhé chvíle při hraní Falloutu 4 a multiplayerového Falloutu 76.

PAN MAJITEL/MR. HOUSE

Jelikož jsme zmínili firmu RobCo, musíme se vrátit ke spojitostem s Falloutem: New Vegas. V jedné z retrospektivních pasáží v poslední epizodě seriálu je totiž k vidění Robert Edwin House, který před dopadem bomb v roce 2077 vedl právě RobCo Industries. A co víc, s touto postavou se lze setkat i v New Vegas, protože House dokázal přežít až do událostí roku 2281, byť v poněkud svérázném stavu. Mr. House, kterého mohou PC hráči zásluhou oficiální české lokalizace znát jako pana Majitele, se nám ve hře představuje jako charismatický vizionář. Který dokázal předpovědět jaderný konflikt a uchránit Las Vegas, později známé jako New Vegas, před zkázou. V seriálu působí jako víceméně klasický kapitalista, naštěstí ale disponuje dost velkou porcí pesimismu, takže není těžké uvěřit tomu, že hlad po penězích jen předstírá kvůli svým vlastním cílům. Minimálně po stránce vzhledu ale seriálový Robert House působí přesně tak, jak by měl. A tak představuje vzácný případ už známé figury v příběhu plném originálních postav.

DATUM VYDÁNÍ PRVNÍHO FALLOUTU

Jelikož seriálový Fallout nabízí originální příběh s originálními postavami, nelze o něm docela dobře hovořit jako o adaptaci. Tudíž ani všechny ty dobře známé věci a prvky nelze nazývat easter eggy. Jsou tu ale určité výjimky, o kterých prostě nelze mluvit jinak. Mezi ně patří třeba kód, kterým je v závěrečné epizodě spuštěna zázračná technologie studené fúze. Kód 101097 je totiž ve skutečnosti datum 10. 10. 1997, tedy datum vydání prvního herního Falloutu na severoamerickém trhu. To považujeme za další důvod předpokládat, že v seriálu opravdu nemá smysl hledat jakýkoliv cílený odpor ke hrám ze série Fallout, jež nevznikly přímo v Bethesdě Game Studios.

DRUHÁ ŘADA V NEW VEGAS?

Snad nejvýraznější důkaz toho, že se tu nikdo nesnaží první díly a Fallout: New Vegas vyškrtnout z kánonu série, představuje samotný závěr seriálu, v němž Lucyin otec Hank shlíží na samotné New Vegas a jeho okolí. Je snad to nedaleké městečko, které je vidět ve stejném záběru, Goodsprings, kde začíná hra? Těžko říct, každopádně je tím jasně naznačeno, jakým směrem půjde druhá řada. Zajímavé je přitom nejen to, co lze spatřit v poslední scéně. Za zmínku stojí také to, co následuje poté.

Ne, žádnou potitulkovou scénu jste neminuli. Závěrečné titulky každé epizody ale začínají zajímavou animovanou sekvencí, jež naznačuje, co diváci uvidí v dalším díle. A jelikož poslední epizoda nic takového nepotřebuje, tak místo toho ukazuje, kam se vydáme příště. Tedy jak vypadají ulice New Vegas. A je to dost bezútěšný pohled. Ikonická věž tyčící se nad kasinem Šťastná 38 očividně stále stojí. Ale ulice plné trosek a barikád, zničené kontrolní stanoviště, havarovaný vertibird RNK nebo ostatky majestátního mutanta známého jako Deathclaw – česky párač – naznačují, že New Vegas někdy po událostech hry padlo. Očividně na něj nikdo neshodil atomovku jako na Shady Sands, ale i tak se zdá, že ochranná ruka pana Majitele a případně dalších frakcí nevydržela věčně. Nicméně bez ohledu na stav města nám už jeho samotná přítomnost vykouzlila na tváři větší úsměv, než má herec Walton Goggins. Už se tedy těšíme na to, až New Vegas spatříme v druhé řadě a zjistíme, jak si tvůrci poradili s faktem, že má stejnojmenná hra více konců.

Možná že Fallout: New Vegas má více konců, ale tento výčet věcí, díky kterým jsme při sledování seriálového Falloutu jásali, má jen jeden závěr. A k němu jsme se právě dostali. Nutno říct, že scenáristé i výrobci rekvizit, kulis a masek si se seriálem a světem Falloutu opravdu vyhráli. Takže rozebrání všech zajímavostí a prvků známých z her by nám trvalo déle než splnění každého náhodně generovaného úkolu v The Elder Scrolls V: Skyrim. Jinými slovy bychom tu byli navěky. Nezbývá proto než vás vyzvat, ať v komentářích zmíníte cokoliv, co při sledování seriálového Falloutu zaujalo vás.

Jo a jen tak mimochodem, nezapomeňte na trojici instruktážních videí pro prodejce společnosti Vault-Tec. Ty najdete v bonusech k seriálu v knihovně Amazon Prime Video, a i když mají jen několik minut, představují další důkaz toho, že si tvůrci svět Falloutu vážně zamilovali. Tato prostá skutečnost nám ve výsledku dělá větší radost než obligátní prohlášení, že válka… válka je vždy stejná.